DE VERSLETEN BANDEN TEST 2023
Tja en nu we toch bezig zijn eens kijken wanneer je banden moet verwisselen en welke profieldiepte veilig is, dus niet de wettelijke toegestane profieldiepte.
De Nederlandse ANWB heeft daar een belangwekkend stukje over gepost en de conclusies zijn op toepassing voor winter en zomersloffen.
ANWB Aanbevelingen en tips:
Het is belangrijk dat banden gelijkmatig slijten. Bij onregelmatige slijtage een vakman raadplegen en de wielstanden van het voertuig laten controleren
Controleer regelmatig de bandenspanning en hanteer de door de voertuigfabrikant voorgeschreven spanning (raadpleeg het instructieboekje).
Zijn de lamellen van een winterband vanwege slijtage niet meer als zodanig herkenbaar, dan zijn de prestaties in de sneeuw zo sterk gereduceerd dat het tijd is de band te vervangen.
Bij aquaplaning (veel water op de weg) en bij natte sneeuw pap (die na strooi of dooi ontstaat) is de profieldiepte van wezenlijk belang om veilig te kunnen rijden.
De ANWB adviseert winterbanden te vervangen bij een restprofiel van 4 mm. Winterbanden met minder profiel kunnen lastig overweg met de natte sneeuwpap. Bovendien is 4 mm de minimale wettelijke grens in Oostenrijk (de bestemming van veel Nederlanders in de winter) voor winterbanden.
In Nederland hebben we vlakke wegen met over het algemeen goed asfalt (zoab), waardoor er zelden een waterlaag van meer dan 1 mm diep op de weg komt te liggen. Vanuit die gedachte adviseert de ANWB om zomerbanden te vervangen bij 2 mm restprofiel.
ATTENTIE: Echter in veel andere landen is de weg kwaliteit minder en/of stroomt bij regen het water van een berg af naar beneden, waardoor er veel water of een diepe plas na een afdaling op de weg kan liggen. Om die reden adviseren we zomerbanden bij 3 MM te vervangen als er een buitenlandse reis op de rol staat.
Het hele artikel is te lezen on de volgende link:
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-speci ... anden-test
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.