Dilemma: XC60 of XC70, D4 of D5, 6-traps of 8-traps?

Plaats reactie
V702002
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 19.03.2024 - 19:04

Beste forumleden,

Hopelijk kunnen jullie mij iets verder helpen met mijn dilemma. Het gaat om het volgende; als vervanging voor onze V70 uit 2002 met 450k+ op de teller, ben ik op zoek gegaan naar weer een diesel van Volvo die ons ook weer vele kilometers vooruitbrengt zonder al te veel kosten. Ik heb mijn oog laten vallen op de XC60 en XC70. Het eerste stukje dilemma is of ik moet uitkijken naar een Fwd of Awd. Mijn verstand zegt dat ik zou moeten gaan voor een Fwd vanwege verbruik en dat ik niet echt off road hoeft te zijn maar we hebben verhuisplannen richting Frankrijk en kijken daar dus naar een woning met een mooi stuk grond. Omdat we ons kunnen voorstellen dat onze plek ook wat ruiger zal zijn, evenals dat van toekomstige buren bij wie je op bezoek gaat met de auto, kan ik me voorstellen dat een Awd alles wat toegankelijker maakt (ja, ik neem ons trekkertje ook mee maar toch).

Mijn tweede stukje dilemma is welke dieselmotor het meest geschikt zou zijn. Na vele jaren schakelen met onze 5-bak,5-cilinder diesel, zit ik nu te denken aan een automaat vanwege een stukje luxe/ luiheid maar welke diesel past dan het beste? Ik weet uit ervaring dat onze 5-cilinder vrij rumoerig is en heb gelezen dat de 4-cilinder diesel rustiger loopt en daarbij dan ook nog een stukje minder verbruikt. Tevens vernam ik dat veel mensen blij waren met de 8-traps automaat op de 4-cilinder. Ik zou eigenlijk wel erg blij zijn met een rustigere, stillere auto maar wie weet hebben jullie advies welke combi het best werkt.

Mijn laatste stuk dilemma is of het een XC60 of XC70 moet worden. Ik heb nu in een aantal varianten gereden (XC60, T5 benzine, automaat; XC60 diesel, D4 , 8 traps automaat; XC70 D4 , 8 trapsautomaat; het ‘buitenbeentje’ V70, D3, 6 trapsautomaat)) en heb het gevoel gehad dat de XC60, D4 8-trap rumoeriger is dan de XC70, D4, 8-trap en dat de V70, D3 (gereden omdat ik de ‘gewone automaat wilde testen’) eigenlijk best lekker en ook vlot rijdt. Nu zijn dit occasions en ik weet dus niet of het rijgedrag dat ik beleefde, ook daadwerkelijk bij deze modellen/ combi’s hoort. Daarom aan jullie de vraag; welke combi staat garant voor een zo relaxed mogelijke rijbelevenis (waarbij de auto ook wel pittig moet kunnen zijn indien nodig).

Oh ja, ter info; ik denk aan de 3e generatie V70/ XC70.

Het is veel gevraagd, ik weet het maar vaak kan de kijk van iemand anders je op goede ideeën brengen dus bij deze alvast dank voor jullie input!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als ik het zo lees moet het een XC70 D4 met 8 traps automaat worden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik heb een XC60 D3 gehad (2011) en nu een XC70 D4 (2014). Beide met Geartronic 6 bak en 2.0 5 cilinder diesel, FWD. De XC 70 is voor mij favoriet, rijdt als een limousine, de XC60 heeft een kortere wielbasis. En de XC70 komt op mij degelijker over.

Even een bezoekje aan Obbe en je hebt vermogen zat.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27642
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De laatste 5 cilinder is wel wat stiller geworden dan je huidige V70.
Ik zou met het oog op de emigratie toch kijken naar een AWD, naast een keer buiten het asfalt kunnen rijden zal je daar ook wat meer sneeuw hebben dan we hier hebben (uiteraard afhankelijk van welk deel van Frankrijk) en dan komt die AWD ook goed van pas.

De XC60 is heel anders dan een XC70, ik denk dat je beiden eens moet rijden om te kijken wat het meest bij jullie past.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
V702002
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 19.03.2024 - 19:04

wat mooi nu al input van jullie te krijgen. Voor diegene onder jullie die beide modellen gereden hebben (zoals ik dus de XC60 d4 en de XC70 d4), klopt het dat ik vond dat de XC70 binnenin stiller is?
V702002
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 19.03.2024 - 19:04

en is de 8-bak sneller en soepeler (a la DSG of tiptronic?)?
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

V702002 schreef: 24.03.2024 - 15:52 wat mooi nu al input van jullie te krijgen. Voor diegene onder jullie die beide modellen gereden hebben (zoals ik dus de XC60 d4 en de XC70 d4), klopt het dat ik vond dat de XC70 binnenin stiller is?
Dat klopt.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27642
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

V702002 schreef: 24.03.2024 - 15:53 en is de 8-bak sneller en soepeler (a la DSG of tiptronic?)?
De 8traps is zeker wat sneller, dit is een modernere bak dan de 6 traps.
Zoals een DSG is hij alleen niet, dit omdat de techniek tussen de bakken van deze modellen of een DSG anders is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Je hebt slechts een paar luxe-dilemma's.
Neem een AWD ivm Frankrijk-plannen, Bover zal zo wel in dit topic komen.

Geluid? Slechts bij A <> B vergelijk, hoor je het, daarna ben je het weer vergeten.
Al die verhalen over defecte GT's..... handbakken hebben ook 'vliegende wielen' en hoge kosten, indien....
Meer of minder pk's? Heb je ze allemaal nodig?
Aantal cilinders? T'is maar wat je gewend was. Iedereen heeft een ander verhaal / mening. (en allemaal hebben ze gelijk)

Ga lekker neuzen, voelen en rijden bij wat er op je zoektocht op je pad komt.
Succes!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wij horen graag welke keuze je gaat maken😁
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V702002
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 19.03.2024 - 19:04

tja, ik ben zeker wel van plan om nog wat te gaan testen maar dan zou het, afgaand op jullie positieve Awd advies, dan moeten gaan om een xc70 omdat deze, kan ik dan denk ik concluderen, rustiger rijdt. Zit ik dan toch nog steeds wel een beetje me de keuze D4 of D5 en dus daaraan gekoppeld welke automaat. Misschien kunnen jullie hier nog wat mee: mijn vrouw gebruikt onze auto ook veel en is van mening dat er bij ons hier in Friesland behoorlijk wordt doorgereden, en dit dan vaak op zo'n manier gebeurd dat ze soms wel eens zou willen dat ze een auto heeft die, als het moet, sneller de (N-weg) op kan draaien omdat ze dan mogelijk minder bang is dat er een onverlaat bijna op haar bumper knalt omdat afremmen vaak niet gebeurt. Oftewel; welke diesel-automaat-combi staat voor meer power als dat nodig zou moeten zijn?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27642
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zowel een D4 als D5 zijn daar beiden potent genoeg voor
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3075
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Het is ook een beetje waar je je zelf fijner bij voelt; een wat hogere SUV of meer een station car. Voor dat laatste de XC70 is echt een fijne rijders auto voor lange afstanden, die ook nog beetje off-road kan.
Tja, AWD heb je niet vaak nodig, maar wel handig als het van pas komt.
De 8traps GT is een heel fijne is mijn ervaring - ik zal in jouw geval dan voor een XC70 gaan, FWD.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 229
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

En voor de robuustheid (en de mooie loop) een 5-cylinder.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”