Stinkende 1.6 D2 na vervangen partikelfilter

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Sind het vervangen van mijn partikelfilter voor de APK stinken de uitlaatgassen van mijn 1.6 D2 enorm. Niet meer zoals je gewend bent van diesel, maar een heel scherpe onaangename geur komt eraf. Ik dacht eerst dat het nieuwigheid was, maar nu na een half jaar zou dat toch klaar moeten zijn... Het wordt wel beter als het ding op temperatuur is. Het was een aftermarket DPF, geen Volvo (want kosten meer dan de hele auto) maar had desondanks van goede kwaliteit moeten zijn.

Hebben meer diesel rijders dit, is dit een bekend fenomeen? Iets aan te doen?
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Het ding werkt ook nog niet als je hem net start en hij niet op temperatuur is .
Maar scherpe geur nee niet bekend , wellicht als de standkachel net opstart en er weinig wind staat . Weet wel dat je met een gemodificeerd ( doorgemept ) roefilter altijd diesel ruikt.
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Standkachel, nee dat is 't ook niet (want heeft de wagen niet). Het vreemde is vooral dat de geur zo sterk verandert, van gewoon diesel zoals je gewend bent van een ouderwetse diesel, naar deze scherpe chemische verband-aandoende geur. Ik had de indruk dat de meeste moderne diesels bijna geen geur meer produceren? De DPF is zeer zeker niet lek of doorgeprikt overigens, daar ging het immers juist om met het vervangen van het ding: roetwaarde moest flink omlaag...
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Dan toch eens andere diesel proberen , zonder zwavel rotte eieren lucht
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Ruikte 'ie maar naar zwavel of rotte eieren, zou een verbetering zijn... (nouja bijna)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”