Eerste ervaring snelladen bij Fastned

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Gebruikersavatar
caspervc
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 10.06.2018 - 14:03

Ik ben laatst ook een keer bij fastnet gaan hangen (my24 extended range). Viel me niet tegen, genavigeerd naar de lader, aangekomen met 9% SoC en vrij snel op de max van 205 kW.

Uiteidelijk 52 kWh (9-70%, toen zakte die onder de 100) geladen in 24 min. Iets van 130kWh gemiddeld. Kan ik goed mee leven hoor :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2024 Volvo XC40 Recharge SMLR Fjord Blue
2012 Volvo V40 T3 Momentum
2008 Peugeot 207 SW 1.6VTI Outdoor
2005 Toyota Aygo Sport
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Ik heb 2x geladen bij Tesla en lader via navigatie ingesteld, echter
Beide keren bij 40% soc niet hoger gekomen dan 90kw laadsnelheid en op langere rit, buiten temp boven 10 graden.
Benieuwd onder welke omstandigheden de 135 mogelijk is!
Zou fijn vinden als preconditioneren kon worden gemonitord of getriggerd aan/uit via het centrale display bij Range assistent
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Tsjakha schreef: 20.02.2024 - 22:06 Ik heb 2x geladen bij Tesla en lader via navigatie ingesteld, echter
Beide keren bij 40% soc niet hoger gekomen dan 90kw laadsnelheid en op langere rit, buiten temp boven 10 graden.
Benieuwd onder welke omstandigheden de 135 mogelijk is!
Zou fijn vinden als preconditioneren kon worden gemonitord of getriggerd aan/uit via het centrale display bij Range assistent
Ik heb de laatste keer hetzelfde ervaren bij Tesla, maar de beide keren ervoor was de laadsnelheid wel hoog.
Hoe hoog zal ik de volgende keren in de gaten houden

Ik sluit me aan bij je opmerking over het kunnen zien of preconditioneren zichtbaar is.

Terugdenkend:
Bij de laatste keer laden zijn we zonder het te vertellen aan de navigatie naar de snellader gereden en bij de keren ervoor hebben we ons reisdoel gedeeld met de navigatie.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Ik had een lange rit en Google gaf aan dat ik dat niet zou halen, omdat ik Tesla heb aangegeven naast Fastned en Shell als snellaad stop, kwam Tesla Oosterhout in beeld in Google navigatie als oplaadstop
de rit daar na toe was ruim 80 km, voldoende tijd om te "preconditioneren", dan denk ik: ik doe toch alles goed?
Weet alleen niet of zo'n Tesla supercharger hub zelf ook nog last heeft van "load ballancing" van vermogen als deze bijna allemaal bezet zijn, of je als "niet Tesla rijder" niet de max krijgt, maar dat zijn slechts aannames.
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
Mate68
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 09.11.2023 - 19:28

Ik heb ergens gelezen, of gehoord, dat zo'n laadstation ook doet aan "Load ballancing". Dus als er inderdaad veel auto's staan gaat de laadsnelheid omlaag.
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Zag YouTube filmpje van de EX30, werkt ook met de Google/Android interface,
Daar werd na ingave snellaadstation als tussenstop op rit bijgaande melding getoond dat preconditioning werd gestart, overigens leek het erop dat preconditioning onder 20% soc niet wordt gestart om range te besparen?? Wat ik zo jammer vind is dat preconditioneren zo slecht is gedocumenteerd, ook de dealer weet niets meer te vertellen dan: snellader in Google selecteren. Dus zo’n preconditioning melding en een displayfunctie of deze werkzaam is, of een weergave van accu temperatuur zou fijn zijn als Volvo die in de software updates inbouwt bij het onderdeel “ Range Assistent”, want de parameters zijn al lang beschikbaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”