AW55-50SN probleem en modificatie

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Dag allen,

Op internet lees ik wat problemen die veelal voorkomen bij bijvoorbeeld de C70 tot 2004 met een AW55-50SN 5 traps automatische versnellingsbak. Hier zou een verkeerde Solenoïd in zitten die vervangen moet worden. Problemen die voor komen zijn het slecht overschakelen van de 2de naar de 3de versnelling en ook een bonk vanuit de N naar de D.
Bij welke kilometerstanden komen deze problemen voor?

Ook lees ik dat indien de B4 servofix automaatbak AW55-50/SN met een softwareupdate wordt uitgevoerd het probleem meestal verholpen is mits de bak al niet teveel schade heeft opgelopen. Vraag is wanneer deze schade optreedt? Werden deze B4 servofix modificaties bij onderhoudsbeurten bij Volvo Dealers meegenomen of werd dit pas uitgevoerd wanneer er naar gevraagd werd/problemen waren?

Mijn C70 is volledig dealer onderhouden en heeft 188.000km gereden en beschikt over deze versnellingsbak.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Beste tip die ik je kan geven: overweeg een automaat flush. Vervangen van de olie is het behoud van je bak en voorkomt de door jou genoemde problemen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Heel herkenbaar,
zo'n zelfde bak gehad.
Snel flushen (en wellicht nieuwe solenoids) voordat je echt te laat bent,
zoals ik, bij ongeveer jouw kilometerstand.
Zie mijn eerste postings op dit forum.
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

De auto kan ik deze maand ophalen. Heb er een proefrit meegemaakt en de bak schakelde mooi. Ook was de olie mooi wijnrood. Auto heeft alle beurten bij de Volvo Dealers gehad wat mij positief stemt. Bak is denk ik al eens geflusht anders zou de olie zwarter zijn geweest bij deze kilometerstanden? Is bij flushen de B4 servofix niet meer nodig?
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Op internet zie je regelmatig dit type bak met het dubbele aantal kilometers voorbij komen. Hebben deze dan de problemen niet eerder gehad of komen de problemen meestal na 300dkm+?
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

mees schreef: 11.03.2024 - 20:14 Heel herkenbaar,
zo'n zelfde bak gehad.
Snel flushen (en wellicht nieuwe solenoids) voordat je echt te laat bent,
zoals ik, bij ongeveer jouw kilometerstand.
Zie mijn eerste postings op dit forum.
Heb je eerste draadje gelezen. Beetje op en af na flush enz.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik was te laat dus.
Jij bent (lijkt het) nog op tijd.
Dus .......
Net als motorolie. Daar wacht je ook niet mee.
......maar dat is slechts mijn mening.

Veel plezier met je 'nieuwe' auto binnenkort!
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

mees schreef: 11.03.2024 - 20:40 Ik was te laat dus.
Jij bent (lijkt het) nog op tijd.
Dus .......
Net als motorolie. Daar wacht je ook niet mee.
......maar dat is slechts mijn mening.

Veel plezier met je 'nieuwe' auto binnenkort!
Dankjewel. Uit je beginpost waar je naar verwijst kan ik geen rode draad vinden wanneer de problemen bij jouw bak optraden of bepaalde toeren enz. Dat maakt het wel lastiger.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

...even uit mijn hoofd:
pakweg 180kkm begonnen met bonken.
Pas bij net 200kkm flush
en die was zo donker met slechte olie dat Obbe zei: na 5000 opnieuw.
Dat lukte niet wegens vakantie elders. Op de terugreis kreeg Obbe dus gelijk: de bak stortte in
en dan ben je niet blij in een vreemd land op zaterdagmiddag.....

Toen een ruilbak, die niet best bleek.
Onder garantie van GSPowerflush (Obbe en Dennis werkten toen nog in Uden bij Gery) solenoids vervangen en diverse flushes.
Die bak bleef best goed.
Geflushed bij dealer A'foort na 40 en 80k. Daarna is de auto verkocht.
ging over deze auto: viewtopic.php?p=1635266#p1635266

En raadt eens wat ik met de 'nieuwe' tweedehands van 2 jaar en met 130k op de teller heb laten doen?
Juist: flushen, inclusief Haldex en meer, voordat het te laat is.
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

@Mees, je originele bak liep na 7000km kapot. Wat merkte je aan die bak vooraf? Waarom dacht de flusher dat de bak 5000km max mee kon gaan? Op internet kan ik niet ontdekken wat het verschil maakt tussen een bak die te herstellen is met de modificatie en fkush, of een bak die onherstelbaar is.
Waaruit blijkt dat een bak onherstelbaar is? Hoe gedraagt deze zich en welke symptomen gaan eraan vooraf? Welke symptomen maken het verschil met een bak die wel herstelbaar is?
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

De laatste pak 'em beet 250km (van die 7000km) voordat er niet meer geschakeld kon worden en hij in 'veilige modus' 4e trap bleef:
zo'n 200 rpm meer, alsof de lockup er niet meer in bleef en je met een slippende koppelomvormer bleef rijden.
Er hing toen een caravan achter door Zwitserland er ik schakelde handmatig
want in D zwaar belast gaf sowieso te weinig toeren om de automaat voldoende te kunnen koelen.

De flusher gaf 5000km aan omdat hij dat kennelijk vond gezien de ernstige zwarte verkleuring en vervuiling van de oude olie.
Na die flush liep hij als een zonnetje, totdat dus.....

Op je overige vragen kan ik je geen antwoord geven.
Misschien leest Obbe (of een conculega) deze 'automaat gerichte' topics mee en kan hij zelf antwoord geven.
Ik ben geen deskundige; ik verwoord slechts wat ik heb meegemaakt en wat ik mij kan herinneren.

Overigens ben ik thuisgekomen nadat de technische man van de ANWB (via VolvoCard) aangaf:
bak af laten koelen (ik heb zo'n 6 uur gewacht), dan kan je 'normaal' schakelend in D wegrijden
maar dan gaat hij al snel weer in 'veilige modus' 4e trap.
Zo ben ik in thuisgekomen (gestart vanaf 20.00u) vanaf Mulhouse met 1600kg aan de haak door de Ardennen etc.......
(een kort onrustig nachtje ergens op een P een dutje gedaan en weer opnieuw met koude automaat weggereden)
en de volgende dag naar Uden.

Uh, voordat ik de VolvoCard belde, had ik eerst de ANWB gebeld. De vriendelijk dame noteerde van alles (wat later nuttig bleek via VolvoCard) maar zei:
weekend werkt niemand en pas als een garage zegt dat de reparatie langer dan 3 dagen gaat duren, mogelijk vervangend vervoer.
De dame bij VolvoCard zei daarnaar gevraagd: u krijgt een technische man doorverbonden aan de lijn omdat VolvoCard meer service biedt.
Ik ben VolvoCard en die ANWB techneut eeuwig dankbaar.

De mensen in Uden (toen) ook nog steeds.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

@Remon: als de automaatolie wijnrood is dan denk ik met jou dat die automaat al een keer is gespoeld, want anders had dat niet gekund. En dat zou betekenen dat deze goed is onderhouden. Dat i.c.m. de lage kilometerstand zou voor mij geen rode vlag sein maar eerder een sein op groen. De zekerheid waar jij volgens mij naar op zoekt lijkt te zijn dat er met die automaat niets ergs kan gebeuren kan niemand je geven. En verder lees op je op internet altijd alleen maar de "horror" verhalen en m.i. maakt dat jou hier onnodig bezorgd. Als je meer zekerheid wil zou je met de auto eens langs de dealer kunnen gaan en/of MMTS in Oldenzaal en/of het onderhoudsboekje eens nabellen of de dealer je kan vertellen wat er met die automaat is gebeurd v.w.b. onderhoud. Succes met de keuze en we zien de foto's t.z.t. graag langskomen.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Gouwe schreef: 12.03.2024 - 09:11 @Remon: als de automaatolie wijnrood is dan denk ik met jou dat die automaat al een keer is gespoeld, want anders had dat niet gekund. En dat zou betekenen dat deze goed is onderhouden. Dat i.c.m. de lage kilometerstand zou voor mij geen rode vlag sein maar eerder een sein op groen. De zekerheid waar jij volgens mij naar op zoekt lijkt te zijn dat er met die automaat niets ergs kan gebeuren kan niemand je geven. En verder lees op je op internet altijd alleen maar de "horror" verhalen en m.i. maakt dat jou hier onnodig bezorgd. Als je meer zekerheid wil zou je met de auto eens langs de dealer kunnen gaan en/of MMTS in Oldenzaal en/of het onderhoudsboekje eens nabellen of de dealer je kan vertellen wat er met die automaat is gebeurd v.w.b. onderhoud. Succes met de keuze en we zien de foto's t.z.t. graag langskomen.....
Bedankt voor deze prettige mail. Wat je schrijft is zeker waar, mensen plaatsen eerder een negatieve ervaring en daardoor lees je vaker de horror verhalen. Ik was inderdaad ook blij om te zien dat de ATF mooi wijn rood was. Auto heeft altijd netjes z`n beurten gehad en ben er erg blij mee. Hopelijk kan ik de auto deze week ophalen. Dan zal ik hier zeker de foto`s plaatsen!
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”