Koppeling problemen houden aan na volledige vervanging

Plaats reactie
robdk
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.03.2024 - 19:17

Ik rijd een Volvo S60 uit 2012 met ongeveer 240.000 km op de teller. Onderhoud wordt normaal gesproken door de Volvo garage gedaan (Hedin).

Eind 2023 rook ik een kenmerkende keur in de auto en heeft een andere garage (garage X) de koppelingsplaten vervangen en meteen maar ook het vliegwiel.

Ik heb vervolgens een tijdje normaal rond gereden. Toch leek de koppeling ter ver onderin pas te pakken. Terug naar garage X en op 5 februari 2024 heeft garage X vervolgens ook de hoofd koppelingscilinder vervangen.

Daarmee moet dan ongeveer alles van de koppeling vevangen zijn.

Vervolgens gebeurt ongeveer 1-2 weken daarna het volgende. Na na mijn werk gereden te zijn, probeer ik naar huis te rijden. Mijn auto stond geparkeerd op het dak van de Alexandrium parkeergarage in Rotterdam. Toen ik probeerde weg te rijden merkte ik dat de koppeling abnormaal ver ingedrukt was en onderin bleef plakken. Ik kon hem enkel terugkrijgen door te trekken. Het was lastig om de auto in de versnelling te krijgen.

Meteen met de Volvo service gebeld en tijdens ons gesprek schoot de koppeling los en kon ik naar huis wegrijden. Op de snelweg merkte ik dat ik de koppeling geleidelijk aan steeds verder moest indrukken om te kunnen schakelen. En op een bepaald moment moest ik de auto aan de kant zetten. Ik kon niet meer schakelen.

Volvo assistance bracht de auto naar Hedin. Zij hebben op 19 februari 2024 een diagnose gedaan op de koppeling en de hydraulisch bediende koppeling ontlucht. Ze konden niet vinden waar het aan lag. Na de ontluchting, gaven ze aan dat de auto weer reed. Ik zou het in de gaten moeten houden maar ze raadden mij wel aan met de auto terug te gaan naar garage X.

Dus ik meteen terug naar garage X, die na controle aangaf niet te weten waar het aan lag om vervolgens nog een keer te ontluchten. Ook gaf garage X aan dat hij geen lekkage zag, want er lag nergens olie.

Vervolgens heb ik weer 2 weken kunnen rijden en gebeurt er bijna exact hetzelfde als voorheen. Ik rijd weg van het Alexandrium en de koppeling lijkt te ver ingedrukt te zijn. Halverwege op de snelweg merkte ik al dat ik steeds lastiger kon schakelen. De koppeling zat te ver ingedrukt. Via omwegen en geluk met stoplichten ben ik thuis gearriveerd.

Ik zal de auto nu naar Hedin brengen maar ben bang dat zij niet weten waar het aan ligt, en dat ik vervolgens weer honderden, zo niet duidenden euro’s verder ben. Alles lijkt vervangen te zijn…ben ten einde raad.

Kan iemand mij helpen?
Groeten,

Rob
robdk
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.03.2024 - 19:17

Ik heb n et de monteur van garage x gesproken. Als samenvatting.

- op 30-11-2023 heeft hij de koppelingset vervangen inclusief hydrolische druklager, massavliegwiel, koppelingsplaten en olie)
- op 5-02-2024 heeft hij de hoofdcilinder bij het koppelingspedaal vervangen alsmede de remvloeistof.
Er is geen olie lekkage geconstateerd bij de pedalen. Er is 2x ontlucht.
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 324
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Garage x heeft een wanprestatie geleverd door jouw probleem niet op te lossen. Jij kwam niet voor de onderdelen die vervangen zijn, maar om jouw koppelingsprobleem op te lossen. Dat hebben ze niet gedaan, maar jij hebt er wel voor betaald. Ik zou eerst met garage x overleggen hoe ze dit alsnog gaan oplossen en als je daar niet tevreden over bent eens met de rechtsbijstand overleggen.
robdk
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.03.2024 - 19:17

Ik kwam omdat ik versleten koppelingsplaten had en ging weg met een niet werkende koppeling. :-(
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27656
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat is duidelijk, maar zoals aangegeven moet je de garage wel de kans geven het op te lossen en dan wel via een garantie.
Zijn ze het daar niet mee eens kan je andere wegen gaan bewandelen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”