Volvo S60 T5 2001. Constante ratel versnellingsbak handbak.

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Vølvø S60 T5R
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 23.06.2019 - 02:08
Locatie: Heerenveen

Hallo iedereen.

Mijn versnellingsbak heeft iets raars. Een handbak M56. Toen er een nieuw blok in kwam 9 maanden geleden ( omdat de oude kapot is gelopen ) is er ook een nieuwe koppeling en druklager is gekomen van Sachs. De auto heeft nu 316000 gelopen en het blok rond de 165000.

De constante ratel die begint bij de 1e versnelling en ophoud zodra hij in de 5 zit. Als ik met de auto weg ga laat ik hem altijd een minuutje lopen voordat ik ga rijden. Als ik weg rij is het stil geen ratel of iets ( op het geluid van de downpipe en uitlaat na :D ) na 2/3 minuten rijden als ik dan terug schakel voor een rotonde of bocht of iets hoor je dat de ratel op de achtergrond wel aanwezig is maar niet op een vervelende manier. Na 5+ minuten rijden ( door het dorp ) is de ratel zeer aanwezig op een irritante/vervelende manier. De ratel word erger met de versnelling en gaat ook sneller met de versnelling. In de 3e en 4e versnelling is de ratel het meest hoorbaar. In de 5e versnelling is de ratel weg en is het lekker rustig. Soms met het schakelen ( op/terug ) gaat hij moeilijk in de versnelling, dan moet ik hem een beetje doordrukken of als hij echt niet wil dan even in een andere willekeurige versnelling drukken en dan weer terug.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat er mis is?

Thomas Midtbø.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2769
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Was het vliegwiel toen ook vernieuwd?
Is het olie nivo goed?
Meestal schakelt ie wel weer soepel met een nieuwe koppeling, je zou het bedieningssysteem nog eens kunnen ontluchten, check dan ook het olie nivo even.

Als het olie nivo goed is dan denk ik eerder aan een lager die niet meer goed is.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Vølvø S60 T5R
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 23.06.2019 - 02:08
Locatie: Heerenveen

Hallo Johan

Het vliegwiel is toen niet vernieuwd die was nog in een vrij goeie staat. Olie zit goed toen met het vervangen van de motor hebben we alles eigenlijk wel vervangen wat vervangen moet worden bij een motor wissel en meer. Hij schakelt ook wel soepel alleen soms heeft hij er echt geen zin in en krijg je hem niet in de versnelling. Af en toe als ik sportief rijd en van de 2 naar de 3 schakel met hogere toeren komen de lagers ook tegen elkaar aan. In alle andere versnellingen geen probleem alleen bij sportief optrekken van de 2 naar de 3. Dan moet ik even een seconde wachten totdat de toeren wat gezakt zijn dan wil hij in de 3 zonder dat de lagers tegen elkaar schuren.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2769
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Dan zit het probleem in de bak denk ik, een 2 massa vliegwiel heeft na +/- 200.000 km zijn beste tijd wel gehad, die zou ik toch nog eens goed controleren als de bak er achter vandaan is, anders zit je kort daarop weer met een dure reparatie.

Er is een bedrijf die ook handbakken reviseerd kan alleen niet zo snel op de naam komen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Vølvø S60 T5R
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 23.06.2019 - 02:08
Locatie: Heerenveen

Dat denk ik dan ook. Bedankt voor het meedenken en de antwoorden ! Even een andere vraag, de 60 komt niet door de keuring heen.. Te hoge CO waarde. Is dan een lambdasonde stuk? Die meneer van de keuring was niet echt meedenkend en wist nergens een antwoord op. Wat houd een te hoge CO waarde eigenlijk in? Heb zelf ook een scan tool en daar kwam de melding P0422 uit, Hoofd katalysator, cilinderij 1-efficiëntie onder de drempelwaarde. Motor storingslampje brandde ook alleen heb hem gister avond gewist en is tot nu toe niet terug gekomen.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2769
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

CO staan voor koolmonoxide, dat ontstaat als de verbranding niet volledig is, een klein percentage heb je altijd, vooral stationair.
Er kunnen verschilende oorzaken zijn voor een te hoog gehalte, ontsteking niet goed, mengverhouding niet goed, dat laatste kan veroorzaakt worden door de lambda sensor, de voorste wel te verstaan.

Ik zou hem dan toch goed uitlaten lezen
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Vølvø S60 T5R
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 23.06.2019 - 02:08
Locatie: Heerenveen

Isgoed ik ga volgende week even langs de volvo dealer hier. Zou het ook kunnen komen door uitgedroogde klepseals? Hij neemt ook wel wat olie. Voordat het blok in de auto kwam heeft hij 4/5 jaar stil gestaan bij Auto Rima op de plank. Kan het ook dat de olie die voorbij de klepseals gaat iets te maken krijgt met de mengverhouding? Laatst ook een compressie test gedaan bij alle 5 cilinders. Compressie van alle cilinders zat tussen de 8,1 en de 8,6 bar 125/135 psi.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2769
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Lekende klep seals is niet de oorzaak
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Vølvø S60 T5R
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 23.06.2019 - 02:08
Locatie: Heerenveen

Isgoed. Zal aankomende week laten horen wat de Volvo garage uit heeft gelezen.
Vølvø S60 T5R
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 23.06.2019 - 02:08
Locatie: Heerenveen

Hallo, sorry voor de latere reactie. Langs de volvo garage in heerenveen geweest en de CO waarde lag rond de 0,95/1,05. Waarde moet bij stationair niet hoger dan 0.5 zijn en rond 2000/2200 toeren niet hoger als 0,3. Volvo dacht dat het kwam omdat de lambdasonde op de verkeerde plek zat. Heb de achterste lambdasonde verlengd en op de juiste plek gezet alleen probleem niet verholpen. Heb nu wel een andere melding. P0422. verwarmde lambdasonde bank 2. Morgen naar een tuner/mapper in Denenkamp Overijssel hopen dat die meneer met de oplossing kan komen. Laat weten hoe het is gegaan. Als alles goed volgens plan gaat komt er een s60 bij op de weg die over de 310/320 pk en 440/450 nm gaat leveren !!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als je tussen 8,1 en 8,6 bar compressie hebt is er iets grondig mis met je motor. Ik zou Rica benaderen voor een andere motor, deze is op. Heb je de test wel juist uitgevoerd, dus met geopende gasklep, anders zijn de waardes ook veel te laag.

Maar ik lees toch wel heel vreemde diagnose. Een lambda sonde die op de verkeerde plek zit? Volvo heeft dit toch zo ontworpen, of is er het een en ander verbouwd aan de auto? En dat wil je dan oplossen mbv tuning. Vreemde manier van het oplossen van een probleem aan de auto. Zorg dat deze goed is voordat je met tuning begint, dus zonder storingen of wat dan ook. Je komt er straks echt niet meer uit, of je rijdt permanent met een kerstboom aan lampjes voor je neus.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Vølvø S60 T5R
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 23.06.2019 - 02:08
Locatie: Heerenveen

Hallo, problemen zijn opgelost. Turbo regelklep ventiel was stuk. Af en toe deed hij het. We hebben de multimeter er een aantal keer op gehad en gaf voldoende voltage. Ook maakte hij geen ratel of tik geluidje. De tuner/mapper had nog 1 liggen van zijn s60 t5 en toen waren de lambda waardes ook een stuk beter. Een 2319cc T5 blok is een lage compressie motor met een hoge druk turbo is mij verteld. Er zit een 19T turbo op met een billet turbine wiel en een 3" BSR 100 cell downpipe. De rest van de uitlaat is van rvs en voor de auto gemaakt door Maxipeformance. Ik was vorige week vrijdag bij de mapper/tuner en die kon niet Zo 1/2/3 in de computer komen. Toen het eenmaal was gelukt kwamen we erachter dat telkens als hij een aanpassing zou doen aan de tune hij de computer opnieuw moest flashen. Hij heeft een flash tool besteld die naast de ecu gaat en hem dan makkelijkere kan flashen om zo weer nieuwe data te uploaden zegmaar. Hoop dat ik het een beetje te begrijpen is ik ben geen mapper :D volgende week kan de s60 op de rollerbank en dan hopen dat alles probleem loos gaat.

De auto is melding/storings vrij alleen had ik toen de melding emissie service vereist. Maar die is nu weg. De reden waarom die achterste lambda verkeerd zat is omdat bij de BSR downpipe de cat meer naar achter zit en de lambda kabel daar niet lang genoeg voor was om hem achter de cat te zetten. Ik had hem halverwege de cat zitten. Er zitten iets van 5 lambda aansluitingen op de downpipe. De achterste lambda kabel ook verlengd zodat hij nu op de juiste plek zit.
Laatst gewijzigd door Vølvø S60 T5R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wrenn
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19.02.2024 - 20:03

Sorry voor een oude topic terug tot leven te brengen maar ik heb precies hetzelfde met mijn 2003 v70 t5 versnellingsbak aan de hand ...

Wat was het probleem met de versnellingsbak ? Hebt u zo nog even kunnen door rijden ?

Alvast bedankt
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”