Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest

Gebruikersavatar
remkot5
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 19.02.2013 - 21:29
Locatie: Noord Brabant

Oke, hier wat gemeten data.
De data komt uit het sensus systeem van de wagen, de info uit de Volvo app. en een vrij in de markt verkrijgbare ODB2 reader.
De data zijn ter lering en de vermaek en er zijn veel variabelen waardoor de uitkomst inconclusive is, mbt accu degradatie van onze wagen.
Ik heb ook enkele aannames moeten doen.

De volgende zaken zijn mij opgevallen, tijdens het testen en opnemen van de onderstaande data.
RBL = remaining battery life
ICE = internal combustion engine

Op Pure: ICE start bij ca.16,9% RBL De starter generator begint direct met bijladen van de accu tot ca 18% RBL. Daarna rijdt de wagen als hybride, en zorgt dmv andrijving en recupereren dat de RBL tussen 18 en 21% blijft. ICE voor aandrijving en recupereren dmv (af)remmen.

Op Hybrid: ICE start bij ca.18% RBL de wagen rijdt dan als hybride en zorgt dmv andrijving en recupereren dat de RBL tussen 18 en 21% blijft. (opmerkelijk: de starter generator laadt in hybrid niet bij.)

De wagen heeft na volledg opgeladen te zijn een RBL van 94.4% op andere momenten is dit 94.1% en zelfs 92.6%
IMG_20240405_163929_11CS.jpg
Uitgaande van een volledige accu lading van 11,2 kWh (100%)
Ik heb berekend wat ik heb verbruikt bij een volledige Vol >Leeg cyclus ca 7.6 kWh.
resterend in de accu zou dan bij 18% RBL ca 1.9 kWh zitten.
de 6% die niet volledig wordt geladen zou ca 0,7 kWh zijn.
geladen is 8,2 kWh.
Hier kun je iets zeer globaal mee uitrekenen, laad verliezen zijn moeilijker te berekeken, want tijdens het stekkeren en ook als de accu ´vol´ is dan zal er wat kW gebruikt worden om het motor koelwater voor te verwarmen.

Tijdens wegrijden bij koude motor niet gestekkerd. Zal het motor koelwater ook langzaam voorverwarmd worden zodat bij aanslaan van de ICE er al wat warmte in het motorblok zit.

Met wat afronden en wat aannames kom ik op een degradatie bij onze accu van ca +/- 5%. Dit is een momentopname en geen vaste waarde omdat er nog veel variabelen zijn.
En dit is erg afhankelijk van temperatuur en correct gemeten waarden.
Ik maak mij hier in ieder geval niet zo druk om.
Screenshot_20240405-164153.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 942
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Mooie meeting en helemaal eens wat je zegt.

1: ziet er prima uit!
2: er zijn heel veel variabelen.

Ik zou me iig mocht ik een hybrid hebben er geen zorgen om de accu maken.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
remkot5
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 19.02.2013 - 21:29
Locatie: Noord Brabant

remkot5 schreef: 08.04.2024 - 10:39 Oke, hier wat gemeten data.
De data komt uit het sensus systeem van de wagen, de info uit de Volvo app. en een vrij in de markt verkrijgbare ODB2 reader.
De data zijn ter lering en de vermaek en er zijn veel variabelen waardoor de uitkomst inconclusive is, mbt accu degradatie van onze wagen.
Ik heb ook enkele aannames moeten doen.

De volgende zaken zijn mij opgevallen, tijdens het testen en opnemen van de onderstaande data.
RBL = remaining battery life
ICE = internal combustion engine

Op Pure: ICE start bij ca.16,9% RBL De starter generator begint direct met bijladen van de accu tot ca 18% RBL. Daarna rijdt de wagen als hybride, en zorgt dmv andrijving en recupereren dat de RBL tussen 18 en 21% blijft. ICE voor aandrijving en recupereren dmv (af)remmen.

Op Hybrid: ICE start bij ca.18% RBL de wagen rijdt dan als hybride en zorgt dmv andrijving en recupereren dat de RBL tussen 18 en 21% blijft. (opmerkelijk: de starter generator laadt in hybrid niet bij.) aanvulling: ook hier laadt de startergenerator het accupakket wel bij.

De wagen heeft na volledg opgeladen te zijn een RBL van 94.4% op andere momenten is dit 94.1% en zelfs 92.6%

IMG_20240405_163929_11CS.jpg

Uitgaande van een volledige accu lading van 11,2 kWh (100%)
Ik heb berekend wat ik heb verbruikt bij een volledige Vol >Leeg cyclus ca 7.6 kWh.
resterend in de accu zou dan bij 18% RBL ca 1.9 kWh zitten.
de 6% die niet volledig wordt geladen zou ca 0,7 kWh zijn.
geladen is 8,2 kWh.
Hier kun je iets zeer globaal mee uitrekenen, laad verliezen zijn moeilijker te berekeken, want tijdens het stekkeren en ook als de accu ´vol´ is dan zal er wat kW gebruikt worden om het motor koelwater voor te verwarmen.

Tijdens wegrijden bij koude motor niet gestekkerd. Zal het motor koelwater ook langzaam voorverwarmd worden zodat bij aanslaan van de ICE er al wat warmte in het motorblok zit.

Met wat afronden en wat aannames kom ik op een degradatie bij onze accu van ca +/- 5%. Dit is een momentopname en geen vaste waarde omdat er nog veel variabelen zijn.
En dit is erg afhankelijk van temperatuur en correct gemeten waarden.
Ik maak mij hier in ieder geval niet zo druk om.

Screenshot_20240405-164153.png
Aanvulling, ik zag ook dat er in hybrid bij aanslaan van de ICE, ook via de startergenerator wordt bijgeladen van ca. 17.8% tot 19%.
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 394
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Mooie test!
Je begint met 42km in pure, ik zit op 39km.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4668
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Informatieve test. Heb je voor ons ook nog even de leeftijd/km.stand van jou auto?
M.a.w. 5% per?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
remkot5
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 19.02.2013 - 21:29
Locatie: Noord Brabant

Gouwe schreef: 08.04.2024 - 19:33 Informatieve test. Heb je voor ons ook nog even de leeftijd/km.stand van jou auto?
M.a.w. 5% per?
April 2019
95k km's
1% per jaar?
Ik weet niet hoe de vorige 1ste eigenaar de wagen heeft bereden.

Hoe zit dat met de D6 modellen uit bijvoorbeeld 2014?
En accu degradatie?
Per jaar 1% accu degradatie is dat representatief voor de vloot?
Iemand?
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4668
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mijn vorige D6 gaf na 7 jaar en 240K km nog steeds een eDTE waarde van 45 km en op een mooie zomerse dag haalde ik dat ook.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
falconseville
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 12.06.2019 - 20:23

Ik heb een V60 T8 TE uit 2019 met ondertussen 167.000km op de klok. Ik schrok ook een beetje van het autowerk bericht. Vanochtend even de proef op de som genomen. Gestart met 41km range in Pure mode en stand B. Buitentemperatuur van 15 graden.

Ik heb er 42,3km mee gereden. Een stroomverbruik van 7,7kwh, 0,9kwh geregenereerd en 0,2L (0,4L op 100km) brandstof nodig gehad. Die 0,2L had ik nodig omdat de verbrandingsmotor spontaan aan ging. Na aankomst kan ik denk ik nog 500 meter rijden. Dus als dit niet was gebeurd volledig elektrisch die 42,3km kunnen afleggen. Ik denk dat 70% van de route op 100km/u wegen is geweest. De laatste 10km snelweg ben ik rustiger gaan rijden. Van 100km/u op de cruisecontrol naar 95km/u.

Ik denk dat de accu van mijn auto nog in prima staat is!
Belvedere98
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 20.02.2024 - 23:20

Ik rij zelf een v60 T6 MY24, die heeft het iets grotere accupakket.
Wat ik sowieso merk is dat de auto na de software update een iets groter bereik heeft gekregen en dat de buitentemperatuur wel degelijk invloed heeft op het bereik.

Ook valt me op dat het niet zoveel uitmaakt aan welke laadpaal ik de auto hang, maar laden doet hij eigenlijk altijd langzaam.
Als m'n bereik aangeeft dat de accu op 0km staat, geeft het dashboard wanneer ik de auto aan de lader hang dat de accu nog 4% vol zit.

Om de accu te sparen zet ik de rijmodus naast hybride ook vaak op ' opladen', met al nadeel dat het brandstofverbruik dan weer enorm toeneemt.
Waar ik nou verstandig aan doe is me nog een beetje onduidelijk. Neemt niet weg dat ik in korte tijd wel echt van de auto ben gaan houden, wat een fijn apparaat.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4668
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Belvedere98 schreef: 17.05.2024 - 10:01 Als m'n bereik aangeeft dat de accu op 0km staat, geeft het dashboard wanneer ik de auto aan de lader hang dat de accu nog 4% vol zit.
Voor dat doel heb je de HOLD stand. Zelf op Charge zetten is onnodig (als de accu "leeg" is doet de auto dat automatisch) en zoals jezelf al aangeeft neemt je brandstofverbruik dan gewoon met 40% toe.
Wat je in de hold stand gebeurt is dat je nog steeds energie bijlaadt (kinetische energie door remmen en gas los) en die energie ook weer wordt gebruikt bij optrekken e.d.
Ik rijd zelf altijd in Pure en gebruik de Hold knop om op de snelweg de accu capaciteit te bewaren voor betere omstandigheden zoals rijden in de bebouwde kom.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”