Net gekochte XC70 met flink wat uitdagingen. Help :)!?

Plaats reactie
Ilovelife
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.12.2023 - 22:55

Lieve Volvo lovers,

Hier een nieuwe Volvo lover (sinds 6 dagen 1 in bezit), met al een hele bups aan uitdagingen aan zijn nieuwe XC70 2.4T AWD automaat uit 2002 286.000km. Ik was compleet onbekend met deze autos en hun termen dus wat ik schrijf heb ik geleerd in de afgelopen 3 dagen/avonden/nachten, correct me please als ik een term verkeerd gebruik. Ik som de issues even op, indien mogelijk graag antwoord met een nr/sub nr erbij:
Via deze link de bijhorende videos en fotos https://murena.io/s/WbXaP8CqNZAGKo8

1 Er is een sterke geur in mijn auto van ofwel gas ofwel benzine als ik tot stilstand kom na een stuk rijden (parkeren / stoplicht). Onprettig en absoluut noodzakelijk de ramen te openen. Heb al dingen gelezen over injectoren of brandstof klep onder passagier stoel of evap, maar het is ook op LPG (juist nog sterker). Op recirculatie stand is het minder. Wat zou dit kunnen zijn en hoe het op te lossen?
2 Het dashboard is defect (stuur ik op en laat ik repareren). Lampjes of meldingen in mijn video mag je dus negeren.
3 Na 4 dagen rijden begon ineens een raar zoemen geluid (zie video) er kwam ook ineens olie uit mijn VC koppeling (foto) en op de brug bleek de koppeling in mijn angle gear of Bevel Gear (BG zal ik hierna gebruiken) los te zitten (en de drive shaft was bloedheet rond die verbinding) en te rammelen. Het geluid ontsaat bij het starten met rijden en stopt boven de 70/80 km/u. Wat dan overblijft is een soort rammelend geluid (bleek later die losse as). Als ik dan weer wat langzamer ging rijden bleef het geluid weg, maar bij stoppen en optrekken was het weer terug. Lijkt erop dat het AWD dus continu de as aanzet en dat dit boven de 70 uitgaat. Klopt dat?

Vragen:
3a Draait de drive shaft altijd mee onder de 70/80 km/h of zelfs altijd tijden het rijden ook boven 80, of kan de angle gear of gearbox dit schakelen?
3b Ik heb enorm zitten zoeken, maar kom nog niet precies achter de werking van het AWD systeem. Zoals ik het nu begrijp meet het systeem verschil in toeren tussen voor en achter en schakelt evt AWD in. Dit lijkt te gebeuren middels de visco koppeling net voor het differentieel, maar ik zie daar geen kabel of electronica heengaan niks..... Hoe dan? En als het niet met die VC koppeling is, wat doet ie dan wel?
3c kan dit defect komen doordat mijn dashboard (DIM) defect is terwijl ik daarmee door ben gereden? (Aansturing mist en daardoor altijd in AWD is gegaan en de boel naar zijn grootje heeft geholpen?)
3d Waar kan die olie vandaan komen bij mijn VC (foto) en hoe los ik het op of vul ik het weer bij?
3e Ik wil nu alleen de kardan as verwijderen, maar ben bang dat de as die uit de BG komt blijft rammelen en dan de hele BG eraf moet. Kan ik die as evt ook uit de BG trekken?
3f Als ik nou een BG op ebay koop en in zijn geheel laat vervangen. Is dit probleem dan verholpen? Ik vind dit spannend omdat ik ook mijn twijfels heb of de AWD uberhaupt goed werkt, omdat hij pas bij 80km/h plus leek af te schakelen en daarvoor permanent gekoppeld leek aan de achter as (er vanuit gaande dat het geluid te maken had met het koppelen van de achterwielen, want bij 80+ was het immers weg).

4 Het raam aan de bijrijder zijde kantelt en gaat soms niet dicht. Het mist zo'n clipje om de ruit te bevestigen, hoe kan ik daaraan komen of wat kan ik doen als alternatief?
5 Als ik de berg oprij op LPG dan pulst ie rond de 2000 rpm (is dat rond punt dat turbo inschakelt?) tot ie wat harder gaat of als ik plank gas geef en ie terug schakelt. Niet op benzine en niet op vlak stuk. Ook soms bij invoegen. Dit ga ik laten her programmeren, heb ook foutmelding P2177 System too lean off idle bank1 die daar waarschijnlijk door wordt veroorzaakt.
6 Banden aan vervanging toe. Ga voor Hankook prime 4 102h, tenzij sterk afgeraden en ander advies
7 Geen idee van de olie levels. Ik zal nog zoeken hoe en of ik rear diff, front diff, BG nog kan checken en evt en moet bijvullen en met welke soorten olie.
8 Koelvloeistof staat op minimum. Ik las dat ik niet zomaar koelvloeistof erin moet gooien. Maakt dit echt uit en zo ja, wat moet ik dan bestellen en waar? Of heeft elke garage dit?
9 Om de hoeveel km moeten de distributie riem, de motorolie (welk type? 5w40 high mileage?), de ATF, de rear en/of front diff olie worden vervangen? Moeten de rear en front diff en BG olie uberhaupt worden vervangen zonder kardan as?
10 Er kwam water uit het koppelstuk van mijn uitlaat. Veel condens hier geweest dus waarschijnlijk de oorzaak en niet de koelvloeistof. Vingers crossed! Mogelijk ook oorzaak van stank. Laat er nieuwe seal op zetten bij verwijderen kardan.
11 De LPG slangetjes zijn slecht aangesloten (ga ik met punt 5 laten oppakken). Mogelijk veroorzaakt dat de gas lucht, ook al ruik ik daar niks met de motorkap open (zie filmpje slangetjes). De grote vraag is, waarvan is dat pijpje dan weer? Is dat ook van de LPG? Ik las ergens, als er geen foutmeldingen over lekkages zijn moet het in het high pressure deel zijn. Nou heb ik natuurlijk 1 melding, sytem to lean off idle bank 1, mogelijk dat daar dan de lekkage zit....
12 mijn achteruitkijkspiegel lijkt niet te dimmen. Alles ziet ook een beetje dubbel als ik erin kijk. Is dit dubbele kijken normaal? En zou het niet dimmen de maken kunnen hebben met mijn defecte DIM (dashboard module)? 1 Lampje boven bij mijn spiegel bevestiging doet het ook niet. Riemen vast lampje doet het wel.

Al met al een hoop vragen, voornamelijk rond punt 3. Ik zou dat graag beter begrijpen zodat ik kan inschatten of herstel van AWD ooit nog haalbaar zou zijn. Mogelijk alleen met vervangen van BG al, maar dan moet ik wel zeker weten dat de rest nog goed is :).

Ik kan voor nu even geen Youtube filmpje meer doorspitten of forum zoekfunctie meer zien merk ik en ik hoop dat iemand het leuk vindt me te voorzien van een antwoord op maat. Alvast hartelijk dank!

Erwin.
yellwosub
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 27.06.2022 - 10:34

Geen advies, maar lees met veel aandacht je nu al verzette werk!
Heb je vast niets aan, toch dank voor het plaatsen.
Is er geen handboek voor jouw auto? Youtube certified ben je straks minstens!
Benieuwd naar het vervolg,
Groet van een stoepsleutelaar ;-)
Volvo V70 T5, zwarte brul ;-)
Ilovelife
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.12.2023 - 22:55

Nou de as is er inmiddels onder vandaan, heb net een nieuw filmpje geupload "leven zonder kardan" ik heb er net ff mee gereden 100km/h en ik hoor niet echt meer iets. Slip wel wat sneller weg met optrekken, maar das logisch... Geed idee wat de VC koppeling nu nog doet want die hangt nog aan de rear diff...
Ook heeft ie geprobeerd de koppeling bij de uitlaat op te vullen en helaas drupt het nog altijd..... Moet iets tussen komen wat lastig te krijgen schijnt te zijn. Iemand idee waar dat te krijgen?
Verder is de benzine / gas lucht steeds sterker en met lopende motor bij slangetjes (zie filmpje slangetjes) duidelijk ruikbaar.... Odometer had ie het over maar die heb ik niet en aangezien ik in Portugal ben lastig om een afspraak te maken, betrouwbare partij te vinden en ook nog 1 met een odometer.
Kijk nog uit naar reacties.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Voor wat betreft de DIM: ik rij een 2003 versie en al meer dan een jaar met een kapotte DIM. De informatie onderin wordt ook niet meer weergeven. Links onderin wordt de overige informatie wel doorgeven. Deze staat los van de DIM.
Maar dit alles heeft verder geen invloed.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Woekie
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 22.04.2019 - 21:50

de benzinegeur kan komen door een lekke slang vanaf je tankdop naar de tank.
Ilovelife
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.12.2023 - 22:55

Woekie schreef: 18.12.2023 - 16:35 de benzinegeur kan komen door een lekke slang vanaf je tankdop naar de tank.
Het is alleen met rijden op lage snelheden. Tis op gas en op benzine....
Woekie
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 22.04.2019 - 21:50

Dat kan kloppen. ik had het ook alleen op lage snelheid. Bleek toch de slang te zijn.
Ilovelife
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.12.2023 - 22:55

Woekie schreef: 25.12.2023 - 13:34 Dat kan kloppen. ik had het ook alleen op lage snelheid. Bleek toch de slang te zijn.
en als de motor uit was dan was het weg na verloop van tijd? Waar zat het gat en waar loopt die slang precies? En hoe verklaar je het dan op LPG?
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8308
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Vraag 2 en 3c:
Opsturen naar ETS neem ik aan? Die kunnen de DIM weer solderen zodat alles werkt.
DIM geeft alleen informatie door naar de bestuurder, komt via CANbus vanuit de CEM en heeft geen invloed op de aandrijving.

Vraag 4:
Deze blauwe blokjes vervangen. 2 per deur, ik zou gelijk beide voordeuren doen.
https://www.google.nl/search?sca_esv=59 ... 1279&dpr=1

Vraag 8:
Mijn motor koelt met gedistilleerd water. Dat koelt beter dan koelvloeistof. Ik meng het wel met KVS concentraat van de Volvo dealer tegen bevriezen. De mijne verliest ook wat koelwater en bijvullen doe ik dan met gedistilleerd water, en afgelopen maand een beetje concentraat er bij vanwege de kou.

Vraag 9:
Motor olie zou je in mijn ogen elke 15.000 km moeten verversen, maar dit is een eeuwige discussie. Volgens het boekje is het voor jouw auto 20.000 km dacht ik. 5W30 of 5W40. Ik gebruik Shell Helix Ultra 5W40 A3/B3 zo uit mijn hoofd.
Distributieriem 160.000 km of 10 jaar. Origineel Volvo is Contitech, ik gebruik een complete set van Gates en nooit problemen. Waterpomp haalt Volvo bij INA als ik het goed heb.

Vraag 12:
Lekt hij ook vloeistof achter het spiegelglas? Alsof er een vlek in zit zeg maar. Best veel voorkomend probleem van die automatisch dimmende spiegel.
Nee heeft niets met de DIM te maken.
Lampje bij de spiegel is een simpel gloeilampje die je zo kan vervangen.

En even algemeen, over de 2.4T motor komen best veel verhalen voorbij over gescheurde cilinderwanden. Maar ik je problemen lees heeft het vooral met LPG te maken en niet op benzine, dan zou ik het meer in de brandstoftoevoer zoeken dan in de motor zelf.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Ilovelife
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.12.2023 - 22:55

JeroenSpock schreef: 26.12.2023 - 13:03 Vraag 2 en 3c:
Opsturen naar ETS neem ik aan? Die kunnen de DIM weer solderen zodat alles werkt.
DIM geeft alleen informatie door naar de bestuurder, komt via CANbus vanuit de CEM en heeft geen invloed op de aandrijving.

Vraag 4:
Deze blauwe blokjes vervangen. 2 per deur, ik zou gelijk beide voordeuren doen.
https://www.google.nl/search?sca_esv=59 ... 1279&dpr=1

Vraag 8:
Mijn motor koelt met gedistilleerd water. Dat koelt beter dan koelvloeistof. Ik meng het wel met KVS concentraat van de Volvo dealer tegen bevriezen. De mijne verliest ook wat koelwater en bijvullen doe ik dan met gedistilleerd water, en afgelopen maand een beetje concentraat er bij vanwege de kou.

Vraag 9:
Motor olie zou je in mijn ogen elke 15.000 km moeten verversen, maar dit is een eeuwige discussie. Volgens het boekje is het voor jouw auto 20.000 km dacht ik. 5W30 of 5W40. Ik gebruik Shell Helix Ultra 5W40 A3/B3 zo uit mijn hoofd.
Distributieriem 160.000 km of 10 jaar. Origineel Volvo is Contitech, ik gebruik een complete set van Gates en nooit problemen. Waterpomp haalt Volvo bij INA als ik het goed heb.

Vraag 12:
Lekt hij ook vloeistof achter het spiegelglas? Alsof er een vlek in zit zeg maar. Best veel voorkomend probleem van die automatisch dimmende spiegel.
Nee heeft niets met de DIM te maken.
Lampje bij de spiegel is een simpel gloeilampje die je zo kan vervangen.

En even algemeen, over de 2.4T motor komen best veel verhalen voorbij over gescheurde cilinderwanden. Maar ik je problemen lees heeft het vooral met LPG te maken en niet op benzine, dan zou ik het meer in de brandstoftoevoer zoeken dan in de motor zelf.
Hi Jeroen Tanx voor je reactie.
2&3 Wat is ETS? Kan die de VC koppeling en de Angle gear reviseren? Hebben ze evt ook gereviseerde onderdelen die ik kan bestellen en dan direct kan wisselen denk je? De auto staat in Portugal dus ik kan niet ff naar NL rijden. Als iemand een site weet waar ik gereviseerde of tweedehands onderdelen kan bestellen in Europa zou dat heel erg helpen :)!.
DIM is inmiddels gemaakt! De kardanas is er onderuit. Schijnt alleen een probleem te zijn voor de APK in portugal dus moet een oplossing hebben voor feb 2025

4 Het raam bekeken, blauwe onderdelen zijn nog goed. De rails aan de voorkant lijkt wat te zijn opgeschoven waardoor het raam halverwege in zijn geheel naar voren en naar achteren kan worden geschoven en dus kan kantelen ook. Ik zit erover te denken een plastic strip in de voor rail te stoppen om zo de spelling weg te nemen

5 Ga ik voor naar een LPG specialist.
6 Ik ga denk ik voor de hankook prime 4 102H. Twijfel nog over Kormoran SUV SUM xl 102H die zijn incl montage 25€ per band goedkoper.
7 Olie levels lijken allemaal goed
8 KVS is dat speciaal van Volvo?
12 spiegel heeft geen vlekken en ziet er nog goed uit. Is er nog een manier om hem te testen? Ik zag filmpjes met voorsensor dichthouden en dan zaklamp erop schijnen.....

1 de geur is op dit moment het grootste probleem!!! Ik lees dus nog de benzine slang van de tankdop. Hoe kan ik dat zelf (of de wat minder ontwikkelde portugese garages laten) checken? Het kunnen ook de LPG aansluitingen zijn en ik heb een sterk vermoeden van het EVAP systeem en de slangen, die zijn bros, alhoewel ik scheuren heb gezien in het deel naast de motor. Ook lees ik verhalen over EVAP slangen achter de motor (tussen motor en bestuurder) maar ik zou niet weten waar te kijken en hoe het te testen :)?
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8308
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

ETS is een bedrijf, of eigenlijk gewoon iemand die aan huis dashboards ed soldeert. Is nogal fijn werk, maar hij schijnt dat al jaren goed te doen.
Je schrijft dat de DIM opgestuurd wordt, maar hij is al gemaakt dus ETS is niet meer nodig. Zijn inderdaad wel meer bedrijven die dit doen.

Zou je dan niet beter even kijken waarom die raam rail zo laag hangt? Dat heb ik nog niet eerder gehoord, zijn eigenlijk altijd die blauwe blokjes waardoor het raam kantelt.
Popnagel ergens eruit gedrukt msischien?

KVS=koelvloeistof ;) Daarvoor hoef je natuurlijk geen origineel Volvo te gebruiken maar die heb ik toen een keer meegenomen. Ik heb zo'n flesje van de dealer met 1 liter concentraat, ze verkopen ook gemend en klaar voor gebruik. Dat is deze:
https://www.estateservices.nl/koelvloei ... 1-ltr.html
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Ilovelife
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.12.2023 - 22:55

Ok, net 200€ betaald en de slangen naar de LPG zijn vervangen, de injector rubbers zijn vervangen en de evap hoses zijn vervangen en de betreffende garage heeft geen idee meer. Helaas heeft dit alles de stank niet verholpen. Als ik een stuk rij en tot stilstand kom, komt er hele sterke gas of benzine lucht uit mijn ventilator (benzine als ik op benzine rijd, gas als ik op gas rij voor de volledigheid). Ik zit met mijn handen in het haar, geen echt goede garages hier in portugal of alles is mega ver weg en je moet je auto er een week of langer laten. Dus ik dacht ik reik hier uit. Wat zou dit kunnen zijn. Iets in de exhaust vanaf de motor? (alhoewel het meer naar puur LPG of benzine ruikte en niet echt naar uitlaatgas). Wat zou ik nog kunnen uitzoeken om de oorzaak te achterhalen of wat kan ik nog laten testen bij een garage? Hulp enorm welkom! DANK.

PS cardan as is inmiddels dus eraf, nog altijd op zoek naar nieuwe angle gear en VC coupling, maar geen idee waar die te vinden (tips welkom). DIM werkt weer na reparatie door een expert. En bluetooth module aan de cd exchanger input gehangen die voor een carkit zorgt :).
hen123drik
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 09.04.2018 - 15:48

de vraag is of het 'verse'' (onverbrande) benzine of LPG geur is, of dat het verbrande benzine/LPG geur is die je ruikt. Dat maakt namelijk nogal wat uit waar je moet zoeken. Als je vooral uitlaatgassen ruikt, dan zou het simpelweg een pakking van je uitlaatspruitstuk/turbo etc. kunnen zijn. Mijn gok is dat je uitlaatgassen ruikt; een lek in je inlaatspruitstuk zorgt eerder voor valse lucht en trekt juist lucht naar binnen toe, terwijl dat bij een uitlaat omgekeerd is.
Een lekkage in de brandstoftoevoer naar je inlaatspruitstuk (zowel LPG en benzine) kan natuurlijk zorgen voor een brandstofgeur, maar het lijkt me nogal toevallig dat die dan beiden lek zijn...
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”