diesel01 schreef: ↑15.11.2023 - 15:00
En dan is met een caravan van 1400kg 129pk en 245nm niet bepaald over bemeten.
Een inhalende vrachtwagen kan dan al een dingetje zijn.
En vergeet niet het eigen gewicht van de Volvo XC40, plugin hybrid, T4 (1712 Kg) een V90 D5 AWD is 15 Kg zwaarder!
Op mijn kenteken staat 1817kg en dus 105 zwaarder, maar het gaat niet over mijn D5...ik zal het zelf maar zeggen voordat iemand anders dat doet.
Een T4 met 129pk wanneer de accu leeg is met een gewicht van 1712kg en daarbij op een caravan van max 1400kg, TS heeft dan gewoon de verkeerde auto gekocht.
Helemaal wanneer hij voor €1500 een T5 zou hebben gehad.
Ervanuitgaande dat je hem privé hebt gekocht: zou je niet eens met een Volvo dealer kunnen praten over inruil naar een soortgelijke T5? Wie weet kan je zonder al te veel extra kosten wel je T4 naar een T5 omruilen?
2024 Volvo XC40 Recharge SMLR Fjord Blue 2012 Volvo V40 T3 Momentum 2008 Peugeot 207 SW 1.6VTI Outdoor 2005 Toyota Aygo Sport
Dat zou ik ook proberen..
Dat zal vast geen 1500 kosten maar wellicht kun je een deal sluiten waar je allebei wat mee kunt.
Die 265nm 180pk zal nog steeds geen strepen trekker zijn maar het is wat het is..
Het nadeel van de recharge is dat ze de systeem vermogens bij elkaar op tellen, is het stroom op dan is het alleen het motortje.
Wanneer ik met de caravan op pad ben dan heb ik altijd de Dynamic/polestar stand aan, toerental gaat dan omhoog, bak blijft langer in de versnelling staan en dus een hoger toerental.
Daardoor krijgt de bak meer koeling en dus beter voor alles.
Nu heb ik een heel ander motor met satan sap, maar die perst er 240pk en 500nm uit, met een 1800kg caravan in de klim na Luik heb ik de cruise op 100 en die houdt hij vast in de 5e versnelling, geef ik gas bij dan versnelt hij gewoon in de klim.
Inhalende vrachtwagens heb ik met 100km/u niet en heel soms een touringcar die langszij komt.
Er staan ruim voldoende XC40 T5's van juni 23 te koop in het land nu bij de dealers in de Ultimate uitvoeringen. Ik zou idd eens gaan praten over een voorstel zoals hierboven ook al wordt voorgesteld.
2023 S60 B4 Ultimate Dark Life is what happens while you're busy making other plans
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Snap het probleem niet. Ik rijd met een T2, dus altijd 129pk. Caravan van 1300kg er achter. Handgeschakeld.
Alles in zijn 4de versnelling, rond de 3000 toeren. Dan hoor je de motor nauwelijks en trekt als een beer. De fijnste caravan trekker die ik ooit heb gehad.
diesel01 schreef: ↑16.11.2023 - 10:03
Dat zou ik ook proberen..
Dat zal vast geen 1500 kosten maar wellicht kun je een deal sluiten waar je allebei wat mee kunt.
Die 265nm 180pk zal nog steeds geen strepen trekker zijn maar het is wat het is..
Het nadeel van de recharge is dat ze de systeem vermogens bij elkaar op tellen, is het stroom op dan is het alleen het motortje.
Wanneer ik met de caravan op pad ben dan heb ik altijd de Dynamic/polestar stand aan, toerental gaat dan omhoog, bak blijft langer in de versnelling staan en dus een hoger toerental.
Daardoor krijgt de bak meer koeling en dus beter voor alles.
Nu heb ik een heel ander motor met satan sap, maar die perst er 240pk en 500nm uit, met een 1800kg caravan in de klim na Luik heb ik de cruise op 100 en die houdt hij vast in de 5e versnelling, geef ik gas bij dan versnelt hij gewoon in de klim.
Inhalende vrachtwagens heb ik met 100km/u niet en heel soms een touringcar die langszij komt.
De auto is private lease en bij de aanschaf ben ik (te) veel uitgegaan van het systeemvermogen en dat was ruim voldoende. De €25,- per maand extra was toen bijzaak, omdat ik het idee had eventueel voor een upgrade te kunnen gaan. En dan alsnog €1500,- betalen. Maar dan komt de aap uit de mouw, de sterkere T5 kun je wel upgraden, de zwakkere T4 niet. Contact met Volvo’s consumentenservice levert na een telefoongesprek van een uur, een vaag verhaal op. Achteraf woon je het mooist, dus had ik gewoon de T5 moeten nemen. Omruilen is geen, lees een te dure, optie.
Je moet voor jezelf gewoon afstrepen wat haalbaar is, en wat het voordeel is van een upgrade. Het extra vermogen is mooi, als je elk jaar pakweg 3 weken met een sleurhut op pad gaat. Dat houd in dat die andere 49 weken, geen toegevoegde waarde hebben voor die extra power. Want je bent toch aan max snelheden gebonden van: 50, 80, 100. Zelf ook overwogen, om na 2 jaar (buiten de garantie) mijn T2 te laten tunen, van 129 naar 190 pk. Maar de realiteitszin won het van de emotie. Prima zo.
Hvs schreef: ↑24.12.2023 - 09:27
Ik rijd met een T2, dus altijd 129pk
Maar jij hebt dan minder kilo's te zeulen dan de T2+accupakket = T4.
Er is trouwens ook een andere T5, eentje zonder draadje en accupakket. Deze XC40 schijnt best een fijne caravantrekker te zijn, heb ik mij laten vertellen.
GIJB schreef: ↑05.01.2024 - 17:40
Omruilen is geen, lees een te dure, optie.
Veilig de berg op lijkt me ook wel wat waard. Desnoods overstappen naar een ander merk als dat wel betaalbaar is.
DB200 schreef: ↑05.01.2024 - 21:23
Er is trouwens ook een andere T5, eentje zonder draadje en accupakket. Deze XC40 schijnt best een fijne caravantrekker te zijn, heb ik mij laten vertellen.
Die XC40 blijkt een (ver boven verwachting) hele fijne sterke en stabiele caravantrekker te zijn, kan ik u allen uit ervaring verzekeren.
2100 trekgewicht 110kg kogeldruk.
Zelfde motor ook in zwaardere XC60 en zelfs in XC90, beiden met 2400kg trekgewicht.
DB200 schreef: ↑05.01.2024 - 21:23
Er is trouwens ook een andere T5, eentje zonder draadje en accupakket. Deze XC40 schijnt best een fijne caravantrekker te zijn, heb ik mij laten vertellen.
Die XC40 blijkt een (ver boven verwachting) hele fijne sterke en stabiele caravantrekker te zijn, kan ik u allen uit ervaring verzekeren.
2100 trekgewicht 110kg kogeldruk.
Zelfde motor ook in zwaardere XC60 en zelfs in XC90, beiden met 2400kg trekgewicht.
Helemaal mee eens, die ervaring heb ik ook. Met een caravan van 1.700 kg er achter.
Hij ziet er compact en bescheiden uit maar is uiteindelijk zelf leeg net zo zwaar als de grotere volvo's en dan met dito moterisering ( lees 2.0 turbo ) dan heb je een goeie basis te pakken voor een trekauto.