Beste forumleden, ik ben nieuw hier en zal me eerst kort voorstellen.
Ik ben woonachtig in het oosten van het land en heb sinds ik mijn rijbewijs heb alleen nog maar Alfa Romeo's in bezit gehad en daarnaast voor mijn werk in heel veel huurauto's van andere merken gereden. Naast de huidige Alfa Giulietta zijn we op zoek naar een auto met hogere instap. Van de huurauto's vind ik de nieuwe Nissan Quasqai een fijne auto, maar op aanraden van een goede kennis hebben we afgelopen zaterdag in een Volvo XC40 T4 AWD uit 2019 gereden, een importauto die net een dag bij een grote garage (landelijke keten) in de buurt stond. 's Morgens proefgereden en dat was een zeer aangename rijervaring! We waren beide verrast door de fijne automatische bak, het comfort, de bediening en de wegligging. En natuurlijk zijn er die fantastische stoelen. Verkoper wilde gelijk een deal maken, maar ik wil me eerst verdiepen in deze auto. Verkoper belde 's avonds op dat ie al verkocht was! Blijkbaar is er zeer grote interesse in dit model en deze uitvoering.
Verbruik?
Maar goed, het zal niet allemaal goud zijn wat er blinkt. Want een aantal zaken vielen me wel op, namelijk het extreem hoge gewicht (1610 kg) en het verbruik. Tijdens de testrit over voornamelijk 80 km/h wegen noteerde de boordcomputer 1 op 12. Eigenlijk niet zo gek, met 190 pk. Maar de vraag is dan aan jullie: met welk verbruik moeten we rekening houden? Ik snap uiteraard dat dit erg afhankelijk is van je rechtervoet. Maar is met een rustige rijstijl, meerijden met het overige verkeer en af en toe 'losgaan' een gunstiger verbruik van 1 op 12 realistisch? Of is dit wel het maximale? De verkoper had het over 'gemakkelijk 1 op 15' terwijl de folder '1 op 20' zou verklaren. Beide hou ik voor sprookjes, maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Zwakke punten?
Verder ben ik benieuwd naar aankooptips: waar moet ik op letten? Wat zijn de zwakke punten? Ik heb al een YT-filmpje bekeken waarbij allerlei mogelijke storingen en vaak voorkomende reparaties voorbij kwamen, variërend van versleten schokdempers, versleten zittingen, loslatende interieurpanelen, oververhitte motoren, rammels tot (veel) problemen met de elektronica. Maar wat zijn de typisch aandachtspunten voor de T4 en de T4 AWD?
De verkoper, zelf een echte Volvo-liefhebber zo gaf hij aan, verklaarde echter dat deze XC40 geen enkel zwak punt heeft. Ook dat lijkt me stug, als ik zo de commentaren op internet zie. Maar ook hier de vraag: wat zijn jullie ervaringen met de T4 en waar moet ik écht op letten bij een proefrit?
Service?
Tot slot: wat is jullie ervaring met de service van de Volvo-dealers en de Volvo-specialisten? Bij Alfa Romeo is het zo dat je de officiële dealers (nu: verkooppunten) maar beter kunt mijden en beter af bent bij de Italië-specialisten. Is dat bij Volvo net zo? Hebben de Volvo-specialisten dezelfde kennis en apparatuur als de dealers? Ben wel benieuwd, want ik lees ook veel over software updates 'over the air' die mislukken, waardoor je dan alsnog naar de dealer moet. Of kan de specialist of iedere andere garage dat ook?
Lang verhaal, vele vragen, maar ik wil me goed verdiepen in deze mooie auto voordat ik weer een testrit maak.
Dank voor het lezen en ik hoop op jullie reactie. Bij voorbaat dank!
Groet, Bekkie
aankooptips voor XC40 T4
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3021
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Lees mijn ervaringen, met nagenoeg dezelfde motor.
Zie link in onderschrift.
Plezier....
Zie link in onderschrift.
Plezier....
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 30.08.2019 - 23:16
Zojuist een XC40 2022 recharge gekocht (2 weken geleden), en tip let met name ook op de voorste stoelen. Heb woensdag een afspraak staan bij een stoffeerder om de zitting te verbeteren. Hier steekt een stalen plaat doorheen en heel eerlijk zitten verschrikkelijk. Schijnt een vaker voorkomend issue te zijn ook op dit forum een aantal mensen mee bekend.
- RZA
- 4th Gear member
- Berichten: 773
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Welkom op het forum! Hier ook een Alfa liefhebber
Er zijn genoeg fijne Volvo dealers, ben zelf over Hedin zeer tevreden - altijd perfecte service gehad daar. De Alfa gaat idd naar specialist (HS Corse). Hiervoor ook nog een 159 Ti gehad.
Sinds kort ook naar SUV overgestapt, maar dan een XC60. Is dat niks voor je? Lang tegen 'hoge instap' verzet maar hij bevalt top, heel relaxte wagen en stuurt goed, maar niet zo scherp als een Bella .
Succes met zoektocht.
Er zijn genoeg fijne Volvo dealers, ben zelf over Hedin zeer tevreden - altijd perfecte service gehad daar. De Alfa gaat idd naar specialist (HS Corse). Hiervoor ook nog een 159 Ti gehad.
Sinds kort ook naar SUV overgestapt, maar dan een XC60. Is dat niks voor je? Lang tegen 'hoge instap' verzet maar hij bevalt top, heel relaxte wagen en stuurt goed, maar niet zo scherp als een Bella .
Succes met zoektocht.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018 || Polestar Engineered
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5322
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dag Bekkie,
Spit dit forum maar eens door, dan kom je wat ups en downs tegen. Dan krijg je ook best wel antwoord op je vele vragen. Maar.....ondervinding is nog altijd de beste leermeester. Wat verlang je? Een sterke SUV voor je caravan, met AWD? Of zet je meer in op minder verbruik? In dat geval is een T3 of T2 al voldoende. Kijk maar eens naar het topic van verbruik cijfers. De XC40 is sowieso een echte aanrader. Hoge instap, solide en veilige Volvo. En het verbruik bepaald voor een groot deel je rechtervoet. Tijdens het onderhoud bij een echte Volvo dealer, krijg je ook de benodigde updates. En daarbij krijg je de Volvo assistance, zodat ANWB lidmaatschap overbodig is. Er zijn aanbiedingen zat op bv Gaspedaal, of bij de Volvo dealer. Sterkte bij het zoeken naar de juiste XC40. Kost wat, maar dan heb je ook wat
Spit dit forum maar eens door, dan kom je wat ups en downs tegen. Dan krijg je ook best wel antwoord op je vele vragen. Maar.....ondervinding is nog altijd de beste leermeester. Wat verlang je? Een sterke SUV voor je caravan, met AWD? Of zet je meer in op minder verbruik? In dat geval is een T3 of T2 al voldoende. Kijk maar eens naar het topic van verbruik cijfers. De XC40 is sowieso een echte aanrader. Hoge instap, solide en veilige Volvo. En het verbruik bepaald voor een groot deel je rechtervoet. Tijdens het onderhoud bij een echte Volvo dealer, krijg je ook de benodigde updates. En daarbij krijg je de Volvo assistance, zodat ANWB lidmaatschap overbodig is. Er zijn aanbiedingen zat op bv Gaspedaal, of bij de Volvo dealer. Sterkte bij het zoeken naar de juiste XC40. Kost wat, maar dan heb je ook wat
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)