Ervaringen One Pedal Drive (OPD)
- TonH53
- 6th Gear member
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14
wennen aan de opd en aan de acc.
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design H-230-NJ
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
2024 EX30 SMER
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design H-230-NJ
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
2024 EX30 SMER
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 23.01.2021 - 11:36
Van handgeschakeld naar automatisch was een reuze confortabele verbetering op een enkele keer het vermeend intrappen van de niet aanwezige koppeling na. Dat doe je maar twee keer
Vanaf april 21 OPD. Het confort is weer verbeterd. Het voelt ook alsof ik meer contact met de auto heb. Ik gebruik het rempedaal niet veel, omdat ik goed kan inschatten hoe lang de remweg is. Ik kan OPD aanbevelen. In het begin wel de vertraging, het remmen, oefenen.
Vanaf april 21 OPD. Het confort is weer verbeterd. Het voelt ook alsof ik meer contact met de auto heb. Ik gebruik het rempedaal niet veel, omdat ik goed kan inschatten hoe lang de remweg is. Ik kan OPD aanbevelen. In het begin wel de vertraging, het remmen, oefenen.
- HeinvdW
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Nou ben ik zo benieuwd of de remlichten steeds oplichten als je de voet van het 'gas'pedaal haalt.Hendricus GP schreef: ↑19.12.2023 - 20:13 Van handgeschakeld naar automatisch was een reuze confortabele verbetering op een enkele keer het vermeend intrappen van de niet aanwezige koppeling na. Dat doe je maar twee keer
Vanaf april 21 OPD. Het confort is weer verbeterd. Het voelt ook alsof ik meer contact met de auto heb. Ik gebruik het rempedaal niet veel, omdat ik goed kan inschatten hoe lang de remweg is. Ik kan OPD aanbevelen. In het begin wel de vertraging, het remmen, oefenen.
Dat lijkt me uiterst frustrerend voor de achterligger.
Nog zoiets:
Met de cruisecontrol aan naar rechts invoegen en dan gaat de Volvo op de rem.
Volgens mij is dat voor achteropkomend verkeer erg hinderlijk.
Ik zou graag een tijdje een ledje op het dashboard willen hebben zodat ik kan zien wanneer de remlichten oplichten.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29747
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dat met die remlichten vraag ik mij nu ook wel eens af. Ik hoop niet dat bij elke kleine loslaatbeweging van het stroompedaal de remlichten worden geactiveerd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:23
- Locatie: Lembeke
- HeinvdW
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Dan snap ik nu ook waarom ik me regelmatig erger aan bestuurders voor mij die naar mijn idee te vaak en onnodig remmen.
Ze hebben mogelijk last van het OPD syndroom.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:
- caspervc
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 10.06.2018 - 14:03
Volgens mij toont ie pas remlichten vanaf een bepaalde vertraging. Even schaamteloos van reddit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2024 Volvo XC40 Recharge SMLR Fjord Blue
2012 Volvo V40 T3 Momentum
2008 Peugeot 207 SW 1.6VTI Outdoor
2005 Toyota Aygo Sport
2012 Volvo V40 T3 Momentum
2008 Peugeot 207 SW 1.6VTI Outdoor
2005 Toyota Aygo Sport
- mikeplatvoet
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 14.04.2023 - 15:34
Ik heb de OPD instelling op Auto gezet en dat bevalt me prima! Geen verschil in verbruik tov OPD (aan) en voorspelbaar gedrag, Wat de auto dan doet:
-uitrollen bij ACC uit of voet van gas
-zodra de radar een object voor zich ziet binnen de range gaat hij gelijkmatig remmen tot stilstand achter het object,
Ik vind de OPD zelf te gevoelig, zou het mooi hebben gevonden als je die had kunnen instellen zoals bij veel andere autos met OPD.
-uitrollen bij ACC uit of voet van gas
-zodra de radar een object voor zich ziet binnen de range gaat hij gelijkmatig remmen tot stilstand achter het object,
Ik vind de OPD zelf te gevoelig, zou het mooi hebben gevonden als je die had kunnen instellen zoals bij veel andere autos met OPD.
XC-40 ER Ultimate
20"" wielen
Sage Green - Wool blend
Pixel Led
Trekhaak
20"" wielen
Sage Green - Wool blend
Pixel Led
Trekhaak
-
- 4th Gear member
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
- Locatie: Amersfoort
Ik had de ‘automaat’ stand van de OPD nog niet geprobeerd. Deze stand is ook wennen, maar rijdt best wel relaxed.
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER |
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 19.10.2023 - 15:01
Dat OPD is een mooie oplossing en werkt even goed als het gedrag van de bestuurder (en zijn of haar rechtervoet)
Als je gedoseerd het gas terug laat komen ( en niet gewoon los laat) en ook weer gedoseerd in trapt ( met enig gevoel) dan gaat het allemaal heel soepel.
Fijn systeem
Als je gedoseerd het gas terug laat komen ( en niet gewoon los laat) en ook weer gedoseerd in trapt ( met enig gevoel) dan gaat het allemaal heel soepel.
Fijn systeem
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 27.12.2023 - 18:53
Ik lees met interesse alle verschillende antwoorden en zie dat het eender is als wij hier thuis zien. De een vind het geweldig (ik in dit geval), de ander niet zo (mijn vrouw bijvoorbeeld.)
Je moet er enigszins mee leren rijden, alhoewel ik dat vrij eenvoudig vond. Als je eenmaal de “handigheid” te pakken hebt dan is ook met OPD aan de auto zeer vloeiend te berijden, zowel in de bebouwde kom als op de snelweg. Ik rij er zeer prettig mee en heb het altijd aan staan. Als je het uitzet remt de auto niet op de motor, zoals bij conventionele verbrandingsmotoren en dat vind ik dan juist weer iets onprettiger rijden.
Je moet er enigszins mee leren rijden, alhoewel ik dat vrij eenvoudig vond. Als je eenmaal de “handigheid” te pakken hebt dan is ook met OPD aan de auto zeer vloeiend te berijden, zowel in de bebouwde kom als op de snelweg. Ik rij er zeer prettig mee en heb het altijd aan staan. Als je het uitzet remt de auto niet op de motor, zoals bij conventionele verbrandingsmotoren en dat vind ik dan juist weer iets onprettiger rijden.
Volvo XC40 Recharge Pure Electric (2023)
Volvo XC90 2.5t Summum (2004)
Volvo XC90 2.5t Summum (2004)
- caspervc
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 10.06.2018 - 14:03
Ik heb net een stuk met de auto stand gereden. Die vind ik eigenlijk best fijn werken. Uitrollen als het kan, en dan op de motor remmen richting voorganger / verkeerslicht. Even wennen dat je bijv bij een afslag dan wel actief moet remmen, of als je vooraan bij het verkeerslicht. Misschien wel verstandig, om het gevoel van remmen te houden (voor in reflex-noodsituaties?)
2024 Volvo XC40 Recharge SMLR Fjord Blue
2012 Volvo V40 T3 Momentum
2008 Peugeot 207 SW 1.6VTI Outdoor
2005 Toyota Aygo Sport
2012 Volvo V40 T3 Momentum
2008 Peugeot 207 SW 1.6VTI Outdoor
2005 Toyota Aygo Sport
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 06.06.2008 - 19:38
- Locatie: Kortrijk, Belgïe
OPD al 10.000 km gereden en is een zalig systeem. Bij dagelijks gebruik wordt het rempedaal zo goed als niet meer gebruikt.
OPD uitschakelen heeft inderdaad als nadeel dat deze veel te hard blijft glijden, is helemaal niet te vergelijken met uitrollen zoals met een benzine of diesel. Lijkt eerder op benzine motor waarbij je de versnellingsbak in neutraal zet. Niet fijn.
Ik heb ook gereden met een Cupra Born, Audi Q4 en VW ID4 en daar is dat de naam OPD niet waardig: wanneer ingeschakeld, is het gewoon wat harder afremmen op de motor, maar zal nooit hard genoeg remmen wanneer nodig en bij stilstand blijft deze kruipen.
Bij de Volvo OPD is de snelheid van afremmen afhankelijk van je voet en na een tijdje krijg je wel volledige controle over de wagen hiermee. Samen met Tesla OPD, de beste op de markt!
Ook heel goed om te weten: bij een bepaalde stand van je pedaal rolt de auto ook gewoon uit zonder te remmen op de motor! Even letten op de Power meter en je kan zo wel mikken op die 'neutrale'/'uitbol' stand.
OPD uitschakelen heeft inderdaad als nadeel dat deze veel te hard blijft glijden, is helemaal niet te vergelijken met uitrollen zoals met een benzine of diesel. Lijkt eerder op benzine motor waarbij je de versnellingsbak in neutraal zet. Niet fijn.
Ik heb ook gereden met een Cupra Born, Audi Q4 en VW ID4 en daar is dat de naam OPD niet waardig: wanneer ingeschakeld, is het gewoon wat harder afremmen op de motor, maar zal nooit hard genoeg remmen wanneer nodig en bij stilstand blijft deze kruipen.
Bij de Volvo OPD is de snelheid van afremmen afhankelijk van je voet en na een tijdje krijg je wel volledige controle over de wagen hiermee. Samen met Tesla OPD, de beste op de markt!
Ook heel goed om te weten: bij een bepaalde stand van je pedaal rolt de auto ook gewoon uit zonder te remmen op de motor! Even letten op de Power meter en je kan zo wel mikken op die 'neutrale'/'uitbol' stand.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 23.01.2021 - 11:36
OPD heb ik ook altijd aanstaan.
Ooit van handgeschakeld overgestapt op de automaat. Jawel in de 164 met "kickdown". Even wennen, de koppeling ontbrak,
Het was echt een verbetering in rijgenot en aandacht voor het verkeer (ja, ook toen al). Nu de XC40 P8. Opnieuw dezelfde sensatie. Het rempedaal gebruik ik zelden. Juist daarom wil ik ieder adviseren rijsystemen niet afwisselend te gebruiken. Afwisselende rijeigenschappen van de auto leiden in hectische situaties tot reactie-problemen. Ach het regeneratieve. Regenereren doet het in beide rijsystemen. Een Volvo koop je voor veiligheid, betrouwbaarheid en gratie. De mate van regeneratie is belangrijk maar geen hoofdzaak. Misschien in de toekomst.
Ooit van handgeschakeld overgestapt op de automaat. Jawel in de 164 met "kickdown". Even wennen, de koppeling ontbrak,
Het was echt een verbetering in rijgenot en aandacht voor het verkeer (ja, ook toen al). Nu de XC40 P8. Opnieuw dezelfde sensatie. Het rempedaal gebruik ik zelden. Juist daarom wil ik ieder adviseren rijsystemen niet afwisselend te gebruiken. Afwisselende rijeigenschappen van de auto leiden in hectische situaties tot reactie-problemen. Ach het regeneratieve. Regenereren doet het in beide rijsystemen. Een Volvo koop je voor veiligheid, betrouwbaarheid en gratie. De mate van regeneratie is belangrijk maar geen hoofdzaak. Misschien in de toekomst.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5446
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 30.01.2023 - 11:04
Ik was wat sceptisch over het gebruik van OPD, maar heb het nu een week aanstaan en het rijdt echt heel makkelijk en voorspelbaar. Ik laat het nu overal aanstaan, zowel stad als snelweg. Heerlijk.
Auto-stand ga ik deze week nog wat verder mee proberen, maar vond ik afgelopen week minder fijn dan volledig OPD.
Auto-stand ga ik deze week nog wat verder mee proberen, maar vond ik afgelopen week minder fijn dan volledig OPD.