Vage sturing, is dit normaal?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
discohobbit
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.03.2024 - 09:05

Hi allen,

dit weekend heb ik voor het eerst een eigen auto gekocht ipv van de leasebakken die ik altijd reed. Hierover ook meteen mijn vraag. Mijn nieuwe aanwinst is een v60 plugin hybrid uit 2014 D6 met pas 300.000 op de teller. Ik ben vanuit mijn leaseautos, die nieuwer in bouwjaar en kmstand waren, dat de sturing scherp was.

Nu merk ik dat de sturing in deze wagen een beetje vaag is. Als ik langzaam rij heb ik op 'dead center' wat speling zonder dat de auto echt stuurt. Dat is volgens mij niet echt een probleem. Waar ik me wel enigszins zorgen om maar, is flauwe bochten op hogere snelheid (snelweg en 80 wegen). Hier merk ik dat het stuur in de bocht correcties nodig heeft. Als ik hem in dezelfde stand houd, voel ik af en toe alsof de druk wegvalt en dan moet ik hem weer een heel klein beetje corrigeren. De auto zelf zwabbert zeker niet, maar ik voel het alleen in het stuur.

Nu moet ik zeggen dat ik ook wel een mega mierenneuker ben met dit soort dingen. Het stoort me niet per se, maar voor de veiligheid wil ik wel weten of dit normaal is.

Is dit gewoon normaal bij oudere auto's of moet hier naar gekeken worden?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27649
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dit heeft zeker aandacht nodig!
Je zou de stuurbekrachtigingspomp kunnen spoelen om te kijken of dit het op lost.
Zo niet is vervanging uiteindelijk de optie om dit opgelost te hebben.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27658
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Inderdaad eerst een flush van de stuurbekrachtigingsvloeistof doen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Klinkt als speling in het stuurhuis, vervangen is de oplossing. Komt helaas nog wel eens voor bij dit model.
discohobbit
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.03.2024 - 09:05

ik zag online dat een flush best simpel zelf te doen is, maar ik ben hier altijd een beetje huiverig voor. Is dit echt zo simpel?

Hoe hoog liggen de kosten bij de dealer?
discohobbit
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.03.2024 - 09:05

ik heb ondertussen een dealer gebeld en die gaat vrijdag een stukje met me rijden om te kijken of ik spoken voel of dat er, en dat ook wat er moet gebeuren!
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”