Opruimwoede autofabrikanten heeft langste tijd gehad: fysieke knoppen keren terug

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Willy Wortel heeft een goede suggestie aan de autobouwers en citaat volgt:
""Het zou bovendien prettig zijn wanneer belangrijke bedieningsorganen een vaste plaats kunnen krijgen die per automerk niet meer verschilt.""

Ik denk dat inderdaad de veiligheid bevorderd een soort uniformiteit dashboard . Dan gelijk ook voor de digitale omgeving. Elk voertuig op de weg, zoals Mercedes, Volvo , BMW en Iveco, Otokar enz, hebben elke hun eigen digitale indeling.
IK heb soms als ik van het bus schakelen af kom en dan vervolgens in de XC dat mijn linkerbeen wil koppelen. FF maar dan weet ik het weer ha ha
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Het kan ook een beetje te veel doorslaan.
Deze Mercedes W140 S klasse heeft nog geen elektrisch verstelbare binnenspiegel.
Die optie is nog niet gekozen bij het bestellen van de auto
Erg knap dat de meeste symbolen op de knoppen duidelijk maken waar ze voor dienen.
FB_IMG_1709833196716.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Achterruit verwarming, voorruit ontwasemen, AC uit, recirculatie, temperatuurinstelling, blis uit, afstandsmelder uit zijn allemaal knoppen die ik regelmatig gebruik. Die wil ik niet via een scherm moeten opgraven.

Voor navigatie misschien mooi, maar het scherm(pje) wat ik er nu voor heb is groot zat. Nu ik erover nadenk vraag ik mij af waarom een groot scherm überhaupt nuttig zou zijn.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Het vervelendste van die schermen is dat ze vaak niet voldoende te dimmen zijn zeker als je in de buitengebieden rijdt en je ogen dus een bak licht in je auto moeten absorberen tijdens het rijden...
Ik kan er niets aan doen maar ik val als een blok voor dat MB paneel ha ha
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8308
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bover schreef: 10.03.2024 - 09:17Het vervelendste van die schermen is dat ze vaak niet voldoende te dimmen zijn zeker als je in de buitengebieden rijdt en je ogen dus een bak licht in je auto moeten absorberen tijdens het rijden...
En dan te bedenken dat je een bekeuring kon (kan?) krijgen als je vroeger je navigatiescherm op dagmodus recht voor je bakkes had hangen :D
Nu moet je langs zo'n schijnwerper kijken... Ik vind het helemaal niks. Alles wat licht geeft zet ik zo snel mogelijk uit of zo zacht mogelijk.
In de bus ben ik ook fanatiek ducttape plakker over allerlei lampjes en schermpjes die we toch niet gebruiken.
En dan nog die fel blauwe led's die overal in zitten tegenwoordig.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

In de Caab heb ik Night Panel. Erg fijn, zou je ook in de Volvo moeten hebben. Ik heb in de XC alles ook op een heel laag licht niveau staan.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20691
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Jij zou een SAAB-rijder kunnen zijn Jeroen. Daarin brandde in het donker bijna geen lampjes, alleen de snelheidsmeter. Wat mij betreft een interessante veiligheidsdingetje.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27643
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Frits V70 schreef: 10.03.2024 - 10:32 In de Caab heb ik Night Panel. Erg fijn, zou je ook in de Volvo moeten hebben. Ik heb in de XC alles ook op een heel laag licht niveau staan.
Vond ik echt briljant in de 9-3 van mijn ouders.
Rijdend in het donker alles uit behalve alles wat écht belangrijk is en de meters vallen ook gewoon naar beneden toe.

Pajero dimt alles automatisch zodra de verlichting aan gaat. Ook erg prettig.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8308
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Haha dat is wel heel extreem, maar ik begrijp de gedachte er achter. Zouden inderdaad meer merken moeten doen.
Het is nu juist andersom. Van die domme dozen in hun truttenschudder zonder licht in het donker. Maar ja de tellerverlichting brandt dus ik heb licht aan..
Nee, foutje van de fabrikant. Geen licht, geen dashboardverlichting, zo was het vroeger.

Vorig jaar, laatste bus van Groningen naar Assen, lege en donkere A28. In de spiegel komen 2 dagrijdverlichting ledjes dichterbij, dus ik deed van de bus ook maar de lampen uit, gewoon kijken hoe lang het duurt dacht ik.
Al toeterend en seinend met groot licht komt meneer er aan, blijft naast mij hangen, vinger op het voorhoofd, wijzen, van alles. Gaat er voorbij, mistlicht aan, remmen, seinen.. prachtig.
Duurde zeker een minuut of 5 voordat er een lampje ging branden, ook bij de auto.
Die nieuwe automatische technieken maken de bestuurder lui en dom.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

In de Subaru Outback kan je het digitale scherm gewoon dimmen. Zelfs zo donker dat deze bijna uit is.
Zal ook wel bij de meeste nieuwe auto's zo zijn.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Het laatste Sensus systeem biedt wmb een hele goede combinatie van knoppen en schermen.
Alleen de AC-knop had ik ook graag fysiek gezien.

Verder zijn zoveel zaken met 2-3 handelingen op het scherm (bv. swipen of drukken) te bedienen dat fysieke knoppen daarvoor nauwelijks voor minder afleiding zouden zorgen.

De schermen kunnen goed gedimd of zelfs uit gezet worden (centrale scherm).

Mijn Saab Nightpanel geeft op die manier wellicht meer licht zelfs.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

raspaardje schreef: 10.03.2024 - 11:29 Het laatste Sensus systeem biedt wmb een hele goede combinatie van knoppen en schermen.
...

De schermen kunnen goed gedimd of zelfs uit gezet worden (centrale scherm).

Mijn Saab Nightpanel geeft op die manier wellicht meer licht zelfs.
De Subaru Outback Touring heeft ook een goede combinatie. De belangrijkste zijn fysieke knoppen en de rest zit in het scherm.

Als ik de dimbaarheid van de Subaru vergelijk met de XC70 dan geeft de XC70 in de donkerste stand meer licht dan de Subaru. Dan is een XC70 meer een kerstboom met alle verlichting oa in de middenconsole.
Deze kan je overigens bij de Subaru apart helemaal uitzetten.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

JeroenSpock schreef: 10.03.2024 - 10:27
Bover schreef: 10.03.2024 - 09:17Het vervelendste van die schermen is dat ze vaak niet voldoende te dimmen zijn zeker als je in de buitengebieden rijdt en je ogen dus een bak licht in je auto moeten absorberen tijdens het rijden...
Alles wat licht geeft zet ik zo snel mogelijk uit of zo zacht mogelijk.
In de bus ben ik ook fanatiek ducttape plakker over allerlei lampjes en schermpjes die we toch niet gebruiken.
En dan nog die fel blauwe led's die overal in zitten tegenwoordig.
he he ben ik gelukkig niet de enigste met afplak-mani. Rol ductape in de werktas...:)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”