S40 T5 --> 350PK... Help!

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

Hallo!

Enige tijd geleden ben ik begonnen met het "tunen" van mijn S40 T5.
Inmiddels is de wagen stage 1 gechipt via obbe (voorheen Volvotune), zit er een DO88 Bigpack intercooler op en is er een compleet 3 inch uitlaat systeem incl 200cell cat en 3 inch downpipe onderweg. Ook zit er een zwaardere koppeling in.
Mijn doel is om ongeveer 320/350 PK eruit te halen, bij voorkeur met de standaard turbo en standaard injectoren.

Welke onderdelen worden aangeraden bij deze specifieke wagen om te vervangen om bij dit vermogen uit te komen?
Ik verwacht dat ik met de spullen die onderweg zijn al rond de 300PK uit moet komen, dus dat betekent dat ik er al bijna ben.

Heeft het zin om de air intake van DO88 te monteren? Of geeft dit alleen een leuk geluidje maar geen extra vermogen?
Dat geluidje daar heb ik verder geen interesse in.

Ook heb ik het advies gehad om toch de injectoren te vervangen voor die van een Focus RS. Heeft iemand hier ervaring mee op deze motoren?

Ik hoop zodoende gericht advies te kunnen krijgen om te bepalen wat de volgende stappen zullen worden in dit tuning proces.

Bij voorbaat dank!

Gr chris.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8308
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Denk dat je bij een Focus RS club moet kijken, dat is ook deze motor toch? Alleen is hij in de S40 weer wat terug getuned.
Volvo was destijds in handen van Ford.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

met een upgrade van 130pk zou ik beginnen met de remmen.
Niet voor niks werkte Volvo/Polestar samen met Ohlins voor het onderstel en Brembo voor de remmerij.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

Bedankt voor de snelle reacties.

Ik heb rondom al een rem upgrade gedaan, dus het gaat mij uitsluitend om het verhogen van het motorvermogen.

Het klopt inderdaad dat de Focus ST en RS van de tweede generatie hetzelfde blok hebben als de P1 volvo's.

Overigens heb ik contact gehad met OBBE (voorheen Volvotune) en zij geven aan dat ik de auto NIET opnieuw moet laten chippen, en dat dat pas nodig is bij het vervangen van de turbo of injectoren.
Helaas kunnen zij verder niet echt aangeven wat de volgende stap zal moeten zijn om het vermogen veilig te verhogen.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Je zal toch een grotere turbo nodig hebben, en dus ook grotere injectoren.
En met 350pk zit je wel op het randje qua internals. Persoonlijk zou ik ook voor versterkte drijfstangen gaan, of zorgen voor een goede, veilige mapping.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8308
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Als dat onderblok dezelfde is als de 2.5t krijg je met hoog vermogen wel kans op scheurende cilinderwanden. Daarom shimmen ze die blokken ook.
Maar misschien heeft Ford daar wel wat aan gedaan hoor.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27643
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ford heeft het onderblok aangepast voor zover ik weet.

Wat betreft het doel: met de standaard turbo ga je hier niet komen na alle verhalen die ik heb gehoord.
320-330 pk maximaal en dan zit je wel op wat die kan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Heb je AWD of moeten alleen de voorwielen dit vermogen verwerken?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

Bedankt voor de reacties.
320/330 PK komt wat mij betreft goed genoeg in de buurt.
Voor zover ik weet zijn de Ford blokjes inderdaad standaard vanuit de fabriek al geshimt.
Ik ga dat ook doen maar ik wil dat wel zo lang mogelijk uitstellen aangezien ik dan meteen de motor en de kop wil reviseren. Ook moet over een tijdje de distributie riem vernieuwd worden, en aangezien alles dan los moet lijkt het me een mooi moment om dat allemaal in 1x te doen.

Maar voor nu wil ik het liefst zo veilig mogelijk, zoveel mogelijk vermogen met de standaard turbo en injectoren zien te halen.
Ik ga even met European Tuning contact opnemen om te kijken of zij nog passend advies hebben.

@Lint: Het betreft inderdaad de FWD (voorwiel aangedreven). Maar dat geweld daar doe ik het juist voor.
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 749
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Ik heb een DO88 intercooler en cold air intake gehad op m'n V90 T5. Gek genoeg kwam vermogen zonder remap uit op minder dan wat hij stock zou moeten hebben. Geluid van de intake vond ik ook niet echt lekker bij deze motor. Misschien dat het paar pk heeft opgeleverd door iets betere flow, maar heeft zeker geen wonderen verricht (wat ook de tuner aangaf.). Succes met je project!
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

@RZA: Bedankt voor je reactie.
Ik vind het inderdaad ook lastig. Ik heb bij het bestellen van het uitlaat systeem op het punt gestaan de air intake van DO88 bij te bestellen maar ik heb dat toch nog maar even niet gedaan. Wel heb ik via Engeland een Elevate Boost Solenoid (TCV) besteld omdat ik het idee heb dat de gene die er standaard op zit niet helemaal goed werkt, soms lijkt het alsof ik simpelweg boost mis.

Ik kan helaas European Tuning telefonisch nog niet bereiken, ik hoop bij hun wat advies te kunnen krijgen hoe nu verder.
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

European Tuning zojuist telefonisch gesproken:

Zij gaan een aantal vragen toesturen via email waarin zij bepaalde informatie gaan opvragen over de auto, en aan de hand daarvan gaan zij adviseren wat nu de beste stappen zijn om te nemen wat betreft het veilig verhogen van het vermogen.
Ik kan me zo voorstellen dat ik niet de enige ben die met dit type wagen aan de slag wil gaan dus ik zal alle updates hier plaatsen.
Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

Interessante materie. Ik volg het met met interesse.

Ik ben me hier ook in aan het verdiepen. Heb best veel gelezen op en over BSR. Die bieden ook veel onderdelen aan.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik heb de K&N set erop zitten en het aanzuiggeluid valt 100% mee.

Daarnaast de JT Superflow 3 inch vanaf turbo erop.

Nu aan het sparen voor de Do88 Intercooler set.

Daarna afstellen ergens.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Memebot
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
Locatie: Lelystad

@corsa_gsi:
Maakt het uitlaatsysteem van JT erg veel herrie? Hoeveel dempers heb je er tussen? 1 of 2?
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”