Rijden met de deur open (kan niet)

De hatchbackversie van de XC40, was eerder de C40.
Gebruikersavatar
PdJ
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 27.09.2008 - 13:48

Klopt klopt. Met spiegels en eventueel open raam moet het prima lukken.
Ging dan ook vooral om de logica van wel/niet kunnen rijden met deur open. Vanuit stilstand danwel al rijdend.
Ik vermoed dat het idee is dat de deuren gewoon goed dicht moeten zitten voor aanvang van de rit. Voor de veiligheid. Zoals Lint al zei. En die snap ik ook.
Laatst gewijzigd door PdJ op 24.03.2024 - 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
v40 black - sports - 1.9d - 2003 || v70 black sapphire - 2.4 - LPG (vanaf 100dkm) - 2004 || c30 silver+brown - 1.6d - 2007 || v70 savile grey met. - 2.5ft - LPG (vanaf 70dkm) - 2008 || subaru outback tugnsten metallic - 2.5i - LPG (vanaf 20dkm) - 2019 - c40 recharche extended range rwd - 2024
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

PdJ schreef: 24.03.2024 - 20:20 Klopt klopt. Met spiegels en eventueel open raam moet het prima lukken.
Ging dan ook vooral om de logica van wel/niet kunnen rijden met deur open. Vanuit stilstand danwel al rijdend.
Ik vermoed dat het idee is dat de deuren gewoon goed dicht moeten zitten voor aanvang van de rit. Voor de veiligheid. Zoals Lint al zei.
Net zo als je de auto niet op slot kunt doen als een van de deuren niet goed gesloten is.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
David_O
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Urbexpeditie schreef: 24.03.2024 - 20:17 Rijlesje achteruit rijden en leren hoe je de spiegels gebruikt. Kan je portier dichtlaten...
Heb ook nooit eerder gezien dat iemand een portier open zet om achteruit te rijden 🤔
Zie dat al voor mij. Hoe dan? 🤣🤣
In je spiegel kun je de achterzijde van je aanhanger niet meer goed inschatten omdat je (uiteraard afhankelijk van lengte aanhanger) als je draait op een gegeven moment tegen de zijkant van je aanhanger aan kijkt. Kijk maar eens bij een willekeurig distributiecentrum, groot gedeelte van de chauffeurs rijdt met het portier open achter uit*

Hele kleine aanhanger achter je auto zie je ook niet goed in je spiegels.

* met het risico dat je die deur (als het smal is) ergens tegen aan rijdt terwijl je op je aanhanger/oplegger let O.O
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Nu maak jij er plots een vrachtwagen van. Daar ging het niet over.
Ik rij al jaren met onderstaande boottrailer achter de auto en nog nooit het portier geopend tijdens achteruit rijden. Altijd op de spiegels.
Bovendien vraag ik mij dan af hoe je dit doet als je de bocht de andere kant op neemt? Wordt een beetje lastig sturen terwijl je languit over de passagiersstoel ligt om het rechter portier open te houden om te kijken

1-01.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Correct.
Op spiegels rij je sowieso makkelijker ook bij achteruit inparkeren. Dat kan heel strak.
Sinds we een auto met camera hebben gaat het met een kleine aanhanger helemaal makkelijk.
Eerder deed ik dan de achterklep open of stak een stok achter op de lading van de aanhanger.
De XC40 rijdt trouwens prima met de achterklep open. Vooruit en achteruit.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
David_O
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Urbexpeditie schreef: 24.03.2024 - 22:25 Nu maak jij er plots een vrachtwagen van. Daar ging het niet over.
Ik rij al jaren met onderstaande boottrailer achter de auto en nog nooit het portier geopend tijdens achteruit rijden. Altijd op de spiegels.
Bovendien vraag ik mij dan af hoe je dit doet als je de bocht de andere kant op neemt? Wordt een beetje lastig sturen terwijl je languit over de passagiersstoel ligt om het rechter portier open te houden om te kijken


1-01.jpeg
Ik bedoelde de vrachtwagen meer ter vergelijking.

Als je trailer groot genoeg is en je kunt 'm goed in je spiegels volgen dan wel spiegels bijstellen is er niets aan de hand.

Bij een bocht de andere kant op (wordt overigens een bocht over je "blinde" of "dode" kant of een bocht "van je af" genoemd) wordt (wederom bij vrachtwagens) meestal de rechter buitenspiegel bijgesteld (naar buiten gedraaid) terwijl je achteruit rijdt. Heb je een raam achterin in het midden van je cabine, komt je trailer daar (ook) in het zicht.
Plaats reactie

Terug naar “EC40”