Wegens gezinsverdubbeling op zoek naar xc90 young timer

Beurstel
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 13.10.2018 - 09:48

Ik heb onlangs ook nog eens zitten rekenen met de accountant en tot de conclusie gekomen dat youngtimer toch nog veruit het meest interessant is in ons geval. Anderzijds verschilt het zeker per situatie en moet je je er er niet per definitie rijk mee rekenen.

Ander puntje om mee te nemen: na jaren van relatieve voorspoed op youngtimergebied (lees: weinig pech of euvels) afgelopen jaar veel gedoe gehad met onze youngtimers. En met de huidige doorlooptijden bij garages word je daar heel snel niet vrolijk van. Zeker als je auto toch een soort van je gereedschap is en je de tijd die je kwijt bent aan dat gedoe als "misgelopen werktijd" gaat berekenen, ziet die "voordeelsberekening" er plots toch anders uit! En ook (zelfs!) een Volvo van +15 jaar kan zijn gebreken krijgen, zo bleek bij onze XC90 ondanks onberispelijke staat bij aanschaf. Liep altijd en heeft ons nooit laten staan (tussen 190.000 en 310.000 km) maar er zijn in die tijd best wat euro's richting garage gevloeid, in de meeste gevallen door zaken die bij de beurten opvielen (zoals noodzakelijke vervanging stuurhuis).

Die XC90 een jaar geleden verkocht en zie daar, het bloed kruipt waar het niet gaan kan want door alle ellende van de afgelopen tijd met youngtimers van andere merken en een garage die 5 weken later pas plek heeft voor een diagnose, komen we nu toch weer bij een XC90 uit. Om het youngtimerverhaal misschien voor een laatste keer nog eens nieuw leven in te blazen. De ruimte, de 7-zitplekken en het no nonsense karakter is toch wat mij het hardst missen, als ik het op een rijtje zet.

Dat gezegd hebbende (hetgeen al genoeg zegt over wat wij van die XC90 vinden - bovendien, nog steeds mooi om te zien!) is de V8 of de 3.2 benzine hetgeen diep van binnen onze voorkeur heeft; de 2.5T die wij hadden deed zeker zijn werk, maar een XC90 verdient / behoeft iets meer power en iets meer verfijning ook. Vanwege rond de 30.000 km/j en omdat de aanschafprijzen ervan interessant zijn, kan het echter zomaar zijn dat we bij een dieseluitvoering uit gaan komen. Ook niet heel verfijnd trouwens, maar wel oerdegelijk. Wat we dan in ieder geval wel gaan doen en bij de vorige niet gedaan hebben is een fatsoenlijke en moderne audio/navigatie in (laten) bouwen. Het origineel is echt te gedateerd en van matige (geluids-)kwaliteit. Helaas is die vernieuwing vrij complex en prijzig, maar in mijn optiek zeker bij onze jaarlijkse kilometers wel broodnodig voor het rijplezier.
wimwerf
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15

Prijzen van een xc90 gaan alleen nergens over. Je zit zo aan 25k.
Beurstel
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 13.10.2018 - 09:48

Dat is wel waar ja en ook echt belachelijk duur. Diesels zijn wel wat goedkoper uit te halen.
wimwerf
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15

Ik zit zelf ook te denken aan een xc90. De hogere instap lokt wel. Echter voor een beetje aangeklede xc90 met niet teveel kilometers zit je zo aan 25k voor een auto uit 2008 oid. De enige die een beetje lekker rijd zal een v8 zijn. Die rijd standaard 1 op 5. Dat met die benzine prijzen niet te doen.
Ik blijf nog wel even in de v70 2.4 t5 rijden. Geen straf maar geen hogere instap.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

wimwerf schreef: 01.08.2023 - 11:59 De enige die een beetje lekker rijd zal een v8 zijn
Dat zal maar net zijn wat je wil, met een 3.2 of T5 is ook weinig mis volgens mij
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
wimwerf
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15

fredhead schreef: 01.08.2023 - 13:51
wimwerf schreef: 01.08.2023 - 11:59 De enige die een beetje lekker rijd zal een v8 zijn
Dat zal maar net zijn wat je wil, met een 3.2 of T5 is ook weinig mis volgens mij
Is ook niks mis mee. Nog steeds een prima rijdende auto. Echter nagenoeg hetzelfde verbruik maar dan zonder de performance. Xc90 blijft alleen een erg zware auto.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20684
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Hier stond ooit een 2,5T in de garage. En als die buiten kwam reed dat best prima. Alleen de vrouwen in huis vonden het geen fijne auto: te groot ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Is die zoveel groter dan de X5 dan?

Edit: Scheelt niet veel, maar qua beleving kan het natuurlijk veel schelen. Vind zelf de XC90 ook veel te groot, puur persoonlijk
https://www.carsized.com/en/cars/compar ... -2002-suv/
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Het ding met de XC90 is dat de draaicirkel overeen komt met die van een vrachtwagen... dus een parkeerplaats is een kriem. Op de weg merk je er niets van. Persoonlijk vind ik het een heel prettige auto om kilometers mee te vreten en die draaicirkel neem ik dan wel voor lief...
Maar dat zorgt er voor dat de auto groot overkomt.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20684
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Henry82 schreef: 03.08.2023 - 17:47 Is die zoveel groter dan de X5 dan?

Edit: Scheelt niet veel, maar qua beleving kan het natuurlijk veel schelen. Vind zelf de XC90 ook veel te groot, puur persoonlijk
... ... ...
Een stoeptegel in lengte. En er waren meer dingen die men niet kon waarderen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
grol
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 04.06.2012 - 16:23

MartijnGTA schreef: 21.07.2023 - 13:14 […..]rr
Even zoeken op motor-specifieke zaken. Bij de V8 was olielekkage een dingetje waarvoor bij ons is een pakking van de distributiedeksel preventief vervangen. Nu staat ze bij de garage voor een revisie van stuurhuis en vervanging van wat van de genoemde rubbers. Maar we hebben er na aanschaf inmiddels wel ruim 10.000 km bij gereden.

Succes met de zoektocht! Mocht je een (net onderhouden) exemplaar kopen ga je er vast geen spijt van krijgen!!
Hallo allemaal, iemand ervaring met stuurhuisrevisie en een goede, betrouwbare partij? Misschien wil jou ervaringen delen, Martijn?
Groet, grol
S60 T5 Intro Edition Polestar
XC90 V8 AWD Geartronic Executive Edition
V40 T3 Polar+ Sport (R-Design) MY2019
Tesla S 70 2016
Peugeot 508 SW 2016
C30 D2 R-Design 2011
Mini Cooper D 2007
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

grol schreef: 04.01.2024 - 17:21 Hallo allemaal, iemand ervaring met stuurhuisrevisie en een goede, betrouwbare partij? Misschien wil jou ervaringen delen, Martijn?
Groet, grol
Deze gasten zitten bij mij om de hoek: https://www.auto-elect.nl/
Geen persoonlijke ervaring mee, maar is geen eendagsvlieg.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Ik weet niet waar je woont, maar in Almere laat ik er volgende vrijdag een gereviseerde in de XC70 zetten bij AutoCentreAlmere. Kost me net geen €700,- euro
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Beukerma
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 05.01.2024 - 09:19

Hoi Allemaal,

Ik ben nieuw hier dus hopelijk doe ik dit op de juiste manier..

Ik rijd nu enkele jaren een Citroën c4 grande Picasso 2016 met 140.000 op de teller (ivm 7 stoelen voor onze 3 jonge kinderen in elk een autostoel). Echter is dit niet mijn auto. Veel kleine kwaaltjes die al met al redelijk veel kosten dus is het nogmaals gewoon niet mijn auto. Cometisch en technisch niet.

Nu oriënteer ik mij op een xc90 benzine 2003-2005. Kunnen jullie mij als leek een beetje helpen waar op te letten naast goed onderhoud etc. Zo las ik dat de 2.5 beter is dan de 2.6. Klopt dit? Is de gemiddelde xc90 betrouwbaar? Wat zijn voorkomende problemen etc. Eigenlijk ontvang ik gewoon jullie mening. Mijn budget is 10-12k

Alvast bedankt,

Martijn
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Hallo Martijn,

Welkom op het forum.
Wat ik weet kan ik je hier alvast aangeven:
2003-2006 is er nog geen koeler op de versnellingsbak, op de latere modellen is dit wel het geval. Of dit een probleem is, dat hoeft niet, maar als er veel geschakeld is (stadsverkeer of bergen) dan kan dit wel problemen opleveren. Echter zijn er ook genoeg die dit zelf nog later hebben laten toevoegen.
De 2.9 T6 wordt eigenlijk door iedereen afgeraden ivm de 4bak van GM. De 2.5, 3.2 en 4.4 benzine en de 2.4 diesel zijn geen probleem.
Verder kan de haakse overbrenging van het AWD systeem wel eens de hoop opgeven, reparatie hiervan is niet goedkoop, maar persoonlijk wil ik niet meer zonder.

Een XC90 is een prachtige auto, maar onderhoud kan je best op leeg lopen. Een advies is dan ook om een aankoopkeuring te laten uitvoeren door de volvo specialist of de dealer in de buurt.

Verbruik van een XC90 is ook een stukje hoger dan een Citroën, maar je zit als een vorst achter het stuur en lange ritten zijn geen probleem!

Succes met je keuze, er zijn vast nog mede forummers die je nog meer kunnen vertellen.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
grol
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 04.06.2012 - 16:23

Gouwe schreef: 04.01.2024 - 19:12
grol schreef: 04.01.2024 - 17:21 Hallo allemaal, iemand ervaring met stuurhuisrevisie en een goede, betrouwbare partij? Misschien wil jou ervaringen delen, Martijn?
Groet, grol
Deze gasten zitten bij mij om de hoek: https://www.auto-elect.nl/
Geen persoonlijke ervaring mee, maar is geen eendagsvlieg.

Dank u voor de tip. Ik maak uit de reviews op dat deze jongens voornamelijk B2B georiënteerd zijn. Dit is: ze ontvangen de gedemonteerde onderdelen voor revisie, niet je hele auto… Ik ben zelf niet zo’n goede sleutelaar vrees ik… :-)
S60 T5 Intro Edition Polestar
XC90 V8 AWD Geartronic Executive Edition
V40 T3 Polar+ Sport (R-Design) MY2019
Tesla S 70 2016
Peugeot 508 SW 2016
C30 D2 R-Design 2011
Mini Cooper D 2007
Beukerma
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 05.01.2024 - 09:19

Dank voor je uitleg! Erg helpend. Met de 2,6 bedoelde ik inderdaad de 2,9 motor. Graag ontvang ik meer meningen.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Je vraagt om meer. Mijn mening / ervaring: koop bij een dealer en met garantie.
Budget 10k? Weet dat er zomaar de helft tot het hele aankoopbedrag bij kan komen het eerste (en/of tweede) jaar.
Dat ligt niet aan dit merk of type maar aan het feit dat een oudere auto (en vooral daar waar 'meer op zit', zoals awd of automaat) veel meer reparaties hebben,
dan gewoon onderhoud aan een nieuwe / heel jonge auto.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

grol schreef: 05.01.2024 - 12:59
Gouwe schreef: 04.01.2024 - 19:12
grol schreef: 04.01.2024 - 17:21 Hallo allemaal, iemand ervaring met stuurhuisrevisie en een goede, betrouwbare partij? Misschien wil jou ervaringen delen, Martijn?
Groet, grol
Deze gasten zitten bij mij om de hoek: https://www.auto-elect.nl/
Geen persoonlijke ervaring mee, maar is geen eendagsvlieg.

Dank u voor de tip. Ik maak uit de reviews op dat deze jongens voornamelijk B2B georiënteerd zijn. Dit is: ze ontvangen de gedemonteerde onderdelen voor revisie, niet je hele auto… Ik ben zelf niet zo’n goede sleutelaar vrees ik… :-)
Check. Misschien dan een dealer of Volvo specialist om een offerte vragen?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

mees schreef: 05.01.2024 - 14:49 Je vraagt om meer. Mijn mening / ervaring: koop bij een dealer en met garantie.
Budget 10k? Weet dat er zomaar de helft tot het hele aankoopbedrag bij kan komen het eerste (en/of tweede) jaar.
Dat ligt niet aan dit merk of type maar aan het feit dat een oudere auto (en vooral daar waar 'meer op zit', zoals awd of automaat) veel meer reparaties hebben,
dan gewoon onderhoud aan een nieuwe / heel jonge auto.
Ik sluit me aan bij Mees. Rationeel gezien is de XC90 classic doorgaans geen goedkope auto in onderhoud (mijn persoonlijke ervaring) en een 2003-2005 model is al 18 tot 20 jaar oud dus het beste is er dan meestal wel van af. Tenzij je hem koopt van iemand die kosten nog moeiten heeft gespaard, maar dat zal de spreekwoordelijke speld in de hooiberg zijn. Kortom, kans dat je van de regen in de drup valt is aanwezig. En houd dus zeker rekening met achterstallig onderhoud. Ligt er natuurlijk verder ook aan waarvoor je de auto nodig hebt, dagelijks gebruik en 30K per jaar of gewoon de weekenden en vakanties met nog geen 10K per jaar. In het eerste geval zou ik hem lekker laten staan en zeker niet beginnen aan de 2.9 T6.
Emotioneel gezien blijft de XC90 classic voor mij een schitterende wagen waar ik veel goede herinneringen (MY '07 D5) aan heb! Succes met de keuze.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”