Accu vervangen

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Ton_Deere
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 08.03.2023 - 23:00
Locatie: Heerhugowaard

Nu in mij volvo v40 d2 (2016) een defecte accu zit ben ik toe aan een nieuwe accu. Iedere keer starten met starthulp wordt wat vermoeiend. Nu vroeg ik mij af of een nieuwe accu nog ingeleerd moet worden of dat het gewoon plug en play is.

Groetjess
Seat inca 1.9SDI 2000 (MMBS)
Artic cat 4x4 400 2008
Seat altea 2.0FSI 2004
Opel Rekord D 1.9SH 1975
VOLVO S40 1.6i 2008
VOLVO V40 D2 2016 (tune D3¾ Obbe)
VOLVO FH460 2017 (4x2)
Willem V40
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 18.11.2021 - 16:20

Dat inleren was bij mij niet nodig (D2 2013) Dus een accu wissel zou geen probleem moeten zijn.
Volvo 480 ES 1989-1998 Volvo V40 D2 Summum 2021- ? Opel Rekord 2.0 S Luxus 1977 Chevrolet Chevelle Malibu Classic Estate 1975. Chevrolet Malibu Classic estate 1978. Citroen BX 1984, Honda Civic Aerodeck 1.5 Vtec 1998. Honda CRV 2.0 ES 2005
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Zorg wel voor de juiste AGM accu, na het vervangen de stekker van de BMS even loshalen en na een seconde of 30 weer aansluiten. Daarna de auto op slot zetten voor zo'n 6 uur.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 476
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Ik heb na het vervangen van de accu ook nog de reset via de mistlampen/knopje alarmlichten gedaan, dat wetkte destijds prima voor rmijn auto.

(omdat je tijdens het vervangen al de BMS los hebt gehad leek me dat weinig toevoegen en dus voor de interieur reset gekozen, maar zoals the Mechanic het beschrijft gaat het wellicht wel werken) :-)

P.S. accu, varta AGM silver dynamic besteld bij de accudienst.nl meen ik, werd vlot geleverd voor een nette prijs.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1069
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Officieel moet je de BMS resetten maar het regelt eigenlijk zichzelf.

Vervangen en weer lekker starten. Start/stop doet het dan waarschijnlijk ook weer :)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27650
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij de Focus die de vrouw had moest de BMS juist gereset worden omdat de start/stop het anders niet deed.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

fredhead schreef: 02.09.2023 - 08:48 Bij de Focus die de vrouw had moest de BMS juist gereset worden omdat de start/stop het anders niet deed.
binnenkort ga ik ook zelf mijn accu vervangen, ik hoop dat dit ook het geval is bij mijn v60 d3, maar meestal is hoop uitgestelde teleurstelling :)
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 476
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Longone schreef: 01.09.2023 - 23:01 Officieel moet je de BMS resetten maar het regelt eigenlijk zichzelf.

Vervangen en weer lekker starten. Start/stop doet het dan waarschijnlijk ook weer :)
De BMS houdt veel bij over de status van de accu, vervang je de accu maar doe je geen reset dan kloppen die waardes niet meer. Daarom heb ik wel de reset gedaan om zo lang mogelijk met de accu te kunnen doen. :-)
(De vorige nog geen 2 jaar)

Functies van een BMS: “optimaliseert het BMS de capaciteit, energie en prestaties, voorkomt het systeem diepontlading, en verlengt zo de levensduur.”
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Hans2
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 02.10.2006 - 15:39

Aangezien de start-stop niet meer functioneerde, misschien tgv het altijd meteen na de start uitschakelen, heb ik de BMS reset losgelaten op mijn T3. Ik zag geen batterij lampje knipperen maar de start-stop lijkt weer in orde te zijn. Nu dus weer handmatig uitzetten maar weet ik dat er verder niets aan de hand is.
Volvo V40 CC T3 2019 GT-6
Volvo S60 D4 2014 GT-8
Volvo S60 D5 2008 GT-6
Volvo S60 D5 2004
Hans2
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 02.10.2006 - 15:39

Ik was te optimistisch. Vandaag geen start-stop, dus nu twijfel ik of het iets met de reset actie te maken heeft gehad.
Het kan natuurlijk ook nog met de voorwaarden waaronder de start-stop werkzaam is te maken hebben. Maar de exacte regels die erachter zitten ken ik niet.
Volvo V40 CC T3 2019 GT-6
Volvo S60 D4 2014 GT-8
Volvo S60 D5 2008 GT-6
Volvo S60 D5 2004
sequence
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Afgelopen vrijdag ook de accu vervangen (V40 T2 Nordic +). Klacht was dat ik binnen 1 min op contact al een melding kreeg accuspanning laag. Doormeten van de accu gaf al aan dat er spanning hard terugliep op contact en bij starten. Starten ging nog wel vlot overigens maar de stop-start deed het al niet vanaf aanschaf.

Heb deze video als hulpmiddel gebruikt:


En de truc met de mistlampschakelaar nog gebruikt om de bms te resetten. Overigens stond de tijd in de auto gelijk goed en heb ik verder geen foutmeldingen. Vermoedelijk heeft de hulpaccu alles onder spanning gehouden tijdens vervangen van de hoofdact?
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1069
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Hans2 schreef: 21.09.2023 - 21:32 Ik was te optimistisch. Vandaag geen start-stop, dus nu twijfel ik of het iets met de reset actie te maken heeft gehad.
Het kan natuurlijk ook nog met de voorwaarden waaronder de start-stop werkzaam is te maken hebben. Maar de exacte regels die erachter zitten ken ik niet.
Tja, zodra starten moeilijker wordt en start/stop steeds later tijdens de rit actief wordt, is er maar 1 oplossing: accu vervangen.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 476
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Hans2 schreef: 21.09.2023 - 21:32 Ik was te optimistisch. Vandaag geen start-stop, dus nu twijfel ik of het iets met de reset actie te maken heeft gehad.
Het kan natuurlijk ook nog met de voorwaarden waaronder de start-stop werkzaam is te maken hebben. Maar de exacte regels die erachter zitten ken ik niet.
Hier zijn de voorwaarden die er achter zitten :-)
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... anged=true
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Ton_Deere
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 08.03.2023 - 23:00
Locatie: Heerhugowaard

tijdje afwezigheid op het forum. maar bij mij is het volledig gelukt. bms werkt ook weer top.
Wel vind ik het een ontzettende grote klus om even een accu te vervangen. Luchtfilter en huis alles moest gedemonteerd worden.
Accu's vervangen ben ik wel gewend. werk als monteur voor landbouw trekkers. Maar ik ben nog nooit een half uur bezig geweest zoals bij deze volvo.
Naja gelukkig gaan de startstop (gel/AGM) accu's wel relatief langer mee.
Seat inca 1.9SDI 2000 (MMBS)
Artic cat 4x4 400 2008
Seat altea 2.0FSI 2004
Opel Rekord D 1.9SH 1975
VOLVO S40 1.6i 2008
VOLVO V40 D2 2016 (tune D3¾ Obbe)
VOLVO FH460 2017 (4x2)
sequence
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Die AGM accu kan daar prima staan maar af fabriek is een EFB accu gemonteerd. Een van de redenen zal zijn dat deze goedkoper is, maar een AGM kan beter niet in de motorruimte omdat deze minder goed tegen hoge temperaturen kan.
V40 T2 Nordic+
Ton_Deere
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 08.03.2023 - 23:00
Locatie: Heerhugowaard

sequence schreef: 12.12.2023 - 19:24 Die AGM accu kan daar prima staan maar af fabriek is een EFB accu gemonteerd. Een van de redenen zal zijn dat deze goedkoper is, maar een AGM kan beter niet in de motorruimte omdat deze minder goed tegen hoge temperaturen kan.
De originele en nu de geplaatste accu hebben een jassie aan. ik neem aan dat dat ook isoleert
Seat inca 1.9SDI 2000 (MMBS)
Artic cat 4x4 400 2008
Seat altea 2.0FSI 2004
Opel Rekord D 1.9SH 1975
VOLVO S40 1.6i 2008
VOLVO V40 D2 2016 (tune D3¾ Obbe)
VOLVO FH460 2017 (4x2)
Plaats reactie

Terug naar “V40”