Onze Volvo V50, wat overigens verder een uitstekende auto is, heeft een irritant probleem. Nou ja eigenlijk zijn het er twee, en ik hoop dat er iemand een verband ziet, voordat ze bij de garage op willekeur onderdelen gaan uitwisselen.
Probleem 1
Sinds we hem hebben, inmiddels 5 jaar, hikt hij eens per maand even, hij houdt dus echt even in. Er is geen touw aan vast te knopen, lange afstand, snelweg, 10km/h, we hebben het allemaal al gehad, maarja hij herpakt zichzelf en daarna had je een maand geen last meer.
Probleem 2
Helaas haat onze auto vakantie. Een half jaar geleden in Duitsland werkte het gas ineens niet meer, anti-skid melding en in nood-loop. 5 uur gewacht tot het juiste ADAC mannetje met een uitleesapparaat er was. P1262 Volvo Cylinder #2 High To Low Side Short, hij heeft de melding weggehaald en alle verstuivers gereset. Hij heeft even 120km/h over een verlaten industrieterrein geragd, maar melding bleef weg, hij kon verder weinig doen, dus wij weer verder gereden. 10.000km geen probleem meer gehad.
Volgende vakantie wilde hij na 20 km niet meer, geen power meer, gelukkig had dat een duidelijke reden, het brandstoffilter zat vol, vakantie gered met een leen-auto, onze Volvo stond met een nieuw filter keurig op ons te wachten na de vakantie, daarna geen problemen meer gehad.
Afgelopen week weer op vakantie en daar was de anti-skid melding weer, inmiddels had ik zo'n goedkoop bagger-OBDII-uitlees-apparaat gekocht, die nu goud bleek waard te zijn (zelfde error-code), gereset, echter kwam hij na 5 min. terug en daarna nog een keer, 10 minuten later. De rest van de vakantie geen last meer van gehad. Wel met veel beleid gereden.
Echter komt probleem 1 nu vaker terug, hij heeft in 4 uur terugreis tijd zeker 6 keer gehikt.
Plan van aanpak
Om niet geheel zinloos dure onderdelen uit te wisselen, wilden we eerst alle verstuivers, in het blok, laten na-meggeren, kijken of verstuiver 2 een afwijkende waarde heeft. Zo niet bedrading en alle stekkers nakijken.
En ziet iemand verband tussen beide problemen? Kan bijv. een vervuilde EGR-klep nog een reden zijn?
V50 1.6 D2, motor probleem.
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
EGR-klep kan, maar ook een lekkende verstuiver. De verstuivers van de D2 willen wel eens los gaan zitten en gaan lekken via het brandplaatje. Stinkt de auto erg als je bijvoorbeeld voor het stoplicht staat? En bij het rijden is het (bijna) weg? dan heb je te maken bij met een lekke verstuiver. Eenvoudig te zien; rond de lekke verstuiver is alles nat. Ook redelijk eenvoudig te repareren: verstuiver eruit, alles goed schoonmaken, nieuw brandplaatje en eventueel een nieuw plastic geleidebusje, verstuiver er weer in en op de juiste spanning vastdraaien en weer gaan. Ik had eenzelfde probleem, maar dan met een Peugeot 207 CC van 2010.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
De D2 (D4162T) had geen last van lekkende verstuivers, verstuivers zelf gaan wel stuk met bovenstaande klachten als gevolg.
De 1.6d (D4164T) heeft wel last vsn lekkende verstuivers.
De 1.6d (D4164T) heeft wel last vsn lekkende verstuivers.
- wobbut
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 18.11.2018 - 13:16
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Hikje af en toe herkenbaar. Hier door een paar bijna overleden verstuivers. De oplossing hier; even slikken en geïnvesteerd in vier nieuwe verstuivers. Doet ff pijn, maar dan heb je ook wat
-
- 4th Gear member
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
Beide hebben dat wel degelijk , met beide blokken meerdere keren gehad en met de D2 zelfs een x de verstuiverklem ( 3cm dik stuk staal ) gebroken . Met dit probleem kun je overigens gewoon rijden en veroorzaakt geen storingen of hikken .The Mechanic schreef: ↑04.02.2022 - 18:51 De D2 (D4162T) had geen last van lekkende verstuivers, verstuivers zelf gaan wel stuk met bovenstaande klachten als gevolg.
De 1.6d (D4164T) heeft wel last vsn lekkende verstuivers.
Zou het eerder zoeken in de bedrading of stekkers van verstuiver 2 . Een keer ultrasoon reinigen of laten testen bij een diesel specialist ( bijv. buchli harderwijk ) of injector cleaner erdoor kan sowieso geen kwaad. Op vakantie spreek je toch meer vermogen aan ivm meer gewicht en hoogsteverschillen .
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 29.04.2017 - 20:57
Vandaag naar de injector boer, twee matig (electrisch gezien), twee slecht. Diegene die storing gaf was matig, helaas dus niet de slechte. Vier nieuwe verstuivers erin, hij adviseerde idd ook upgrade verstuiverklemmen, vanwege breuk, dus die zitten er nu in.
Hij lijkt af en toe nog te hikken, maar hij moet zichzelf eerst maar weer een weekje kalibreren.
Wat wel opvalt is dat hij toch zeker 10-20% meer vermogen heeft gekregen.
Hij lijkt af en toe nog te hikken, maar hij moet zichzelf eerst maar weer een weekje kalibreren.
Wat wel opvalt is dat hij toch zeker 10-20% meer vermogen heeft gekregen.
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 17.12.2023 - 20:02
Ik wou mijn V50 1.6D (2011) laten tunen. Niet gedaan vanwege foutmelding dat 3 vd 4 verstuivers hun max niet halen. Dus moet ze ws ook alle 4 vervangen. Wie was jouw injector boer en wat waren de kosten daarvan?Rob_D schreef: ↑11.02.2022 - 18:59 Vandaag naar de injector boer, twee matig (electrisch gezien), twee slecht. Diegene die storing gaf was matig, helaas dus niet de slechte. Vier nieuwe verstuivers erin, hij adviseerde idd ook upgrade verstuiverklemmen, vanwege breuk, dus die zitten er nu in.
Hij lijkt af en toe nog te hikken, maar hij moet zichzelf eerst maar weer een weekje kalibreren.
Wat wel opvalt is dat hij toch zeker 10-20% meer vermogen heeft gekregen.
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 17.12.2023 - 20:02
martin007 schreef: ↑23.01.2024 - 13:00Ik wou mijn V50 1.6D (2011) laten tunen. Niet gedaan vanwege foutmelding dat 3 vd 4 verstuivers hun max niet halen. Foutcodes P02CF00 / P02CD00 / P02D100. Dus moet ze ws ook alle 4 vervangen. Wie was jouw injector boer en wat waren de kosten daarvan?Rob_D schreef: ↑11.02.2022 - 18:59 Vandaag naar de injector boer, twee matig (electrisch gezien), twee slecht. Diegene die storing gaf was matig, helaas dus niet de slechte. Vier nieuwe verstuivers erin, hij adviseerde idd ook upgrade verstuiverklemmen, vanwege breuk, dus die zitten er nu in.
Hij lijkt af en toe nog te hikken, maar hij moet zichzelf eerst maar weer een weekje kalibreren.
Wat wel opvalt is dat hij toch zeker 10-20% meer vermogen heeft gekregen.