Elektrische (stand)verwarming T6/T8 >2022

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cuprani
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.09.2016 - 22:49
Locatie: Rotterdam

De conventionele standkachel (op benzine) is volgens mij vanaf het long range model (2022+) vervangen door een elektrische standkachel.

Dit is niet alleen de 'stand' kachel, maar wordt bij volledig elektrisch rijden ook als hoofdverwarming gebruikt. Tevens zorgt deze verwarming er voor dat de brandstofmotor voorverwarmd wordt bij elektrisch rijden.

Ik vraag me af of er mensen zijn met een 2022 model (of later) waarbij hij wel heel blijft.
Als ik het zo lees is het meer regel, dan uitzondering dat hij stuk gaat.
Die van mij is nu ook aan de beurt, en helaas alweer een reparatie bij Volvo waarbij de onderdelen in back order staan, dus het wordt pas in 2024 opgelost voor mij.

Na slechts 1 jaar gebruik al defect vind ik wel heel erg triest. Ik vraag me nu vooral af of er al ervaringen zijn met de vervangingsunit.

Gaat deze net zo snel stuk?
En hoe zal dat gaan straks als de auto niet meer in de garantie zit?
'02 V70 2.4i 170pk
'22 XC60 T8 Ultimate Dark Long Range 455pk
Rene68
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

Is bij mij ook vervangen en doet het gelukkig nog steeds. Hoelang deze het volhoudt? Vind het vooral heel slecht dat dat onderdeel zo slecht leverbaar is als veel mensen er mee te maken krijgen. Zeker in de winter is het gewoon vervelend dat je de motor moet gebruiken om het interieur op temperatuur te krijgen. We rijden niet voor niets een PHEV toch.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Gebruikersavatar
Cuprani
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.09.2016 - 22:49
Locatie: Rotterdam

Dat zeker. Ik rij voor m'n werk vaak korte stukjes, en dat is voor mij de hoofd reden geweest om een plug-in te kopen. Ik vind het zonde om de verbrandingsmotor te starten voor een ritje waarbij hij niet eens op bedrijfstemperatuur komt.

Vreemde aan dit euvel is dat de auto ook helemaal niks aan geeft. Die van mij deed het waarschijnlijk de hele zomer al niet (dan heeft hij het dus maar een half jaar uitgehouden). Maar ik heb dat in de zomer nooit opgemerkt. Je krijgt in ieder geval geen waarschuwing of foutmelding op het dashboard.

Bij mij viel het me pas op in de herfst bij ontwaseming van de ruit. Het raam bleef maar nat.. maar dat bleek dus geen beslagen raam aan de binnenkant te zijn, maar condens aan de buitenzijde (omdat de airco ijskoud op het raam staat te blazen is de binnenkant kouder dan de buitenkant).
'02 V70 2.4i 170pk
'22 XC60 T8 Ultimate Dark Long Range 455pk
Rene68
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

Ik heb er waarschijnlijk ook een zomer mee gereden. Pas toen ik de 'standkachel' gebruikte kreeg ik wel een melding.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Gebruikersavatar
PoetsXC60
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 03.07.2023 - 18:31

domme vraag, maar hoe weet je dat het stuk is?

Ik ruik ook af en toe een verbrandingslucht van ik denk, een hulpkachel als ik hybride rij en dan parkeer.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De e standkachel in mijn V90 T8 doet het al bijna een jaar prima
Rene68
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

PoetsXC60 schreef: 02.01.2024 - 20:27 domme vraag, maar hoe weet je dat het stuk is?

Ik ruik ook af en toe een verbrandingslucht van ik denk, een hulpkachel als ik hybride rij en dan parkeer.
Als je in Pure-modus rijdt, verbrandingsmotor is nog niet aangegaan dus koud, en er komt koude lucht uit de ventilatieroosters (al zet je hem op 29 graden). Maar als je de auto wilt koelen/verwarmen met de app dan krijg je ook een foutmelding.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Gebruikersavatar
Cuprani
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.09.2016 - 22:49
Locatie: Rotterdam

PoetsXC60 schreef: 02.01.2024 - 20:27 domme vraag, maar hoe weet je dat het stuk is?

Ik ruik ook af en toe een verbrandingslucht van ik denk, een hulpkachel als ik hybride rij en dan parkeer.
Dat kan zeker, als het om het oude type standkachel gaat. Die werken nog op brandstof. Verbandde koolwaterstoffen ruiken echter wel heel anders dan verbrandde elektronica. Ik denk dat iedereen dat verschil wel kent. Ik heb bij het falen van de elektronische verwarmingsunit nooit iets vreemds geroken. Denk ook niet dat dat ooit het geval zal zijn, gezien het verwarmingselement opgesloten zit in het koelsysteem (verwarmingselement is gewoon een soort waterkoker).

Alleen je waterkoker thuis werkt misschien op 12v of 24v (omgezet vanuit de wisselspanning).
Die in de Volvo werkt op 400V gelijkstroom, en dan heb je een element nodig met extreem hoge interne weerstand (anders zou het water in enkele seconden aan de kook zijn). Daarmee wordt het element echt zwaar belast, dus moet het van goede kwaliteit zijn.

Ben dus erg benieuwd of het vervangingselement wel echt een upgrade is.
Als dat niet het geval is, dan kan je je klok er op gelijk zetten dat hij weer snel zal falen.
'02 V70 2.4i 170pk
'22 XC60 T8 Ultimate Dark Long Range 455pk
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Een waterkoker thuis op 12 of 24 V euh nee gewoon 230
Gebruikersavatar
Cuprani
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.09.2016 - 22:49
Locatie: Rotterdam

Je hebt gelijk, ik dacht dat alle verwarmingselementen op DC werkte, dus dat er een omvormer in zou zitten. Maar dat is inderdaad niet zo.
Dat gaat alleen op als je een keramisch verwarmingselement hebt.

Verschilt echter wel nog enorm dat hij thuis op 230v wisselspanning werkt, en in de Volvo 400v gelijkstroom.

Mijn verwarmingselement is gisteren eindelijk vervangen. Gelukkig maar met alle kou die nu op komst is.
Het valt mij nu direct op dat hij echt heel veel sneller warm wordt, en ook makkelijker hogere temperaturen behaald (tijdens het volledig elektrisch rijden), dan dat hij deed van nieuw af aan.
'02 V70 2.4i 170pk
'22 XC60 T8 Ultimate Dark Long Range 455pk
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

In je T8 is het geen verwarmingselement maar een serieuze warmtepomp die op e de auto verwarmt bij de pre longrange modellen was het een brandstof aangedreven standkachel wat prima werkte maar wat natuurlijk wel wat raar is als je op e wilt verplaatsen en vervolgens benzine gaat verstoken om een beetje warm te zitten.

Bij mijn V90 T8 Longrange overigens geen problemen met de e standkachel
Laatst gewijzigd door NielsPHEV op 06.01.2024 - 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Eigenlijk is het ook weer goed om lekker benzine te stoken, want zo groot zijn accu's niet qua capaciteit. Scheelt weer een paar km's.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Cuprani
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.09.2016 - 22:49
Locatie: Rotterdam

Almerev70 schreef: 06.01.2024 - 14:46 Eigenlijk is het ook weer goed om lekker benzine te stoken, want zo groot zijn accu's niet qua capaciteit. Scheelt weer een paar km's.


Ik verwarm altijd voor, als hij bij mij thuis aan de stekker staat. Dus dan is het juist een voordeel dat wanneer je weg rijdt, je veel minder hybride batterij nodig hebt voor het verwarmen van je interieur, wat dus juist extra kilometers betekend :-)
'02 V70 2.4i 170pk
'22 XC60 T8 Ultimate Dark Long Range 455pk
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1059
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Ik heb het probleem ook opnieuw in mijn V60 T6 PIH (MY 22.5, long range). De eerste electrische standkachel ging defect na een paar maand en werd na wat wachten onder garantie vervangen. Nu is de tweede opnieuw overleden en mag ik weer terug naar de dealer. In deze temperaturen betekent dat wegrijden in AWD of Power om een beetje warm te krijgen.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
PoetsXC60
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 03.07.2023 - 18:31

pfffff, wat een pech.
Je zou denken dat er iets niet goed zit
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1059
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Haha. En dat voor een Scandinavische auto. 😅
Gisteren, na de eerste vriesnacht ging de koffer open maar hij kon halfweg niet meer sluiten. Vocht in de gasveer dat ijs geworden was…. Kon pas weer rijden na 10 minuten met een warme föhn erop te blazen. 😂
Wordt nu ook vervangen onder garantie.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
wereldreiziger
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 07.10.2016 - 02:25

Wordt bij de longrange modellen V60 T6 ‘22 ook de motor elektrisch voor verwarmd? Heb er een op het oog maar daar mist het pijpje van de brandstofkachel in het rechter spatbord. Dus geen brandstofkachel in die auto helaas.
C30 R-design 2.0 MY11
V60 VOR D4 GT MY13
Gebruikersavatar
Cuprani
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.09.2016 - 22:49
Locatie: Rotterdam

wereldreiziger schreef: 02.04.2024 - 18:25 Wordt bij de longrange modellen V60 T6 ‘22 ook de motor elektrisch voor verwarmd? Heb er een op het oog maar daar mist het pijpje van de brandstofkachel in het rechter spatbord. Dus geen brandstofkachel in die auto helaas.
De longrange heeft nooit een benzine standkachel. Is ook geen optie.
De longrange heeft altijd de elektrische standkachel.

Ik zou niet direct bang zijn voor een slecht product omdat 3 mensen hier melden dat ze problemen hebben. Het zou kunnen dat de elektrische standkachel een slecht product is, maar wellicht rijden en 10.000 zonder problemen rond.
'02 V70 2.4i 170pk
'22 XC60 T8 Ultimate Dark Long Range 455pk
wereldreiziger
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 07.10.2016 - 02:25

Cuprani schreef: 02.04.2024 - 18:36
De longrange heeft nooit een benzine standkachel. Is ook geen optie.
De longrange heeft altijd de elektrische standkachel.

Ik zou niet direct bang zijn voor een slecht product omdat 3 mensen hier melden dat ze problemen hebben. Het zou kunnen dat de elektrische standkachel een slecht product is, maar wellicht rijden en 10.000 zonder problemen rond.
Was ook meer benieuwd of de motor enigszins wordt verwarmd. Dat is imho het grote voordeel van de brandstofkachel.

En voorverwarmen/ontdooien van de longrange werkt dat ook als je niet aan de stekker hangt?
C30 R-design 2.0 MY11
V60 VOR D4 GT MY13
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”