"Tik" bij inveren linksvoor

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
David_O
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Beste allemaal,

Sinds medio oktober hoor ik linksvoor een tik bij het inveren (XC60 T6 10-2021). Meestal als ik een drempel op rijd, soms ook als de auto inveert als ik een drempel afrijd. Ik hoor het meestal alleen als ik recht een drempel neem, dus als links en rechts tegelijk inveren.

De monteur van de verkopende partij (universele garage) heeft met mij rondgereden en het geluid eveneens waargenomen. Daarna is hij toch wel een uur of 2 zoet geweest met alles controleren. Het wiel is er af geweest, alles aan de ophanging is gecontroleerd, hier en daar zaken ingevet. Onder de auto en onder de motorkap is gecontroleerd of alles goed vast zat, maar helaas heeft hij de oorzaak niet kunnen vinden.
De monteur heeft een oud-Volvo monteur bij het naastgelegen garagebedrijf er nog naar laten kijken, samen zijn ze nog gaan rijden, ook die monteur heeft het geluid waargenomen maar ook hij wist niet wat het zou kunnen zijn.

Ik heb het idee dat ik het nu slechts nog sporadisch hoor, maar het geluid is er nog wel. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik het alleen hoor als de radio erg zacht of uit staat.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou met de verkopende partij afspreken dat je er mee naar een dealer mag op zijn kosten.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
David_O
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Verkopende partij zou iig contact opnemen met de plaatselijke Volvo dealer. Het is nu bijna een maand geleden dat de monteur mijn auto heeft gecheckt, dus ik ga volgende week even contact opnemen hoe ze zijn gevaren.
fmulders
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 21.07.2021 - 10:20

Ja, ik heb een soortgelijke ervaring met mijn V60.
De verkopende garage kon het niet vinden maar ik ben nog binnen de garantieperiode naar de Volvo dealer geweest. De monteur heeft er even samen met mij in gereden en kon inderdaad bij het nemen van een drempel een tik waarnemen. Alleen als de radio uit staat en het stil was in de auto! Nadat de auto 10 min op de brug stond had hij het euvel gevonden. Er was één demper voor lek. Niet heel veel, maar voldoende om daardoor een klein beetje vrije slag bovenin te krijgen. Dat veroorzaakte de tik. Twee nieuwe dempers was bij mij de oplossing.
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 276
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Ik heb hetzelfde gehad met mijn S60 en na meerdere werkplaatsbezoeken is uiteindelijk ook bij mij een schokdemper vervangen.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
David_O
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

fmulders schreef: 10.12.2023 - 12:55 Ja, ik heb een soortgelijke ervaring met mijn V60.
De verkopende garage kon het niet vinden maar ik ben nog binnen de garantieperiode naar de Volvo dealer geweest. De monteur heeft er even samen met mij in gereden en kon inderdaad bij het nemen van een drempel een tik waarnemen. Alleen als de radio uit staat en het stil was in de auto! Nadat de auto 10 min op de brug stond had hij het euvel gevonden. Er was één demper voor lek. Niet heel veel, maar voldoende om daardoor een klein beetje vrije slag bovenin te krijgen. Dat veroorzaakte de tik. Twee nieuwe dempers was bij mij de oplossing.
Rolandk schreef: 10.12.2023 - 13:24 Ik heb hetzelfde gehad met mijn S60 en na meerdere werkplaatsbezoeken is uiteindelijk ook bij mij een schokdemper vervangen.
Heren, hartelijk dank voor jullie snelle reacties. Ik ben niet technisch, maar vroeg me idd af of een schokbreker niet de schuldige kon zijn.

Hoe kunnen ze de werking van de schokdempers testen?

Ik heb januari jl mijn auto in ontvangst genomen, dus t/m januari as Bovag garantie. Ik ga met deze info even contact opnemen met de verkopende partij!
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 276
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

De mijne gaf geen krimp op de testbank en op de gok is de schokbreker vervangen, wat uiteindelijk ook de oplossing bleek.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
David_O
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Dank :)
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 276
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Is het probleem ondertussen nader onderzocht of opgelost? Ik ben inmiddels twee jaar verder na vervanging van de schokbreker en de mijne tikt weer (ook weer linksvoor).
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
David_O
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Hai,

Nee nog niet. Ik heb aanvullende garantie, maar ik hoor m nu ff niet tikken. Ik zal de dealer wel contacten en het verhaal voorleggen zodat ze weten wat er speelt. Zodra het terugkomt dan zsm naar binnen.

Wel vervelend dat het bij jou weer terug is gekomen...
David_O
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Update:
Tik is weer te horen (heeft volgens mij ook met de buitentemperatuur te maken) en was in de buurt van de Volvo dealer. Had geluidsopname gemaakt, maar ben ook even gaan rijden met de monteur. Bij de eerste drempel hoorde hij wat ik bedoelde en gaf aan dat hij vorige week aan een S of V60 had gewerkt met precies dezelfde klacht.

Ik ben niet technisch, maar hij ging er vanuit dat het de (plastic) bus is die bovenaan de schokdemper zit of dat er iets verdraaid is. De schokdemper (en veerpoot?) moet er onder vandaan, uit elkaar en weer in elkaar. Tijdrovend karwei gaf hij al aan.

Los van die S/V60 had hij het al meerdere keren aan de hand gehad. Gelukkig dus geen zoektocht naar een speld in een hooiberg.
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 276
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Grappig dat Volvo (twee dealergroepen, Volvo NL en Volvo Zweden) twee jaar geleden de klacht niet (her)kende en het nu toch een vaker voorkomend euvel blijkt. Bij mij leek het weer even weg, maar sinds gisteren is het weer terug in volle glorie. Ik rijd er nog even mee door tot een eventuele beurt, ik ‘moet’ de Volvo helaas dit voorjaar inleveren en heb geen zin in weer een slangslepend traject met ongeplande garagebezoeken voor een klacht die - volgens Volvo - geen kwaad kan.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
David_O
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Daarom was ik blij dat de monteur:
- het geluid hoorde
- het geluid herkende, en
- al meerdere van dit soort gevallen verholpen had
.... en de dealer dus aangaf dat ze het aan gingen pakken.

Nee, kan inderdaad geen kwaad zeiden ze (ook) tegen mij.

Het is toen het kouder was bij mij ook weggeweest, maar nu dus terug.
David_O
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Mijn XC60 is gisteren bij de dealer geweest voor onderhoud aan de veerpoot/schokdemper. Volgens mij zijn ze er ongeveer 2 uur mee bezig geweest. Schokbreker is gedemonteerd van de auto en uit elkaar gehaald om de plastic kap die bovenop het onderste gedeelte van de schokbreker zit (rood omcirkeld) te vervangen.

Desgevraagd gaf de werkplaats receptionist aan dat de kap hetzelfde onderdeel nummer heeft, dus er is geen sprake van een modificatie oid. Dat zóú kunnen verklaren waarom het geluid bij sommige S/V/XC60's na een bepaalde periode toch weer de kop opsteekt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”