V60 T3 (automaat types)

Plaats reactie
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Vorig jaar heb ik mijn Volvo V60 1.6D2 (dit was mijn topic viewtopic.php?t=86909) ingeruild op een Renault Megane IV station van 2018. Ik had de Volvo ingeruild vanwege de negativiteit rondom diesel en omdat ik door verandering van werk veel minder km’s per jaar rijd.

Nu achteraf heb ik er spijt an dat ik geen Volvo V60 op benzine heb gekocht (ik vond deze destijds te duur). Ik heb dus min of meer besloten om weer rustig te gaan zoeken naar een V60, bij voorkeur met automaat. Vanwege het budget wil ik de Megane waarschijnlijk in Q1 van volgend jaar inruilen op een V60.

Vanwege het budget (+/- € 17.500 eea afhankelijk van de inruilprijs op de Megane) zal het waarschijnlijk een T3 worden. Ik hoop een exemplaar te vinden met max km stand van +/- 120k, liever minder. Als uitvoering wil ik minimaal een Momentum hebben en bij voorkeur met trekhaak en xenon verlichting.

Nu kom ik ook binnen gesteld budget modellen tegen met een automaat. Nu weet ik dat Volvo twee verschillende types automaten heeft, de Powershift en de Geartronic.

Hoe weet ik nou aan de hand van verkoopadvertenties welke automaat er in de V60 zit? Als ik het goed begrijp wil je het liefste een Geartronic hebben…? Heeft zo’n automaat veel meer onderhoud nodig dan een handgeschakeld exemplaar?
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Volgens mij heeft dat te maken met of het een Ecoboost motor is of niet. Ford Ecoboost wordt gekoppeld met Powershift.
Vooral af te leiden uit de precieze motornaam, of anders de cilinderinhoud: Ford Ecoboost volgens mij alleen als 4 cilinder 1596cc, equivalent van VEA is 1477cc
Voor de 2 liters heeft Ford 1999cc en VEA 1969cc

Beste is toch om het motortype te achterhalen, staat ook op een plaatje op de motor zelf. In de B4204-reeks is de B4204T5 een VEA, maar de B4204T6 een Ford.

Over de powershift kan ik niet oordelen, maar er is veel over te lezen en er is ook veel negatief. De GT heeft dan weer een aantal versies maar leveren doorgaans minder negatieve berichten op. Hangt natuurlijk vooral af van de vorige eigenaar(s).
Een handbak heb ik nog nooit laten flushen, maar een automaatbak wel - of je dat veel meer onderhoud vindt of niet, laat ik aan jou. En ook het wel of niet flushen is onderwerp van discussie :)
PepijnZ
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 18.05.2013 - 12:29

De powershift heeft een brakke opbouw met plastic delen die na verloop van tijd uitharden en afbreken (olie en kunststoffen zijn niet altijd beste vrienden).
Helaas is er nooit een goede oplossing gekomen voor dit probleem. Revisie gebeurt dus met dezelfde brakke onderdelen, waarna de bak wel weer even mee kan.
Het gaat om onderdelen die de klappen opvangen, waardoor trillingen door schakelen e.d. niet/minder worden doorgegeven aan de koets.
Het betreft een ring met veren en kunststof delen die die veren uit elkaar houden (check YT maar, genoeg over te vinden). Ik rijd zelf ook met een Powershift bak (2.0T) en de schakeling van 1 naar 2 gaat altijd wat abrupt, daarna (2->3 etc.) zowel in up- als downshifts gaat heel netjes. Soms twijfelt de bak wat en heb ik altijd het gevoel dat dat komt omdat die bakken toch uit een beginstadium van de DSG-transmissies komen. Daarnaast zal het waarschijnlijk ook een manier van opbouw en prijs zijn. BMW staat bekend om zeer goede versnellingsbakken die schakelen zonder dat je het merkt. Maar die hebben dan ook achterwielaandrijving, meer ruimte voor de bak en zijn duurder.

Ik kan niet spreken uit ervaring met andere bakken dan de Powershift, maar ben tot op heden tevreden. Als de bak een keer kapot gaat, laat ik die wel reviseren en kan dan de tijd wel uitzitten verwacht ik.
Wij rijden rustig, de bak past prima bij een 2.0T (of T5 => zelfde blok, maar dan met 245 pk ipv 203), met een hoog koppel bij lage toeren. De auto had bij aanschaf geen trekhaak, dus heeft er nooit gek aan moeten sleuren. Zou de auto een trekhaak hebben, is de kans (en ook niet meer dan een kans!) aanwezig dat de bak meer op z'n donder heeft gehad.
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Inmiddels heb ik ook contact gehad met Dennis van Volvoservice. Hij adviseert inderdaad ook om alleen de T3 1.6 van Ford met een handgeschakelde versnellingsbak te zoeken, automaat laten staan! Als je wel een automaat wilt, dan absoluut kijken naar de 1.5 T3 van Volvo. Dit maakt de spoeling mbt V60’s met een automaat binnen mijn gesteld budget wel gelijk een stuk dunner.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Iemand verder nog aankoop tips mbt een V60 met een benzinemotor? Welke van de motoren zijn het zuinigst in verbruik?
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
VolvoScheurder
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 28.05.2023 - 08:50

Als ik het allemaal goed heb onthouden zijn de T3 vanaf 2015 weer met een Volvo blok. Ik heb er ook eentje gekocht met de rede dat het niet een Ford/powerschift product moest zijn. Prijzig zijn ze zeker. Maar heb er wel veel plezier van terug.
Volvo S60 1,5 T3 2018
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Ik weet niet van welk jaar je er een zoekt, bij Harrie Arendsen staat er een te koop t3 powershift, 2015 met ongeveer 110k kilometer: is van een oom van mij geweest: een handwas only auto, dan hoef je verder niet meer te vragen. Auto heeft onder andere een flush gehad bij 90k. Tis dat ik net een grote beurt heb gedaan anders had ik wellicht deze auto gekocht. Garantie krijg je natuurlijk niet van mij maar wel van Harrie: https://www.harriearendsen.nl/voorraad/ ... 6665017/#/
V60 d3 gt r-design (facelift)
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Sammmyvannorel schreef: 10.12.2023 - 16:16 Ik weet niet van welk jaar je er een zoekt, bij Harrie Arendsen staat er een te koop t3 powershift, 2015 met ongeveer 110k kilometer: is van een oom van mij geweest: een handwas only auto, dan hoef je verder niet meer te vragen. Auto heeft onder andere een flush gehad bij 90k. Tis dat ik net een grote beurt heb gedaan anders had ik wellicht deze auto gekocht. Garantie krijg je natuurlijk niet van mij maar wel van Harrie: https://www.harriearendsen.nl/voorraad/ ... 6665017/#/
Mooie auto, maar helaas dus met Powershift. Als ik een T3 met Ford motor koop, wordt het een handbak. Met automaat wil ik een 1.5 T3 hebben. Maar bedankt voor de tip!
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 476
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Waal70 heeft de verschillen idd goed uitgelegd, met die info kan je ze herkennen. Een motor + automaatbak is 1 combinatie. Dus Ford motor= Ford bak, Volvo motor = Volvo (Aisin) bak, easy peasy.

Hier nog een link waar je de modellen goed kan nalopen, als je er 1 of meerdere wilt vergelijken. De url heet prijslijsten, maar het is soort korte folder, met alle alle uitvoeringen, motoriseringen (motorcodes) etc. https://volvocarstools.nl/prijslijsten/
Die vond ik destijds wel handig toen ik aan het zoeken was.
Voor de V70 was 2015 inderdaad het punt dat er geen Ford motoren/bakken meer in de auto's zaten. Wellicht dus hetzelfde voor de V60? Maar dat is een guess van mij. :-)
Succes met je zoektocht.

Ik vind die V60 uit die modeljaren (tot 2018 of 2019 oid) erg leuk en twijfelde destijds heftig tussen een prachtige en erg sportieve V60 en mijn huidige (ook leuke) V70. Ik hoop dat je wat leuks vind.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Lastig… Inmiddels heb ik een inruilvoorstel gehad op een V60 waar wel een Powershift in ligt. Zij doen echt een heel net voorstel, incl. een jaar garantie. Deze V60 heeft wel een trekhaak en heeft ongeveer 135k gereden…

Ook heb ik even contact gehad met Autrans. Zij geven aan dat zij deze bakken verhoudingsgewijs wel wat meer doen dan andere automaten, maar volgens hun is er geen reden om V60’s met deze automaat te mijden. Autrans adviseert wel om om de 60k de olie van de automaat te verversen.

Lastige keuze…
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Inmiddels heb ik in eerder genoemde V60 gereden. Ik heb de auto en de automaat uitvoerig getest. Tijdens mijn proefrit heb ik totaal geen problemen ervaren van de automaat, geen problemen met de keuze van de correcte versnellingen en ook het schakelen van achteruit naar de D ging prima, dit duurt echt geen 5 seconden, zoals ik hier elders wel gelezen heb. De auto rijdt bijzonder strak en is naar mijn idee vlot genoeg om in Nederland prima met het verkeer mee te komen.

De Powershift heeft bij 70K onderhoud gehad, en deze garage wil de V60 naar Autrans doen om de bak te laten spoelen en van nieuwe olie te voorzien, dit alles is bij de koop inbegrepen. Alles bij elkaar krijg ik best een goed gevoel over deze auto, ondanks de Powershift.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Mr-Japio
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14.12.2021 - 14:51
Locatie: Assen

waal70 schreef: 02.10.2023 - 10:40 Volgens mij heeft dat te maken met of het een Ecoboost motor is of niet. Ford Ecoboost wordt gekoppeld met Powershift.
Vooral af te leiden uit de precieze motornaam, of anders de cilinderinhoud: Ford Ecoboost volgens mij alleen als 4 cilinder 1596cc, equivalent van VEA is 1477cc
Voor de 2 liters heeft Ford 1999cc en VEA 1969cc

Beste is toch om het motortype te achterhalen, staat ook op een plaatje op de motor zelf. In de B4204-reeks is de B4204T5 een VEA, maar de B4204T6 een Ford.

Over de powershift kan ik niet oordelen, maar er is veel over te lezen en er is ook veel negatief. De GT heeft dan weer een aantal versies maar leveren doorgaans minder negatieve berichten op. Hangt natuurlijk vooral af van de vorige eigenaar(s).
Een handbak heb ik nog nooit laten flushen, maar een automaatbak wel - of je dat veel meer onderhoud vindt of niet, laat ik aan jou. En ook het wel of niet flushen is onderwerp van discussie :)
Hier heb ik veel aan, bedankt (wil een volvo motor bij voorkeur een 2.5)
Klein vraagje is er misschien ook een periode in jaren "van-tot" dat de 2.0 ford motoren in gebruik waren ? bv van 2010 tot 2015 oid ?
(+ nog dom vraagje: speelt dit ook bij de 3.0 ?)
Alvast bedankt
4e Volvo: NU --> S80 3.2
3e Volvo: 480 2.0 (7 jaar)
2e Volvo: V40 1.8 (12 jaar)
1e Volvo: V40 2.0 (1 jaar)/font][/color]
Gebruikersavatar
Peet&Il
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 05.09.2023 - 21:05
Locatie: Hoofddorp

Ik heb een 3.0 T6 uit december 2011.
Volgens mij is dit model alleen in productie geweest van nov. 2011 tot ergens in 2013? Kan er even een beetje naast zitten, maar was maar een korte periode in ieder geval.
Dit betreft een V60 3.0 T6 AWD met 6 cylinders en een geartronic automaat.
nu: V60 3.0 T6 AWD Summum
nu: C30 2.4 Momentum
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”