Trilling tijdens rijden

Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Goed, laten we dit ‘onderzoekje’ maar laten voor wat het is….
Zoals Act-One al stelde: 4seizoenenband is compromis. Er gaat niets boven aparte zomer en winter banden.
7 graden wordt nog altijd als regel gehanteerd en is niet ‘herzien’ door technische ontwikkelingen.
Een zomerband is eenvoudigweg een stuk slechter dan een winterband bij bv 0 graden of daaronder.
(‘De winter in NL’ is zeker niet meer wat het ooit vroegah was… maar heeft nog altijd een wispelturig karakter met gerust perioden met dikke min-graden als reeele mogelijkheid).
Maar jouw standpunt is duidelijk en gezien je ‘wetenschappelijke benadering’ ga ik je ook niet op andere gedachten trachten te brengen ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

7 graden grens is kul, al heel lang.
Zoek de testen er maar op na.

Met wasbeer eens dus.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 926
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45



Dit is een test wat het bevestigd. Voor een NL een zomerband en 4 season als optimum.
4 season is als winterband hier suprieur aan alles en zelf op sneeuw komt ie akkelig dicht bij een winterband.

Neem ook mee dat veel mensen vanaf begin november tot soms wel eind maart op een winterband rijden. De verschillen bij deze tempraturen worden nog groter en is een verschil van 10 meter bij een noodstop van 100km dus helemaal niet zo gek. Je kan je dus zelfs voor veiliheid afvragen of een 4season niet in elke situatie de betere winterband is. Tenzij je echt weken lang op sneeuw rijd en een "echte" sneeuwband pakt. In deze test Nordic genoemd.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

raspaardje schreef: 22.03.2024 - 14:07 7 graden grens is kul, al heel lang.
Zoek de testen er maar op na.

Met wasbeer eens dus.
Wat jij wil…
Zolang een merk als bv Michelin dat nog hanteert, zolang verzekeringsmaatschappijen het nog adviseren, zolang mobiliteitsorganisaties ook een dergelijk advies geven, zolang autobladen hier op wijzen, etc denk ik dat die 7 graden allesbehalve ‘kul’ is.
Maargoed, doe je ding, en blijf rotondes gerust voluit nemen… ;-)
En mbt zo’n test: voor elke uitkomst is wel een test te vinden.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 926
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Dus alle commerciele partijen geloof jij en de onafhankelijke niet.
Ik schreef het al.

En wat is er mis met een bocht of rotonde nemen en kijken hoe hard het kan, wat klopt er volgens jouw niet aan?

Ik snap best dat het gros zijn auto nooit over de 70 a 80% rijd en dat ook gewoon niet kan. Niks mis mee.
Maar dan zeggen dat de verschillen die ik ervaar en in de test ook te zien zijn niet kloppen vind ik nog al wat.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Teebee gelooft ook dat de nieuwste Ariel nog beter wast?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Act-One
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 07.02.2021 - 15:17
Locatie: Het Noorden

Kom op mensen, het gaat er niet om wat je gelooft..... Het komt een beetje agressief over nu.

Voor elke test die aangeeft dat Winterbanden "de oplossing" zijn is er ook één te vinden die aangeeft dat je beter voor Zomer/Winter kan kiezen.
Ik zit in de winter regelmatig in Zuid-Duitsland, Oostenrijk, of zelfs Frankrijk. Ik wil gewoon niet voor verrassingen komen te staan. Winterbanden doen het gewoon beter op sneeuw en ijs. Laat staan dat banden met het Alpine symbool in sommige landen gewoon een verplichting zijn.

Ik vind All-Season banden veel te veel lawaai maken, naar mijn mening slijten ze ook nog eens veel te snel, ik rij een relatief korte periode op mijn winterbanden en vervolgens tour ik de meeste maanden op mijn zomer sloffen....

Dus, mijn eigen ervaring, mijn uitgebreide geavanceerde rijcursus, ervaringen van overige professionals e.d. geven mijn vertrouwen in mijn keuze.
Ik heb niets tegen stevig doorrijden, zolang iemand z'n kop er maar bij heeft. Je veilig achten met welke keuze je maakt op gebied van banden kan je duur komen te staan.
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd :-D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Mijn ging het erom of 7 graden heilig is vwb de keuze voor winterbanden.
Verder eens vwb keuze voor winterbanden in bepaalde omstandigheden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 926
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Uiteraard dat schreef ik ook al.

Ik moet van de leasemaatschappij op winterbanden en als je 98% van je winterkilomters in het westen van het land maakt is dat gewoon niet de beste band als je het over die drie a vier maanden legt. Het wordt op die manier een stuk schijnveiligheid en dat is jammer.

@act one voor jouw is een winterband een nobrainer natuurlijk.
-V60 B4 7dct R design wit
S60T5R
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 17.06.2023 - 21:01

Ik rijd ongeveer 10/15k per jaar, en woon aan de grens met Duitsland.

Als het echt sneeuwt rijd ik amper. En aangezien we af en toe in Duitsland moeten zijn lijkt het mij verstandig om 4 season te nemen.

Afgelopen jaar bijvoorbeeld ben ik 1 keer naar Parijs gereden in oktober, en dit jaar in januari naar het vliegveld in Duitsland.

Verder zijn het met name kilometers die mijn vrouw maakt in en rondom onze woonplaats.

Ik heb voor het overige verkeer een andere bestelwagen die ik gebruik.

Dus ik denk dat in onze situatie dit een prima keuze is; maar dat kan voor iemand anders weer heel anders zijn.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Even een update. Ik heb een nieuwe T6 en absoluut geen last van trillingen zoals bij mijn vorige T5. Heerlijk stil bij alle snelheden!
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Risrael schreef: 30.03.2024 - 19:09 Even een update. Ik heb een nieuwe T6 en absoluut geen last van trillingen zoals bij mijn vorige T5. Heerlijk stil bij alle snelheden!
Goed te horen!
Nb: Mijn T5 is nu toch ook al weer een jaar volledig trillingvrij (het lange verhaal ken je!)
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”