Storing lampje richtingaanwijzer R

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8311
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Die melding krijg ik elke keer als ik richting aangeef naar rechts.
De eerste knipper gaat goed, binnen tenminste, daarna niets meer en de melding in de DIM.
Controlelampje knippert 1 keer, daarna geen lampje en geen klik klak. Links doet het prima. Alarmlicht geeft wel 2 controle lampjes en klik klak, maar buiten alleen 3 oranje lampjes links. Rechts brandt heel zwak, je moet echt goed kijken om het gloeidraadje te zien oplichten.
Iedereen keer na het starten doet hij hetzelfde, na de eerste knipper klapt de boel er uit.

- Heb de auto een nacht van de stroom gehad, heeft niet geholpen.
- Lampjes zijn goed.
- RAW hendel er uit geschroefd, open gemaakt en met alcohol en een wattenstaafje de contactjes schoon gemaakt, probleem blijft.
- Relais of zekering? Zekering is niet te vinden, boekje spreekt er niet over. Relais zou achter de alarmlicht schakelaar zitten, mooi niet dus.
Ferdi begon over een massa probleem. Heb ik ook aan gedacht, maar waar moet ik dat zoeken?

Ik heb de auto uitgelezen met Vida, zie ook de foto's.
CEM-8F03 is de fout voor de richtingaanwijzer. Signaal gaat via de CEM.
Lijkt dus toch ergens een massa probleem, Vida zegt het zelf.

30 november apk, en dit wordt wel een probleempje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8311
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Vandaag de paravan er af en de CEM bekeken, redelijk schoon maar onder de afdekking gewoon droog en netjes.
Stekkers valt ook niets bijzonders aan te ontdekken.

Fitting links en rechts van de achterlampen gewisseld, kijken of het probleem dan naar links zou gaan, ook niet.

RAW hendel van de 2003 S60 er in gezet, helemaal niets meer. Dat werkt dus niet op een 2008. Aansluiting is hetzelfde maar intern gaat het dus niet werken.

Fitting van de spiegels en koplampen wisselen zou nog kunnen. Stekkers helemaal los en kijken wat hij dan doet?

Ik weet het echt niet meer. CEM-8F03 is ook redelijk onbekend op het internet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8311
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ondertussen niet veel verder.
Vorige week bij Hunterparts geweest voor een hendel, probleem bleef. Vrij zeker dus dat de hendel niet het probleem is, al zeiden 3 Volvo specialisten die wel direct.
Er kwam nog de opmerking of ik een storing in de SAS heb, ja die heb ik. Dat is de stuurhoekuitslag sensor, de gevreesde ANTI-SKID melding.
Daar heb ik mogelijk een oplossing voor gevonden, ga ik nog mee bezig. Maar of die 2 gerelateerd zijn kan niemand bevestigen.

Op V70 forum elektrische schema's gekregen en ik ben in principe als stekkerpiloot van school gekomen maar fijne elektronica was nooit mijn ding.
Met een beetje hulp via de telefoon kan ik nu de tekeningen wel lezen en vandaag was het redelijk droog weer.

Dus vandaag een beetje kunnen meten. Tekening van elektrisch schema doe ik er even bij.
CEM en REM stekkers log gehaald, bumper er af en koplampen er uit, stekkers er af, achterlampen en spiegels ook ontkoppeld.
Wat opvalt is dat ik geen verbinding meet tussen CEM A4 en REM A13 (rechts), en links wel. 3 keer gemeten maar morgen nog eens goed meten, het werd donker en ik was er wel klaar mee.
Komt wel overeen met mogelijk oorzaak Vida, 'draadbreuk stroomkring rechts'.

Splitsing 54/10 en 54/11 zouden in de stekkers moeten zitten die aansluiten op de kabel naar de deur maar die kon ik niet vinden. Bestuurderskant komt de auto in achter de motorkap ontgrendel hendel, maar daar zit geen stekker. Kabel loopt zo door naar boven richting A stijl.

CEM pootje B31 naar massa: 1,2Ω
CEM pootje B32 naar massa: 1,3Ω

CEM naar koplamp:
B31 (kabel) naar 54/22 (stekker koplamp links) : 0,6Ω
B32 (kabel) naar 54/23 (stekker koplamp rechts): 0,7Ω
Stekker koplamp beide kanten pootje 9 en 10 (lampje): 1,2Ω en 1,3Ω.

CEM (kabel) naar REM (kabel) gemeten op de piepstand:
CEM A12 via stekker naar deur links, naar REM A21: intact, geen verbinding met massa
CEM A29 via stekker naar deur rechts, naar REM A20: intact, geen verbinding met massa
CEM A15 naar REM A18: intact, geen verbinding met massa
CEM A4 naar REM A13: geen verbinding.

REM naar achterlamp:
REM B11 (kabel) via lampje RAW links, naar massa: 1,2Ω
REM B10 (kabel) via lampje RAW rechts, naar massa: 1,3Ω
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8311
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

8 weken verder en het probleem is opgelost.
Zoals al te lezen is op de 2e foto in mijn eerste bericht: de CEM blokkeerd de richtingaanwijzer uitgang permanent tot de storing wordt gewist...
In de haast gewoon al die tijd overheen gelezen en te veel gericht op de mogelijke oorzaak, kortsluiting of draadbreuk in de stroomkring RAW rechts.

Helaas is mijn Vida laptop een beetje opstandig, dus vanmorgen Vida op mijn eigen laptop gezet en die kon gelukkig de auto wel in 1 keer uitlezen en de storingen wissen.
En ja hoor je gelooft het niet, groen pijltje op het dashboard en 3 oranje lampjes buiten.

Nu in alle rust de auto weer in elkaar schroeven, kabels weer in hun geleiders, CEM weer vast maken, vloerbedekking terug, REM terug zetten, RTI er weer in, OBD stekker weer terug.. wat een geouwehoer. Ik had al de neiging om die auto in het kanaal te rijden.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27647
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Had je daar bijna gestaan met oud en nieuw met een pakje aanmaakblokjes voor tussen de grille 🤐

Dat praktisch niemand de oplossing wist is wel erg jammer, kennelijk gebeurd dit niet zo vaak?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8311
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Op google ook vrij onbekend helaas. Wel op een zweeds forum nog wat gevonden maar toch niet wat ik zocht.
Wel veel hulp gekregen op V70 forum en iemand daar begon over de storingen resetten en zowaar.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”