Volvo v60 recharge 2020 laadt niet altijd volledig op

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Wouter89
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22.01.2024 - 09:18

Yes ik hou je op de hoogte. De eerste stap is uitlezen, ik hoop daar volgende week tijd voor vrij te maken zodat ik naar de dealer kan.

Groeten,
Wouter
Wouter89
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22.01.2024 - 09:18

Hoi Stefan,

Afgelopen week bij de dealer geweest voor het uitlezen. Daar is eigenlijk niets uitgekomen. Het was geen bekend probleem maar ze doen een landelijke uitvraag bij Volvo.

Het enige waarover iets bekend was, is een probleem in de combinatie met het gebruik van een oplaadplanning. Dat moet ik dus ook nog een aantal keer testen.

Gisteren voor het eerst de batterij ongeveer half leeg gereden en daarna ‘geforceerd’, dus buiten de oplaadplanning opgeladen. Batterij volledig geladen, dus dat ga ik nog een aantal keer proberen om te zien of ik daar iets uit kan filteren (ook wanneer ik wel de oplaadplanning gebruik).

Groeten,
Wouter
VolvoBerZan
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.02.2024 - 11:38

Goedemiddag,

Ik ben nieuw op dit forum . Ik bezit een Volvo XC 60 T6 Hybrid en herken onmiddellijk het probleem. Verschil in laden inderdaad. Ik heb een Eneco Toon hangen en dan zie ik meteen dat de auto soms maar met circa 2 kW aan het laden is en soms ruim 3,5 kW.
Het resultaat is dat ik bij laden met 2 kW een rijbereik krijg van ongeveer 28 kilometer en na laden bij 3,5 kW een rijbereik van 33 kilometer.
Ik heb er nog geen lijn in kunnen ontdekken (warm of koud etc.)

Ben zeer benieuwd naar jullie bevindingen bij de dealer.
jans
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02.03.2006 - 23:01
Locatie: hoogeveen

Hallo Stefan,

Ik herken dit probleem ik heb hetzelfde met mijn xc60, bj2019. De dealer heeft tot nu toe nog niet gevonden hoe dit kan gebeuren. De auto laad de ene keer goed en de volgende keer weer niet. Telekens wanneer de auto bij de dealer staat is het goed. Ik heb de dealer de link van dit draatje gestuurd kijken wat deze gaat zeggen.
Gr Martin
Wouter89
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22.01.2024 - 09:18

Goedemorgen,
Inmiddels heb ik een aantal keren wat geprobeerd. Bij mij lijkt het samen te hangen met hoever de batterij leeg is. Bij helemaal leeg laadt hij altijd volledig op tot een bereik van 42 km (pure). Als de batterij niet volledig leeg is, moest ik proberen om hem handmatig te starten (dus niet met oplaadplanning).
Een aantal keren leek dat het probleem op te lossen. De afgelopen keren lijkt het erop dat dit toch niet de oplossing is. Het enige verschil dat ik daarin zie is de hoeveelheid beschikbare rest kms die de batterij nog heeft, als die voor minder dan de helft vol is lijkt hij met de handmatige start wel volledig op te laden.
Is dit meer dan helft (helft bij benadering) werkt dat niet en kom ik in pure maar tot 36 km theoretisch bereik, dat is toch een aanzienlijk verschil.
Ik ga weer contact leggen met de dealer , die zou namelijk ook landelijk uitvraag doen naar dit verhaal.
VolvoBerZan
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.02.2024 - 11:38

Goedemorgen Wouter, precies wat je zegt, er is geen logische lijn in te ontdekken. Warm, koud, half ontladen of helemaal leeg.... het lijkt willekeur. Ben benieuwd naar de uitkomst.
Portefam
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 03.11.2023 - 11:11
Locatie: Gelderland

Goedemorgen.
Ook mijn XC60 t6 recharge 2024 heeft dit probleem. Auto is anderhalve maand oud en 1600 km op de teller. In het begin kon ik (2 fasig) laden tot 70-72 kilometer range. Nu kom ik maximaal 56 kilometer op een volle accu. Toevallig ( of niet) is dit 80% van het totaal. Volgens mij trad dit pas op nadat de update 2.14.3 verwerkt was. Zou deze update hier mee te maken kunnen hebben. Ik kocht deze auto o.a. vanwege de range van 70 km.
Mijn vorige auto Ioniq 5 heeft nog nooit problemen bij mijn laadpaal of bij een externe laadpaal gegeven.
Portefam
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 03.11.2023 - 11:11
Locatie: Gelderland

Portefam schreef: 24.03.2024 - 08:18 Goedemorgen.
Ook mijn XC60 t6 recharge 2024 heeft dit probleem. Auto is anderhalve maand oud en 1600 km op de teller. In het begin kon ik (2 fasig) laden tot 70-72 kilometer range. Nu kom ik maximaal 56 kilometer op een volle accu. Toevallig ( of niet) is dit 80% van het totaal. Volgens mij trad dit pas op nadat de update 2.14.3 verwerkt was. Zou deze update hier mee te maken kunnen hebben. Ik kocht deze auto o.a. vanwege de range van 70 km.
Mijn vorige auto Ioniq 5 heeft nog nooit problemen bij mijn laadpaal of bij een externe laadpaal gegeven.
Na controle bij de dealer blijkt dat de koelventilator van het accupakket niet draait waardoor het laden voortijdig wordt afgebroken. Modules leken onbeschadigd. ( schade na aanrijding ). Wordt vervangen. Laat daarna weten of het probleem opgelost is.
Michael199
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 23.04.2024 - 08:45

Portefam schreef: 29.03.2024 - 07:38
Portefam schreef: 24.03.2024 - 08:18 Goedemorgen.
Ook mijn XC60 t6 recharge 2024 heeft dit probleem. Auto is anderhalve maand oud en 1600 km op de teller. In het begin kon ik (2 fasig) laden tot 70-72 kilometer range. Nu kom ik maximaal 56 kilometer op een volle accu. Toevallig ( of niet) is dit 80% van het totaal. Volgens mij trad dit pas op nadat de update 2.14.3 verwerkt was. Zou deze update hier mee te maken kunnen hebben. Ik kocht deze auto o.a. vanwege de range van 70 km.
Mijn vorige auto Ioniq 5 heeft nog nooit problemen bij mijn laadpaal of bij een externe laadpaal gegeven.
Na controle bij de dealer blijkt dat de koelventilator van het accupakket niet draait waardoor het laden voortijdig wordt afgebroken. Modules leken onbeschadigd. ( schade na aanrijding ). Wordt vervangen. Laat daarna weten of het probleem opgelost is.
Goedemorgen @Portefam,

Heeft u ondertussen al wat meer informatie? ook mijn T6 uit 2020 heeft namelijk het probleem wat op dit forum besproken wordt.

Groeten,
Michael
Portefam
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 03.11.2023 - 11:11
Locatie: Gelderland

Goedemiddag, Mijn auto is weer hersteld. De ventilator is vervangen. De auto laadt nu weer op (24-04-2024) tot ca 80 km. Probleem lijkt hiermee opgelost.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”