Weinig verlichting XC40 bij achteruitrijden in het donker

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

Heeft de XC40 een ‘creep mode’ als One Pedal Drive uit staat? (Sorry dat ik het nog niet weet, krijg mijn XC40 in juli)

Zo ja, dan zou een oplossing kunnen zijn om bij achteruitrijden in het donker de OPD uit te zetten. Immers dan ‘bestuur’ je de auto met het rempedaal (tegen het kruipen in) ipv met OPD, en dus: zijn de remlichten grotendeels continu aan tijdens het langzaam achteruit rollen met voet op de rem. Dat zou een beter camerabeeld moeten geven.
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Zo zou je ook de alarmlichten kunnen gebruiken voor iets meer licht, bij het achteruit rijden. Maar dit zou toch niet nodig moeten zijn? Het had toch volstaan met achteruitrijlampen die zo fel zijn, dat je veilig zicht heb ik het donker? Zeker voor een merk, wat staat voor veiligheid? Dit probleem is niet alleen bij Recharge modellen, maar ook bij andere versies. Ik heb het zelf een keer in de donkere polder getest, en je ziet in je camera dus geen f....! :(
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Nou vraag ik mij opeens af,
zijn de achteruit-rijlichten bedoeld om:
-- bij te schijnen voor de achteruit rijdende bestuurder
of ooit
-- om andere weggebruikers te attenderen, dat er achteruit gereden wil gaan worden?

Ik heb gezocht en gevonden :)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

@mees, stel die vraag nu eens met betrekking tot de koplampen. Zijn die er nu:
- om andere weggebruikers te attenderen dat je in het donker rijd?
- of licht te creëren vóór de auto, zodat je wat ziet in het donker?

Ik denk beiden. En dat geldt mijns inziens dus óók, voor achteruitrijlichten. :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27666
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een mooie vergelijking😁
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Niet om wie dan ook af te vallen of aan te vallen hoor....
Grappige 'vergelijking' inderdaad Hans :-D :'( ,
maar die vraag stel ik mij niet
want ik rij niet achteruit met een snelheid zodanig dat ik de weg wil overzien over een bepaalde afstand, zoals je vooruit zou rijden.

En ja natuurlijk wil ik ook meer achteruit-rij-verlichting op de auto, zodat ik meer kan zien
want het is bar slecht helaas en zou heel graag extra 'werklampen' aan laten brengen.
Eens vragen bij de dealer naar correcte mogelijkheden ivm mogelijk canbus ellende.....

Hoe deed jij dat met jouw trucks, dat achteruit rijden?
Had je voldoende verlichting door louter de achteruit rij verlichting
of waren er extra lampen aangebracht? Dat zie/zag ik (overigens terecht) vaak.

En waarom hebben caravans (verplicht) achteruit rij verlichting, ook werkend op de dag (als je geen gewone verlichting voert?
Ik denk om anderen kenbaar te maken dat je achteruit wilt gaan rijden.

Als ik zoek, kom ik bij diverse bedrijven en wiki etc zulk soort teksten tegen.
https://bogijn.nl/assortiment/verlichti ... 0al%20doet.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

@mees, ik denk dat bijna niemand met flinke snelheid achteruit rijd in het donker. Maar zelfs bij langzaam inparkeren, of op een donkere polderweg achteruit rijden, is het zicht praktisch nul. Daar gaat het toch om? Zelf denk ik dat in dit geval, een veel sterkere lamp, al uitkomst zou bieden, ipv werklampen achterop de XC40. Want het is tenslotte geen bergingsvoertuig. :lol:

Met de truck/oplegger, was dat inderdaad wél het geval. De witte lichten "an sich" waren voldoende lichtgevend, (2x21W) dat het verantwoord was in een donkere put te rijden, of op een onverlicht terrein achteruit te rijden. In sommige gevallen, was er een extra werklamp aangebracht, bij trucks,s die op bepaalde adressen veel moesten omkoppelen. Dit zie je bv ook bij vuilniswagens, die extra hulplampen hebben voor het achteruit rijden.

Hoe het bij caravans zit, weet ik echt niet. Ook niet wat betreft de regelgeving. Feit is echte wel, dat bij het maneuvreren, het voor de achteropkomend verkeer helder moet zijn, wat je aan het doen bent. Wat mij in de praktijk dermate stoort, is dat men best bakken geld uitgeeft, voor een dure sterke auto, een dikke compleet uitgeruste caravan, maar dat men in veel gevallen te beroerd is om wat geld uit te geven, voor fatsoenlijke extra brede spiegels. Zodat men in principe, "op goed geluk" onderweg is. Maar goed, dat is weer een andere discussie. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Alleen bij 13 polige stekkers heb je een signaal voor achteruitrijdverlichting voor een caravan/aanhanger.
7 polig heeft dit niet en beiden zijn gewoon toegestaan.
mees schreef: 17.02.2024 - 10:54 Eens vragen bij de dealer naar correcte mogelijkheden ivm mogelijk canbus ellende.....
Valt te koppelen aan de bestaande verlichting ofwel van aparte voeding voorzien vanaf de accu zodat je deze zelf aan en uit kunt schakelen.
Voor fatsoenlijk licht optie 2 kiezen.

Hier verlichting waarmee je in het donker voldoende kunt zien, camera die nog goed beeld heeft in het donker maar zodra ik met de aanhanger aan het manouveren ben of wat extra licht achter de auto wil hebben is dat beschikbaar :)
Komt gok dit voorjaar wel een aanpassing op maar het extra licht blijft zeker aanwezig.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

:) ......caravan/aanhanger achteruitrijverlichting: iets met >750 en vanaf een bepaald bouwjaar.....
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Check! Die kende ik nog niet :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Bij de auto's vandaag de dag is het allemaal led bij de achteruitrij verlichting, zelf vind ik dit meer verlichting om achterliggers te attenderen dat je achteruit gaat rijden maar zelf zie je geen moer.
Zo ook bij mijn huidige auto ( Mercedes B ) heb ik een extra led module geplaatst om zelf meer te kunnen zien.

20230225_142745 - kopie.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Plaats reactie

Terug naar “EX40”