Handleiding: CEM Pincode kraken op de keukentafel

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
Yuiop
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 27.12.2023 - 21:32

Ik heb geen idee of dit in het juiste forumonderdeel staat. Ik heb dit gedaan voor mijn S60, maar het zal ook op een V60 werken. En waarschijnlijk op elke andere P3 Volvo. Ziet je CEM eruit zoals hier in dit topic, dan moet dit werken. Ziet hij er anders uit, gebruik deze methode dan niet!

Omdat ik een aantal aanpassingen zelf wil gaan uitvoeren aan mijn Volvo S60 uit 2011, is het noodzakelijk dat ik de CEM pincode nodig heb, voor het gebruik van VDash/P3tool. Mijn probleem is hier, dat ik niet beschik over een eigen garage waar ik veilig mijn auto kan parkeren. Ik ben afhankelijk van een parkeergarage onder het appartementencomplex. Bijkomend probleem, ik heb daar niet de beschikking over 230 volt voor een acculader.

Daarom heb ik onderzocht of het mogelijk is om de CEM module uit de auto te demonteren en deze op de keukentafel aan de computer te hangen. Dit is mij gelukt en dit is hoe ik het gedaan heb! Het is veel tekst en weinig foto’s. Maar wel met links naar het nodige beeldmateriaal.

Disclaimer:

Allereerst een hele dikke disclaimer! Ik ben absoluut geen expert op dit gebied. Maar ik heb een gezonde basiskennis als het om elektronica gaat en heb een gezonde (lees: ver bovengemiddelde) portie kennis als het om computers en computer-achtige systemen gaat. Desondanks is alles hieronder volledig op eigen risico! Het is vrij simpel om je CEM zodanig te verkl*ten dat je auto echt geen kant meer op gaat.

Als laatste disclaimer: de voeding zoals hij bij mij op de foto op tafel ligt, heeft de 230volt contacten open en bloot liggen. Dit is niet veilig! Berg je huisdieren en kinderen dus goed op als je hetzelfde doet.

Benodigdheden:
- Torx 25
- Dop/sleutel 8mm
- Dop 10mm
- Dice/J2534 interface (zelf gebruik ik de kabel van Swedesolutions. Dit is een Mongoose kloon. Werkt prima en snel, bijna 500 keys per seconde)
- Aantal prototype kabels met krokodillenbek en een aantal met Dupont connectoren. Deze connectoren vind je ook in een oude pc. Linkjes: https://www.tinytronics.nl/shop/index.p ... rch=004705 en https://www.tinytronics.nl/shop/nl/kabe ... -10-draden
- Soldeerbout/tin/krimpkousjes
- ODB2 female stekker waar je zelf kabels aan kunt solderen (online te bestellen of uit een sloopauto knippen
- Voeding, iets wat 12volt kan leveren. Aangezien er geen hele auto meer omheen zit, kun je waarschijnlijk af met veel minder dan 12A. Zorg wel voor een betrouwbare voeding! Er zijn zat 12volt voedingen uit China te krijgen. Daar heb ik géén goede ervaringen mee. Zorg minimaal voor een Meanwell. Die dingen zijn bijzonder betaalbaar.
- P3tool: https://dapp.auxadapter.se/ Hier even een account aanmaken en je kunt downloaden. Voor het kraken van de pincode hoef je niet te betalen. Voor het maken van verdere wijzigingen wel.

Globaal de stappen:
- Handschoenenkastje demonteren
- CEM uitbouwen
- Bedrading aansluiten
- Kraken met P3Tool
- Alles weer inbouwen

Voorbereiding:
- Ik adviseer om eerst met de laptop in de auto te gaan zitten en middels VDash of de P3tool eventuele Errorcodes uit te lezen/resetten. Dan weet je na deze handelingen of eventuele codes al aanwezig waren, of dat ze komen door je handelingen.
- Loskoppelen accu. Hiervoor heb je dop 10 nodig. Het deksel van de accu gaat in 2 delen los. Dit spreekt redelijk voor zich, kom je er niet uit, dit staat in de gebruiksaanwijzing van de auto beschreven. Haal de minpool los, dit is de zwarte draad, aan de kant van de voorruit. Zorg dat het contact de minpool van de accu niet kan raken. Leg hier dus iets tussen (plastic dekseltje is prima). Dit moet je eigenlijk zonder beschrijving kunnen uitvoeren. Lukt dat niet zelf zonder hulp, stop dan hier!

Demonteren handschoenenkastje:
De CEM zit achter het handschoenenkastje gemonteerd. Misschien is het mogelijk om hem eruit te krijgen zonder het handschoenenkastje te demonteren, maar je hebt in ieder geval véél beter zicht als het handschoenenkastje weg is.
Ik heb de stappen gevonden middels een youtube filmpje. Dit omschrijft hoe je het interieurfilter moet vervangen. Zie hier:


Overigens zie je hem hier ook de CEM verwijderen. Dit is totaal overkill voor een interieurfilter, maar het laat ons zien wat we moeten doen om de CEM eruit te krijgen.

Kort samengevat:
- Verwijder de 6 torx schroeven in het handschoenenkastje. Let goed op welke schroef waar zit! Ze zijn niet allemaal hetzelfde.
- Verwijder 2 torx schroeven van het paneel onder het handschoenenkastje. Trek het paneel los en verwijder de stekker voor het lampje.
- Nu zie je 2 boutjes die je met een 8mm dop kunt losdraaien.
- Het kastje zit nu los, maar zo voelt het niet. Je moet het kastje met flink wat kracht lostrekken. Niet te voorzichtig, hij zit echt goed vast. Je vraagt je af waarom er eigenlijk nog schroeven in zitten.
- Koppel het stekkertje van de verlichting los. Deze heeft niet heel veel draad. Er is nog een extra stekkertje, geen idee waar die voor is, maar deze liet ik zitten, deze is lang genoeg om het kastje op de vloer te kunnen leggen.

CEM uitbouwen:
- De 3 grote stekkers haal je los door een klein knopje in te drukken op de stekker. Daarmee ontgrendel je een hendel op de stekker. Maak deze hendel los en de stekker komt er gelijk uit.
- Er is een zwart blokje, deze spreekt voor zich. Lipje indrukken en losmaken.
- Het blok in het midden (voor de +12volt) moet je eerst losmaken van de zekeringkast links van de CEM. Dit spreekt voor zich. De stekker op de CEM, los je door de zwarte lip links van de stekker naar links te trekken.
- Er zitten 2 punten waarop draden op de CEM gemonteerd zitten met 2 zwarte ‘dingetjes’. Het lijkt erop dat deze loslaten als je ze samenknijpt (in de lengte, met een flinke tang). Dit kost wat moeite, en er is vast een betere methode.
- De CEM zelf is los te maken door de klem aan de rechterbovenkant omhoog te drukken. Dan kun je de CEM draaien en komt hij los.

Bedrading aansluiten:
Dit lijkt ingewikkeld, maar dat is het eigenlijk niet. Je moet de CEM voorzien van stroom en de communicatie vind plaats via de high-speed Canbus. Die Canbus is slechts 2 draden. De Canbus is gevoelig voor storingen van buitenaf. Dit los je (grotendeels) op door de draden in elkaar te draaien. Tip: span ze aan 1 kant in een boormachine/accuschroefmachine. Houd de andere kant stil en draaien maar!
- Canbus Hoog: Verbind pin 6 van connector C3 (blauwe connector) op de CEM, met pin 6 op je ODB2 stekker (grijze draad op mijn foto). Je kunt hier aan de kant van de CEM een standaard Dupont stekkertje gebruiken. Deze zitten al aan de set draden die je vind onder benodigdheden.
- Canbus Laag: Verbind pin 7 van connector C3 (blauwe connector) op de CEM, met pin 14 op je ODB2 stekker (witte draad op mijn foto)
- +12 volt sluit je aan op pin 16 van de ODB2 stekker en op beide contacten op C5 van de CEM (de zwarte connector op de CEM met 2 contacten). Dit moet je doen met de krokodillenklemmen.
- +12 volt sluit je ook aan op pin 63 van connector C1 (de groene). Deze is waarschijnlijk niet nodig. Dit laat de CEM denken dat het contact op stand 2 staat. Vdash schijnt dit nodig te hebben. P3tool heeft dit volgens mij niet nodig. Voor deze pin, heb je een krokodillenklem nodig. Een Dupont past hier niet op.
- -12 volt (ground) is de zwarte draad op mijn foto. Deze gaat, met wederom een Dupont stekkertje, op pin 54 van C1.
- -12 volt (ground) gaat ook naar pin 4 en 5 van de ODB2 stekker.

Tip: de pin- en connector nummers staan gewoon op de CEM.

Plaatje met ODB2 pinout:
Afbeelding

Fotos van mijn setup:
Afbeelding

Afbeelding

Kraken met P3Tool:
Dit ga ik niet in detail omschrijven in dit topic, aangezien hierover genoeg geschreven is op het internet. Ik heb ook een poging gedaan Vdash te gebruiken. Maar Vdash gaat over de emmer als hij alleen de CEM kan lezen en alle andere modules mist. P3tool geeft geen enkel probleem. Snelheid is bij mij bijna 500 keys per seconde. Ik heb 2 CEMs gekraakt. Één eerste van de sloop, als eerste test en de tweede uit mijn auto. De eerste duurde 4,5 uur en de tweede slechts 2 uur. Let wel, potentieel kan dit tot 12 uur duren. Met een tragere interface, tot 24 uur! Dit is echter theorie. De meesten vinden de code ruim binnen de 12 uur.

Inbouwen:
Simpel, alles in omgekeerde volgorde. Nadat je een uur bent bezig geweest met demonteren, kost montage waarschijnlijk niet meer dan 10 minuten.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8314
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

12V voeding, draadjes, krokodillenbekkies, namaak Mongoose, beetje software en een hoop geduld. Ja keurig :D
Wat wil je aanpassen nu je pincode hebt?

Heb vandaag zelf ook de namaak Mongoose binnen gekregen. Wel de blauwe, inc stickers haha. Goed om te zien dat die dingen echt als een Dice werken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Yuiop
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 27.12.2023 - 21:32

Oog op toekomst natuurlijk. Het kan zomaar meer worden. Maar ik wil beginnen met het retrofitten van een TFT DIM, elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, stoelverwarming, parkeersensoren voor. Maar ik moet nog wel alle onderdeeltjes ergens vandaan halen. Ik denk nog na over wellicht de audio up te graden naar Premium. Maar dat lijkt nogal een omvangrijk project te zijn.

Ik vond die Mongoose inderdaad best ok werken. Wel een beetje jammer dat hij het voltage totaal verkeerd doorgeeft. Deze geeft 36Volt aan, terwijl ik toch echt niet meer dan 12 volt erop heb staan. Er zal wel een step down inzitten met een verkeerd weerstandje ofzo.

Wat zijn jouw plannen?
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8314
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Nou, mijn plannen zijn vooral de gammele Dice wat minder gebruiken omdat die steeds de usb verbinding met de laptop verliest. Voor 21 euro wou ik die Mongoose wel proberen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”