Aankoopadvies S40 2.4

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Beun88
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 26.02.2021 - 07:31

Hi allemaal,

Na aankoop van een V40 (2015) hebben we thuis ook het Volvo virus te pakken. Medio september willen wij een tweede auto aanschaffen. Nu zat ik naar de S40 te kijken. Het forum heeft mij geleerd dat het 2.4 blok een goede keuze is.

Nu is mijn vraag, wat is nog een acceptabele km stand om de auto mee aan te schaffen? Ik zie er best wat staan op Marktplaats met een minimale km stand van +250k. Zouden jullie zoiets laten staan of kan het met het juiste onderhoud in het verleden een prima auto zijn?

Mochten jullie nou zoiets hebben van “Kijk eens naar deze motor” dan sta ik zeker open voor suggesties :)

Alvast bedankt!
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 324
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Dat blok kan met gemak het dubbele aan als die niet mishandeld is. Wat belangrijker is: hoe is de auto onderhouden? Na 250k kan er veel versleten zijn onder de auto. Kan flink in de papieren lopen. Ik ben altijd erg voor een aankoopkeuring door een (andere) Volvo dealer. Kost je iets van 100 euro maar kan je veel ellende besparen
Beun88
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 26.02.2021 - 07:31

Volvolof schreef: 23.02.2024 - 19:58 Dat blok kan met gemak het dubbele aan als die niet mishandeld is. Wat belangrijker is: hoe is de auto onderhouden? Na 250k kan er veel versleten zijn onder de auto. Kan flink in de papieren lopen. Ik ben altijd erg voor een aankoopkeuring door een (andere) Volvo dealer. Kost je iets van 100 euro maar kan je veel ellende besparen
Dat is een goede tip. Die neem ik mee :) Dankjewel!
Beun88
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 26.02.2021 - 07:31

Nog een vraag aan de ervaringsdeskundigen;

Gaat bij jullie de hemelbekleding loszitten? Daar lees ik toch veel verhalen over
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8314
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Hier een S40 met 2.4 5 cilinder. Gekocht met 274.000 km, is de tweede auto maar bij 293.000 km toch lpg ingebowud omdat hij meer gaat rijden.
Voelt wat traag aan naast onze S60 2.5t maar de 2.4 zou één van de sterkste blokken ooit gebouwd zijn door Volvo. Motor is kurkdroog, verbruikt weinig olie, altijd starten en lopen.
Hij had wel wat onderhoud nodig maar dat doe ik zelf dus kosten vielen mee.
Ja je merkt dat het een stapje terug is vergeleken met een S60. Overal net even wat mindere materialen, afwerking, isolatie.
hij stuurt wel beter (is gewoon een Focus in Volvo jasje). Motor heeft genoeg power, wij hebben een automaat en daar ben ik geen fan van maar mevrouw heeft problemen met de linker voet.
Bekleding in de deur bij de schakelaars komt wat los, dakje dan weer niet. Weet wel dat dit bij de C30 vaak gaat hangen. Mocht de S40 dat gaan doen, bekleed ik hem gewoon opnieuw met alcantara.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Beun88 schreef: 24.02.2024 - 08:27 Nog een vraag aan de ervaringsdeskundigen;

Gaat bij jullie de hemelbekleding loszitten? Daar lees ik toch veel verhalen over
De modellen voor de faselift hebben hier veel last van. Eind 2007 zijn deze aangepast. Ik zou wel kijken voor een modeljaar vanaf 2008. Daar zijn alle grote bekende kwaaltjes grotendeels verholpen. Hier een 2008 2.4 automaat met 2 ton op de teller. Nog helemaal geen last van hangende bekleding. Bak en motor zijn nog helemaal goed, maar ook goed onderhouden. Let inderdaad goed op het onderhoud van het onderstel etc. Daar kan het zijn dat veel moet vervangen als dat niet is bijgehouden.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Beun88
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 26.02.2021 - 07:31

JeroenSpock schreef: 24.02.2024 - 10:29 Hier een S40 met 2.4 5 cilinder. Gekocht met 274.000 km, is de tweede auto maar bij 293.000 km toch lpg ingebowud omdat hij meer gaat rijden.
Voelt wat traag aan naast onze S60 2.5t maar de 2.4 zou één van de sterkste blokken ooit gebouwd zijn door Volvo. Motor is kurkdroog, verbruikt weinig olie, altijd starten en lopen.
Hij had wel wat onderhoud nodig maar dat doe ik zelf dus kosten vielen mee.
Ja je merkt dat het een stapje terug is vergeleken met een S60. Overal net even wat mindere materialen, afwerking, isolatie.
hij stuurt wel beter (is gewoon een Focus in Volvo jasje). Motor heeft genoeg power, wij hebben een automaat en daar ben ik geen fan van maar mevrouw heeft problemen met de linker voet.
Bekleding in de deur bij de schakelaars komt wat los, dakje dan weer niet. Weet wel dat dit bij de C30 vaak gaat hangen. Mocht de S40 dat gaan doen, bekleed ik hem gewoon opnieuw met alcantara.
Cavanta schreef: 24.02.2024 - 12:07
Beun88 schreef: 24.02.2024 - 08:27 Nog een vraag aan de ervaringsdeskundigen;

Gaat bij jullie de hemelbekleding loszitten? Daar lees ik toch veel verhalen over
De modellen voor de faselift hebben hier veel last van. Eind 2007 zijn deze aangepast. Ik zou wel kijken voor een modeljaar vanaf 2008. Daar zijn alle grote bekende kwaaltjes grotendeels verholpen. Hier een 2008 2.4 automaat met 2 ton op de teller. Nog helemaal geen last van hangende bekleding. Bak en motor zijn nog helemaal goed, maar ook goed onderhouden. Let inderdaad goed op het onderhoud van het onderstel etc. Daar kan het zijn dat veel moet vervangen als dat niet is bijgehouden.
Hier kan ik wat mee, heren! Hartstikke bedankt. Ik heb ook stiekem naar een S60 zitten kijken. Dat is toch wat meer auto. Zo af en toe slaat de twijfel weer toe maar ik heb nog tijd om te beslissen :)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8314
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

S60 is toch weer wat duurder in MRB, onze S40 kost €106 en de S60 €121 per maand. Beide op lpg.
Op benzine was de S40 €68 en de S60 €75.
De S40 stuurt gewoon beter maar behalve die 2 voordelen is de S60 toch de fijnere auto.
En beide auto's zijn met de 2.4(i) te krijgen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Beun88
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 26.02.2021 - 07:31

JeroenSpock schreef: 24.02.2024 - 16:32 S60 is toch weer wat duurder in MRB, onze S40 kost €106 en de S60 €121 per maand. Beide op lpg.
Op benzine was de S40 €68 en de S60 €75.
De S40 stuurt gewoon beter maar behalve die 2 voordelen is de S60 toch de fijnere auto.
En beide auto's zijn met de 2.4(i) te krijgen.
De MRB is in dit geval verwaarloosbaar. Nu begin ik toch meer aan de keuze te twijfelen haha. Is een S60 goedkoper in aanschaf? Ik keek namelijk voor een S40 vanaf 2008 en dan betaal je al bijna € 8000,-. Mijn budget ligt meer rond de € 5000,-.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De S60 loopt langer mee dus die is "gemakkelijker" goedkoper te vinden gewoon puur omdat deze wat ouder is.
Ik heb er zelf 2 gehad en een V50 tussendoor. Dat ik 2 keer een S60 heb gekozen zegt denk ik genoeg ondanks dat ik de V50 ook een hele prettige auto vond.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Beun88
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 26.02.2021 - 07:31

fredhead schreef: 24.02.2024 - 16:49 De S60 loopt langer mee dus die is "gemakkelijker" goedkoper te vinden gewoon puur omdat deze wat ouder is.
Ik heb er zelf 2 gehad en een V50 tussendoor. Dat ik 2 keer een S60 heb gekozen zegt denk ik genoeg ondanks dat ik de V50 ook een hele prettige auto vond.
Hieruit kan ik toch wel concluderen dat de S60 van iedereen de voorkeur geniet.

Maakt het qua betrouwbaarheid nog veel uit of je de 2.4 met 140 of 170 pk neemt?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zijn exact dezelfde motoren, de 140 pk variant wordt geknepen vanaf 4000 toeren waardoor deze op 140 pk blijft "hangen" en de 170 pk blijft z'n vermogen opbouwen tot ergens rond de 6500 toeren uit mijn hoofd.

Mijn ouders hebben een jaar of 6 een 140 pk variant gehad (ikzelf 2 diesels) en deze was niet snel maar wel betrouwbaar.
Met het verkeer mee komen is geen enkel probleem.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Beun88
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 26.02.2021 - 07:31

fredhead schreef: 24.02.2024 - 17:42 Zijn exact dezelfde motoren, de 140 pk variant wordt geknepen vanaf 4000 toeren waardoor deze op 140 pk blijft "hangen" en de 170 pk blijft z'n vermogen opbouwen tot ergens rond de 6500 toeren uit mijn hoofd.

Mijn ouders hebben een jaar of 6 een 140 pk variant gehad (ikzelf 2 diesels) en deze was niet snel maar wel betrouwbaar.
Met het verkeer mee komen is geen enkel probleem.
En chippen is altijd nog een optie :) Denk dat 140pk meer dan voldoende is.
Bedankt voor de info! Ik denk dan toch dat ik voor ‘meer auto’ ga en medio augustus/september een mooie S60 zoek :)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8314
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Niet dat de 140 pk traag is hoor, en tot 4000 toeren idd hetzelfde als de 170 pk. En hoe vaak ga je nou boven de 4000 toeren?
Chippen kan wel, dan gaat hij naar 188 pk.

Als je in de buurt woont mag je onze S40 en S60 wel even een stukje door Veendam sturen, dan weet je snel genoeg het verschil.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Beun88
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 26.02.2021 - 07:31

JeroenSpock schreef: 24.02.2024 - 20:34 Niet dat de 140 pk traag is hoor, en tot 4000 toeren idd hetzelfde als de 170 pk. En hoe vaak ga je nou boven de 4000 toeren?
Chippen kan wel, dan gaat hij naar 188 pk.

Als je in de buurt woont mag je onze S40 en S60 wel even een stukje door Veendam sturen, dan weet je snel genoeg het verschil.
Boven de 4000 toeren? Zelden tot nooit inderdaad. Wat een mooi aanbod! Ik woon helaas niet in de buurt. Toch enorm bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”