Roetfilter/keuring in België

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
pkt
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.11.2009 - 21:52
Locatie: westhoek

Hoi Allemaal,

weet niet hoe het in NL is,maar hier in Belgie,alle autos euro 5 worden in de keuring uitgebreid getest op roetfilter sinds geruime tijd. Vorig jaar dus blanco gekeurd wel opmerking dat roetfilter teveel deeltjes uitstoot en 1jaar tijd om in orde te brengen en bla bla bla. Nu het jaar is bijna om en in december moeten we naar de keuring.

Auto is bj 11/2011,203000km en vorige week nog last gehad van defecte injector. Nu zitten we met de vraag,zouden we de roetfilter nog vervangen? Kost??? weet ik niet? En hoe reeel is het dat er 1 van de overige 3 injectoren ook sneuvelt binnenkort.
Daarbij komt nog dat de distributieriem vervangen is geweest op 94000km en er dus allicht ook weer aankomt.... Nu zijn we aan het overwegen om eventueel afscheid te nemen van de wagen en zo toch een hoop kosten te ontlopen wss....

Graag jullie mening? thxxxx
V60, 1.6DrivE,2011,Summum,Ocean race uitvoering
GinoB
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:23
Locatie: Lembeke

2 tal weken terug met de V40d2 naar de keuring om de wagen te verkopen(afgekeurd voor roetuitstoot)dan de wagen binnen gestoken voor het plaatsen van nieuwe roetfilter.
kostprijs roetfilter 884€,werkuren 260€,slang 81€ en nog wat kleinigheden +21% btw.het totaalbedrag was 1504€
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

De grens in belgie is natuurlijk vrij laag met 250.000 deeltjes als grens . in NL is dat vooralsnog 1 miljoen .

De injectoren slijten ook gewoon en bij dit blok is dat wel rond de 2 ton . Zegt niks over de andere injectoren op dit moment maar dat ze een keer komen is zeker . 4 nieuwe injectoren is geen garantie op een goede score maar vaak daalt de waarde wel door de exactere ( lees minder ) inspuiting .

Er is in het begin ook weinig met de auto gereden ( Driem vv op jaren ipv km's bij een diesel is in NL vrij ongebruikelijk 😁 ) dus grote kans dat eea vervuild en dichgeslibt is .

Je kan voor nu eea aan injectorreiniger middeltjes erin gooien en 2x vol tanken met premium brandstof ( vpower of hvo100 ) inclusief vele lange ritten maken als dit er in zit . Dan nog eens testen wat de waarde is .

Bij een andere auto begin je ook weer met onderhoud nadat je eerst flink €€ hebt bijgelegd en op inruil toegelegd.
Bij een andere diesel stel je het ook weer een jaartje uit .
Repareren van injectoren , driem en roetfilter ben je totaal zo 4K verder maar wel klaar voor weer 2 ton.
Dus blijft een eigen overweging over hoe je er zelf tegenaan kijkt .
Zelf denk ik altijd ik heb voor €€€€ geen andere auto en dan is het weer 0km voor dat onderdeel . Moet je hem alleen daarna niet wegdoen natuurlijk .
Bij een nieuwere auto betaal je ( onzichtbaar ) afschrijving en bij een oudere auto ( zichtbaar ) onderhoud .

Suc7 met de keuze
pkt
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.11.2009 - 21:52
Locatie: westhoek

GinoB schreef: 22.08.2023 - 09:09 2 tal weken terug met de V40d2 naar de keuring om de wagen te verkopen(afgekeurd voor roetuitstoot)dan de wagen binnen gestoken voor het plaatsen van nieuwe roetfilter.
kostprijs roetfilter 884€,werkuren 260€,slang 81€ en nog wat kleinigheden +21% btw.het totaalbedrag was 1504€
En was de auto toen gekeurd?? :-)
Lees her en der op andere fora dat er in wallonie op euro 5a niet getest wordt op de roetfilter...
V60, 1.6DrivE,2011,Summum,Ocean race uitvoering
pkt
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.11.2009 - 21:52
Locatie: westhoek

Vervangen van 1injector zou volgens de garagist rond de 500e zijn,factuur volgt nog :-)
Distributieriem zijn we ipv nog ff vrij van.... de auto wordt nu gebruikt door mijn vrouw en die doet er als verzorgende 10 a 12000km mee,allemaal korte ritjes.... niet echt ideaal voor een diesel dus.

Ik lees dat we weer zouden goed zijn voor 2ton kilometers, daar heb ik met deze PSA motor toch mijn bedenkingen bij ,nee?

Sowieso,als we toch overwegen van een nieuwe wqgen aan te schaffen dan wordt het een benzine,en een kleiner model, want nu is de V60 voor een vrouw van 1m59 te groot😊🫣
V60, 1.6DrivE,2011,Summum,Ocean race uitvoering
GinoB
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:23
Locatie: Lembeke

gelukkig bij herkeuring goedgekeurd.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Op een gegeven moment komen de kosten bij een diesel: roetfilter zit vol met as, injectoren zijn versleten waardoor sproeibeeld niet meer oké is en er veel extra roet bij de verbranding wordt gevormd, auto krijgt te weinig lucht want inlaatsspruitstuk zit vol met smurrie (mix van oliedampen en roet uit de EGR-werking), turbo heeft speling met olieverbranding als gevolg. En zo zijn er nog wat zaken waardoor de auto wel blijft rijden maar die door de nieuwe keuringseisen nu wel aan het licht komen.

Veelal in de km range van 150 - 250 ton km, tenzij je de diesel optimaal rijdt (o.a. weinig koude starts, alleen maar lange afstanden, altijd volledige regeneratie van het roetfilter). Het is dus vaak kiezen wanneer dit moment of tijdperk van vervanging van dure onderdelen is aangebroken: of een andere auto en je afschrijving accepteren (want de garage weet dit...) of deze reparaties voor lief nemen en besluiten nog lange tijd met je auto door te rijden (en de afschrijving van een nieuwere auto te ontlopen).
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

pkt schreef: 22.08.2023 - 16:11 Vervangen van 1injector zou volgens de garagist rond de 500e zijn,factuur volgt nog :-)
Distributieriem zijn we ipv nog ff vrij van.... de auto wordt nu gebruikt door mijn vrouw en die doet er als verzorgende 10 a 12000km mee,allemaal korte ritjes.... niet echt ideaal voor een diesel dus.
nee zeker niet best 10k km p jaar , het zou dus na een flinke rit (vakantie rit naar spanje ) al weer heel anders eruit kunnen zien als hij goed warm word en paar keer geregenereerd heeft al dan niet met hulp van wat chemische schoonmaak middeltjes . Die 500€ kan wel kloppen , 4 stuks is vaak rond de 2000€
Ik lees dat we weer zouden goed zijn voor 2ton kilometers, daar heb ik met deze PSA motor toch mijn bedenkingen bij ,nee?
Dat is de gemiddelde leeftijd van een onderdeel , hij staat nu ook op 2 ton.
Een auto die 60K p jaar snelwegen rijd doet dit makkelijker dan eentje met 10k p jaar rondje om de kerk .
Sowieso,als we toch overwegen van een nieuwe wqgen aan te schaffen dan wordt het een benzine,en een kleiner model, want nu is de V60 voor een vrouw van 1m59 te groot😊🫣
Zou het dan zeker nu doen , die 4 maanden keuring valt nu niet op , wel als hij bijna verloopt .

PS.
Benzineblokken moeten trouwens ook gewoon af en toe eens een verre rit maken . Ook die hebben tegenwoordig injectoren waar je af en toe ff (injectie)reiniger in moet kieperen omdat alles zo vervuilings gevoelig is . Veel dealers doen dit standaard bij onderhoud .
pkt
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.11.2009 - 21:52
Locatie: westhoek

thx voor de reacties! Ondertussen factuur gekregen voor het plaatsen van 1 nieuwe injector EN het takelen(75e),totaalprijs was 710e btw incl....
Wel zie ik op de factuur 4u werk staan? Lijkt me veel of vergis ik mij?

Ja ,ondertussen is de keuze gemaakt en gaan we afscheid nemen van onze Volvo en zijn we aan het uitkijken naar een kleinere auto...
Na 3 volvos wordt het nu hoogstwss geen Volvo meer ....... Toch wel jammer :'( :'(
V60, 1.6DrivE,2011,Summum,Ocean race uitvoering
Trspitfire
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.01.2023 - 08:43

Hier zelfde probleem met Volvo V40 D2 1,6D (PSA motor) afgekeurd 2.000.000 roetdeeltjes momenteel 168.000km gereden en geen foutmeldingen van de wagen, roetfilter al eens vervangen na 2j en 7maand bij 41.000 km dan wel foutmelding gehad
Is mijn eerste en waarschijnlijk ook laatste VOLVO, na defecte roetfilter op 41.000km, soms problemen met starten verschillende functie op dashboard niet werken enz blijkbaar probleem met connector kant van de bestuurder onder de vloerbekleding werd er tussenuit geknipt en draden doorverbonden (chinese low cost connectoren met allerhande storingen tot gevolg), veerpoot gebroken en nu te veel uitstoot (roetfilter, EGR, injectoren ?) en soms piepend lawaai bij schakelen naar 1ste versnelling meestal enkel s'morgens.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”