XC40 Recharge laadt soms traag op

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
Plaats reactie
Nicolas95
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18.11.2023 - 17:01

Ik heb al twee keer ervaren dat mijn XC40 Recharge (2023) trager dan normaal oplaadt aan een AC lader; slechts zo'n 7kW ipv. normaal 11kW.

Volgens het display in de auto is alles normaal. Hij geeft aan dat er driefasig geladen wordt tegen 16A, en normaal is dat dan 3*16A*230V = 11kW. Maar volgens het display op de (openbare) laadpaal was de snelheid maar 7kW. En het duurde veel langer dan normaal: van 25% naar 90% in 6u20, wat inderdaad op zo'n 7kW uitkomt. De andere keer was met een andere (openbare) laadpaal zonder display, en ook toen kwam de laadsnelheid uit op een 7kW.

Ik heb geen limiet ingesteld op de laadsnelheid; die staat op het maximum van 32A (maar da's voor enkelfasig laden, want voor driefasig laden kan de auto maximum 16A aan). Ik heb het aan de hand gehad met twee verschillende (openbare) laadpalen, maar heb aan die zelfde laadpalen ook al tegen de volle 11kW kunnen laden. Beide laadpalen zouden 22kW aankunnen, dus meer dan de XC40 kan. Ik heb geen andere laadkabel om te proberen, maar meestal kan ik prima tegen 11kW laden met mijn kabel, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

Zijn er andere zaken waar dit aan kan liggen? Een (tijdelijk) probleem met de laadpaal? Lage buitentemperatuur? Slecht contact? Een fout tijdens de handshake? In beide gevallen had de batterij nog een 20%-25% bij de start van het laden, dus 't is ook niet dat de batterij te ver ontladen was.

Het is ook raar dat het display in de auto 3-fasig laden tegen 16A aangeeft, terwijl dat blijkbaar niet de echte snelheid was. In het begin van het laadproces begint hij traag tegen 1A en verhoogt dat dan stapsgewijs tot 16A. Of is die display niet de echte stroomsterkte, maar de maximum stroomsterkte die de auto wil?
Gebruikersavatar
nikagl
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 22.01.2012 - 15:08

Bij mij laad hij altijd netjes met 11 kWh, daar heb ik echt vrijwel nog nooit (grote) schommelingen in gezien. Ik zou laten uitzoeken hoe de fase belasting is en in hoeverre de laadpaal of overbelasting beveiliging iets doet om de laadsnelheid naar beneden te halen. En mogelijk bij iemand anders testen. Heb je nog garantie bij de laadpaal leverancier, dan zou ik met hun contact opnemen. Overigens zijn er ook vele P1 meters (ik gebruik de Tibber Pulse en een eigen P1 kabel die de informatie naar pvoutput stuurt) waar je zowel de fase als de stroombelasting mooi kunt zien en mogelijk ziet dat er ook andere apparaten het systeem belasten waardoor de laadstroom omlaag gaat?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
nikagl
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 22.01.2012 - 15:08

Nieuwegein trouwens, dus mocht je in de buurt zijn en een laadpaal willen proberen ben je altijd welkom (PM in dat geval)
Nicolas95
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18.11.2023 - 17:01

Bedankt voor je reactie nikagl.

Het gebeurde bij twee verschillende publieke laadpalen, die claimen tot 22kW aan te kunnen. Maar wie weet dat die laadpalen toch overbelast kunnen zijn? Eentje is op een plek met een 20-tal laadpalen, maar het was er niet druk toen, dus lijkt overbelasting me weinig waarschijnlijk. De andere is een enkele duo-laadpaal op de parking van een warenhuis.

Spijtig genoeg heb ik (nog) geen eigen laadpaal thuis :-(
Gebruikersavatar
nikagl
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 22.01.2012 - 15:08

Controleer in ieder geval de kabel nog of deze wel de 22kW aan kan. De oudere kabels van de plugin hybrids ondersteunen vaak maar 3,7 kW... en er bestaan ook varianten voor 7,4 kW, 11 kW en 22 kW...
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Geeft de app van Shell bijvoorbeeld bij die laadpaal wel aan dat het een 11kwh is? Er zijn laadpalen waar het vermogen gedeeld wordt. Hier in mijn dorpje heb ik bijvoorbeeld een langzame laadpaal van 6,x kwh.
Dus voordat je denkt dat de auto kapot is, zou ik even ander type laadpalen proberen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Nicolas95
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18.11.2023 - 17:01

De laadpalen zijn volgens de app en sticker/display op de laadpaal 22kW, dus ik denk niet dat het dat is.

Gisteren had ik het opnieuw aan de hand, en heb ik foto's genomen. Laden van 22% naar 90% duurde 6,5u, dus ongeveer 7kW. Volgens het dashboard van de XC40 is alles OK: 16/32A 3-fasig, dus ik heb geen limiet ingesteld. Volgens het display op de laadpaal maar 7.1kW van maximum 22.1kW. De foto's zijn van na de initiële ramp-up; daarna is de laadsnelheid hetzelfde gebleven. Het is een publieke duo-laadpaal, maar de andere stekker was de ganse dag vrij, dus het is ook niet zo dat de laadpaal moest delen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XCHarry40
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 19.10.2023 - 15:01

"loadbalancing" zit niet alleen op een goede (prive) laadpaal maar ook dikwijls op losse openbare laadpalen die door de gemeente..of de installateur "ergens"' op een bestaand netwerk worden aangesloten. Daar zorgt "loadbalancing" ervoor dat niet ergens een zekering eruit gaat, maar dat je auto wat minder krijgt....
Nicolas95
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18.11.2023 - 17:01

Even een update voor moest iemand anders ooit iets gelijkaardigs meemaken.

Ik ben naar m'n dealer geweest om dit te laten nakijken, en het bleek dat m'n on-board charger inderdaad kapot is. Dus (te) traag AC laden kan een symptoom van een kapotte on-board charger zijn. Ze hebben een nieuwe besteld, dus hopelijk is het euvel daarmee verholpen.
Hendricus GP
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23.01.2021 - 11:36

D66 Rob Jetten wil kunnen ingrijpen zodra overbelasting van het energie systeem dreigt. Zoiets als met het afknijpen van zonnepanelen. Misschien dat opladen op een ander tijdstip helpt?
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Fijn te horen Nicolas!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27674
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi dat de oorzaak van het euvel is gevonden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Plaats reactie

Terug naar “EX40”