Is ER (Extended Range) wel nodig?

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Ik rij nu zo'n 4 maanden elektrisch.
Prima allemaal.
De auto verbruikt veel maar dat hindert niet.
Wat me wel stoort is dat de app steeds rond de 18 kWh/100 km aangeeft terwijl de rittenregistratie een keurige 23 kWh/100km aangeeft, ongeveer conform met wat ik zelf notoeer via spritmonitor.de

Maar daar gaat het even niet over.

Ik probeer de accu van 82 kW te sparen door steeds tussen de 20% en 80% lading te blijven.
Voor een lange rit worden de grenzen opgerekt naar 10% en 90%. Geen punt.

Wat ik heb ontdekt is dit:
Wat is het ontzettend makkelijk om even bij Van der Valk een kop koffie te halen terwijl de accu in 10 tot 20 minuten weer fors wordt bijgevuld.
Anders gezegd: zou ik nu een EX30 willen aanschaffen dan zou ik niet opteren voor ER.
Dat laden gaat zo makkelijk en even pauze maakt het reizen extra prettig.

Rekenvoorbeeld.
ER voor de EX30 kost je 5000 euro.
Thuis laden kost me 29 cent 's nachts en 34 cent overdag, zeg eens 33 cent.
Ben ik duur uit bij de Supercharger dan betaal ik 58 cent.
Verschil 25 cent.
Voor die 5000 euro moet ik dus 20.000 kilowattuur laden bij een Supercharger om het verschil in aanschafprijs er uit te halen.

Meestal laad ik 20 kWh bij als er onderweg geladen moet worden bij langere ritten.
OK vakantie er bij 2000 km is 400 kWh extra , zeg eens 10 vakanties = 4000 kWh, maak er 5000 kWh van.
Blijft over 15.000 kWh te laden bij langere ritten.

Ik denk: een kleinere accu is altijd winst.

Range anxiety? Helaas had ik dat wel voor aanschaf van een elektrische auto.
Nu is dat geheel verdwenen.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Emvee60
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 05.06.2021 - 19:03

Mijn laadkosten thuis zijn nog wat lager met een dynamisch stroomcontract. Het overwegen waard.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Emvee60 schreef: 14.03.2024 - 22:17 Mijn laadkosten thuis zijn nog wat lager met een dynamisch stroomcontract. Het overwegen waard.
Niet per sé als je kunt salderen......
Ik heb na aftrek van de opbrengst van mijn zonnepanelen ca. 500kWh over aan verbruik. Of ik daar nu 30 cent of 20 cent voor betaal maakt dus 50 euro op jaarbasis uit.
Met salderen betekent bovendien dat je goedkoper inkoopt maar dus ook goedkoper saldeert.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Het gaat niet over dynamisch contract of salderen of hoe goedkoop je zelf je energie kunt inkopen.

Ik heb gewoon een voorbeeld sommetje gemaakt om te laten zien dat je wel heel erg veel moet laden om die 5000 euro van de extended range van de EX30 terug te verdienen, zelfs als je regelmatig bij de snellader staat.

Daarnaast stel ik voor mezelf vast dat snelladen echt snel gaat, soms met een kop koffie er bij en dan weer fris verder.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19495
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik snap je overwegingen. Mijn leasert is geen Volvo maar wel elektrisch. Laat ik eerst voorop stellen dat ik persoonlijk geen laadpaalstress of Range anxiety heb, ik rij er niet meer of minder om. Dan nu even mijn ervaringen.

Ik rij per dag totaal 90 km woon werk. Kan niet aan huis laden maar moet aan een laadpaal om de hoek. Op het werk staan voorlopig genoeg palen om te laden dus dat is al helemaal geen probleem met de MTC. Tot zover geen probleem

Echter ik moet regelmatig meer dan 200 km per dag op pad. En dat is dan ook (helaas) vaak krap op tijd en in "the middle of nowhere", zonder bijlaadmogelijkheden. Dan is een WLTP bereik van 350 km en circa 200 echte km in de winter en 275 km in de zomer wel erg aan de krappe kant. Ook als ik onderweg aan de snellader ga. Je "moet" echt de SOC in de gaten blijven houden. En ondanks dat het laden snel gaat en ik daat idd vaak een kop koffie bij haal is het wel "kostbare" tijd. Voor mij en voor mijn werkgever.

Daarnaast had ik nog niet zo lang geleden een privérit van totaal 360 km retour op 1 dag. Waarbij zich het "probleem" aandeed dat het die dag extreem koud was, en er ter plaatse van mijn bestemming tijdelijk géén laadpalen beschikbaar waren en ik dus niet "gewoon" bij kon laden. En de dichtstbijzijnde snellader op mijn route naar huis ruim buiten het door de kou ingekorte rijbereik lag. (In het noorden van Nederland is de snellader dichtheid minder dan in midden en west Nederland) Ik moest die dag dus plotseling 2 x 25 minuten extra reistijd incalculeren vanwege extra laden.

Let wel het is zeker niet onoverkomelijk maar ik vind persoonlijk een grotere range in mijn gebruik zeker fijner en als ik de keus had gehad dan was het zeker een wagen met meer bereik geworden. 400 km daadwerkelijk bereik is echt wel fijner in mijn situatie. Ik kijk dus niet echt naar geld (behalve dat ik gebonden ben aan mijn leasebudget) maar meer naar het gebruik en "gemak" van een langere range. Mijn volgende leasert zal daar zeker op uitgekozen worden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

HeinvdW schreef: 14.03.2024 - 19:29 Ik rij nu zo'n 4 maanden elektrisch.
Prima allemaal.
De auto verbruikt veel maar dat hindert niet.
Wat me wel stoort is dat de app steeds rond de 18 kWh/100 km aangeeft terwijl de rittenregistratie een keurige 23 kWh/100km aangeeft, ongeveer conform met wat ik zelf notoeer via spritmonitor.de

Maar daar gaat het even niet over.

Ik probeer de accu van 82 kW te sparen door steeds tussen de 20% en 80% lading te blijven.
Voor een lange rit worden de grenzen opgerekt naar 10% en 90%. Geen punt.

Wat ik heb ontdekt is dit:
Wat is het ontzettend makkelijk om even bij Van der Valk een kop koffie te halen terwijl de accu in 10 tot 20 minuten weer fors wordt bijgevuld.
Anders gezegd: zou ik nu een EX30 willen aanschaffen dan zou ik niet opteren voor ER.
Dat laden gaat zo makkelijk en even pauze maakt het reizen extra prettig.

Rekenvoorbeeld.
ER voor de EX30 kost je 5000 euro.
Thuis laden kost me 29 cent 's nachts en 34 cent overdag, zeg eens 33 cent.
Ben ik duur uit bij de Supercharger dan betaal ik 58 cent.
Verschil 25 cent.
Voor die 5000 euro moet ik dus 20.000 kilowattuur laden bij een Supercharger om het verschil in aanschafprijs er uit te halen.

Meestal laad ik 20 kWh bij als er onderweg geladen moet worden bij langere ritten.
OK vakantie er bij 2000 km is 400 kWh extra , zeg eens 10 vakanties = 4000 kWh, maak er 5000 kWh van.
Blijft over 15.000 kWh te laden bij langere ritten.

Ik denk: een kleinere accu is altijd winst.

Range anxiety? Helaas had ik dat wel voor aanschaf van een elektrische auto.
Nu is dat geheel verdwenen.
Ik heb nog de oude - nog wat “dorstiger” - configuratie C40 Twin, daarvoor had ik een XC40P8 maar ook ik heb nog nooit last gehad van laadstress of het idee dat ik een grotere accu nodig heb. Na 2,5 of 3 uur ben ik toe aan even benen-strekken, koffie en/of een sanitaire stop. Het fijne van een EV is dat je tijdens het laden gewoon wegloopt en dan dus als het ware aan het multitasken bent. Meestal laad ik bij de snelladers net iets meer dan nodig om weer thuis te kunnen komen (om daar weer “vol” te laden tot 90%) . En tijdens de paar keer dat ik onderweg echt zover mogelijk doorlaad en dus wat langer sta kijk ik ook nog eventjes naar YouTube of gebruik ik de Chrome browser. Wat wil een mens nog meer?
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

mga1600 schreef: 15.03.2024 - 14:04 Wat wil een mens nog meer?
Een lichtere accu die sneller oplaadt....:-P

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen een ER nodig heeft.
Hopelijk kunnen niet ER-rijders zich ook voorstellen dat er er mensen zijn die ER wel nodig hebben...:-)
En niet alles hoeft uit financieel oogpunt afgewogen te worden; er bestaat ook nog zoiets als extra comfort of gemak.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
EspressoMarc
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 17.08.2021 - 09:24

Het is wel een erg persoonlijke overweging. Wat misschien nog mist in je analyse is dat de Extended Range sneller kan opladen bij een snellader. Dus met een Standard Range moet je misschien wel rekening houden met extra kopjes koffie (a 3,50 per stuk?) :). Ook ga je er van uit dat je de extra kosten van een ER volledig afschrijft, ik denk dat een ER wel meer restwaarde heeft dan een SR na x jaar.

Bovendien vind ik, hoe meer range, hoe comfortabeler. En dat is misschien niet helemaal in geld uit te drukken. Ik denk dus dat een kleinere accu niet altijd winst is,
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Het is inderdaad heel persoonlijk. Het merendeel van mijn ritten is woon-werk verkeer (15 km enkele reis) of andere korte ritten. Op lange ritten waarbij ik de snellader nodig heb, had ik het met een ER waarschijnlijk ook niet gehaald zonder te laden. Misschien dat ik dan een paar minuten korter zou kunnen laden.

Ik denk dat de hogere snelheid van het laden (kW) belangrijker is dan de grotere accu (kWh). Als je dan toch moet laden, dan gaat het sneller.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Overigens kun je rustig opladen tot 90% en voor lange ritten tot 100%. Daar gaat de accu heus niet van kapot. Als je de auto maar niet lang laat staan met 100%.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Luca1947
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 10.05.2023 - 16:44

Zijn er richtlijnen voor het niet gebruiken van een 100% geladen accu? Niet te lang is een nogal vaag begrip. Is dat een tweetal uren, een halve dag of gelijk wegrijden bij 100 %. Ik laad op nachtstroom en heb de timer op 23.00 uur tot de andere dag 6.00 uur staan. Vervolgens ga ik nooit voor 10.00 uur op pad.
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”