Motor/olie probleem V60 T5 01-2019

Plaats reactie
HarryvM
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21.12.2023 - 09:04

Beste lezers van dit forum,

Ik wil graag het volgende probleem met jullie delen en jullie mening horen.

Zoals jullie kunnen zien in het onderwerp ben ik in het bezit van een V60 T5 uit januari 2019 (eerste eigenaar) met 188.944 km op de teller. Dealer onderhouden. Laatste onderhoudsbeurt augustus 2023.

Sinds november heb ik het volgende probleem:

14-11 Autobericht geeft aan dat oliepeil bijgevuld moet worden (display geeft nog kwart aan). Volvo garage opgezocht en olie is bijgevuld
21-11 Auto was bij de schadehersteller. Toen ik de auto ophaalde en startte merkte ik dat de auto niet op alle cilinders liep en hij gaf aan dat oliepeil wederom te laag was. Gelijk richting de Volvo garage gegaan. Hier aangegeven dat ik vorige week ook al met melding laag oliepeil zat. Monteur heeft de auto nagekeken en kwam tot de conclusie dat bougie van cilinder drie onder de olie zat. Bougie schoongemaakt en olie bijgevuld. Door hem aangegeven dat ik auto gewoon kon gebruiken (dit was bij exact 187.000 km en ik heb de monteur aangegeven dat hiervan notitie in systeem van Volvo moest worden gemaakt).
28-11 Wederom melding laag oliepeil. Weer rechtstreeks naar Volvo garage gegaan en duidelijk gemaakt dat naar mijn mening het probleem intern in de motor zit. Er was geen olie lekkage te zien aan buitenkant van de motor. Ik was in gesprek met verkoper voor mogelijke aankoop Volvo XC60. Monteur kwam terug met de mededeling dat er 1,2 liter olie is bijgevuld. Met het oog op mijn zakelijk bezoek in Berlijn (en daarbij 1.200 km heen en terug te moeten afleggen) de monteur de vraag gesteld of er geen risico was om de auto te gebruiken gaf hij het antwoord dat dit volgens hem geen probleem was. (verkoper was hier getuige van).
03-12 Naar Berlijn gereden (qua snelheid rustig aan gedaan omdat ik mij toch wel zorgen maakte). Twee kilometer voor mijn hotel merkte ik voor het verkeerslicht dat de motor wederom op minder cilinders liep (en lampje minder vermogen ging aan). In het berichtenscherm naar oliepeil gekeken en dit stond weer op een kwart.

Auto in de parkeergarage van hotel gezet en gelijk contact met Volvo assistance opgenomen. Bij hun duidelijk aangegeven dat het probleem toen al 3 weken speelde en dat ik niet met deze auto terug naar huis zou gaan. Volgende dag is auto richting Volvo garage in Berlijn gegaan. Daar hadden ze niet gelijk tijd om de auto uit te lezen. Dit hebben ze pas dinsdagmiddag laat gedaan (in de tussentijd zat ik in de trein richting huis). Woensdagochtend werd ik gebeld door de garage in Berlijn. Probleem is opgelost. Ze hebben 4 nieuwe bougies erin gezet en olie bijgevuld (terwijl ik ze toch duidelijk heb aangegeven dat dit het probleem niet is). Of ik wel even €250 wilde overmaken (diagnose, nieuwe bougies, olie en uren).

Auto is terug gegaan op transport en afgeleverd bij de Volvo dealer. Op maandag belde de monteur mij met de mededeling dat de auto het prima doet en klaar stond om opgehaald te worden. Ik heb hem de vraag gesteld of hij intern overleg had gehad over de status van deze auto. Zijn antwoord kon ik raden: Nee. Mijn boosheid onder controle proberen te houden en hem het advies gegeven intern navraag te doen en even in het systeem te kijken en mij daarna terug te bellen.

De monteur belde mij terug dat hij de auto op de brug heeft staan en dat de bougie van cilinder drie wederom onder de olie zit (auto heeft op dat moment nauwelijks gereden omdat hij op transport terug is gekomen). Monteur zou contact opnemen met Volvo NL om af te stemmen. Gisteren telefoon gehad van de monteur dat de gehele motor uit elkaar moet. Zoals eerder aangegeven ben ik bezig met mogelijke aankoop van nieuwe XC60. Ik zit er niet op te wachten om enkele duizenden euro's uit te geven aan reparatie. Gistermiddag had ik gelijk de verkoper aan de telefoon hangen omdat hij het belang ook in ziet (ik heb al een offerte van hem met inruilprijs). Ik heb de verkoper aangegeven dat de dealers altijd na een 9 of 10 streven in klanttevredenheid. Ik heb gezegd dat het nu erop aankomt deze 9/10 waar te gaan maken. De verkoper gaf mij aan dat hij denkt met het slechte scenario rekening moet worden gehouden, een nieuwe motor.

Ik begrijp best dat er problemen met een auto of in dit geval met een motor kunnen ontstaan. Echter denk ik dat in dit proces Volvo (hun medewerkers) serieuze steken heeft laten vallen. Ik ben er van overtuigd dat de schade groter is geworden door mij door te laten rijden. Als ik niet vasthoudend was geweest dan had Volvo assistance mij terug laten rijden vanuit Berlijn.

Wat verwacht ik van jullie? Meedenken in de ruimste zin van het woord. Advies hoe dit aan te vliegen. Ervaring met soortgelijke situaties.

Ps. sorry voor het lange verhaal maar dat geeft wel een volledig beeld
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Hou je van je auto? Motorrevisie.
Ben je het zat? Inruilen.
En vooral: niet treuren over de 'extra' kosten.
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Mijn eerste gedachte: Kapotte of gebroken zuigerveer en/of olieschraap veer. Olie slaat vervolgens de bougie vet en gaat op 3 cilinders lopen? Maar goed is wat lastig op afstand. Aangeven dat dit nu herhaaldelijk gebeurd en je een definitieve oplossing wil.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

HarryvM schreef: 21.12.2023 - 10:35 k begrijp best dat er problemen met een auto of in dit geval met een motor kunnen ontstaan. Echter denk ik dat in dit proces Volvo (hun medewerkers) serieuze steken heeft laten vallen. Ik ben er van overtuigd dat de schade groter is geworden door mij door te laten rijden.
Jeetje, vervelend zeg....

Waarom ben je ervan overtuigd dat de schade groter is geworden door je door te laten rijden?
Is de boel al geheel open geweest?

Als een technisch aangelegd iemand zouden bij mij direct de alarmbellen afgaan op 21/11.
Gepasseerd station natuurlijk maar wellicht kan die notitie idd een houvast zijn indien extra schade door doorrijden is ontstaan.
Dat gaat de dealer je wellicht niet vertellen en dus is een second opinion een weg die je kan inslaan indien je het niet eens kan worden over de (evt. gewijzigde offerte).
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
MrBubbles
2nd Gear member
Berichten: 221
Lid geworden op: 21.05.2019 - 02:08
Locatie: Houten

Hoi Harry, gelet op je verhaal en de mogelijke aankoop andere auto........ slik je teleurstelling en je opgekropte verwondering (of boosheid) een beetje in en laat de auto daar en ruil hem in ondanks dat de dealer en verkoper weten wat er aan de hand is/kan zijn, het is natuurlijk errug zuur dat je deze ervaring hebt. Ik denk dat de verkoper/dealer je best wel tegemoet zullen komen met je aankoop.
succes en we horen graag de afloop.
ps welke dealer ben je bij?

Bubbels
Hans
Aflevertijd 8 januari 2024

De V60. Core, B3 , Automaat .735 Silver Dawn, 17″ 5-Y-Spaaks,R7D0 City , Lighting, 645 Full-ledkoplampen, 879 Geavanc. interieurverlichting, 016 Mistlichten, 065 koplampreinigingsinst., Driver Assist, 132 Intellisafe Assist, 603 Intellisafe Surr.(April 2023 met BLIS), Climate, 752 , 011, 869 Stuurverwarming, , 790 Park Assist Camera, , 691, achter en voor , Driver Awareness, 179 , Trekhaak 13 Polig inklapbaar.


Wie mein sgrijfvouten fint mag se houwe
HarryvM
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21.12.2023 - 09:04

Hans en anderen,

Bedankt voor jullie reacties. De verwondering/boosheid zit hem meer in het proces. Het proces enerzijds rondom de auto zelf maar ook de ondersteuning hulp van Volvo Assistance (die dit weer onderbrengt bij de ANWB). Als je niet duidelijk bent dan wordt er een loopje met je genomen. Om niet teveel in detail te duiken maar wel een voorbeeld te geven.

Ik meld de storing bij Volvo assistance en in zin drie zegt de medewerker u bent niet op vakantie dus ik weet niet of alle kosten gedekt worden. Ik weet dat er een personeelstekort is maar als je medewerkers de basiskennis niet bezitten (op reis zijn kan zowel zakelijk/privé zijn).
Ik heb hem toen maar de werking uitgelegd van Volvo Premium en welke dekking daaronder valt. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

De intentie van de verkoper en mijzelf zijn om er op een goede manier uit te komen en dat gaat ook wel lukken. Daarnaast raakt de reparatie mijzelf niet direct (auto is door mijn werkgever zelf aangeschaft) maar dat doet niet af aan mijn verantwoordelijkheid dit net zo op te lossen als ik het normaal privé zou doen;).

Ik heb al verschillende scenario's hoe we dit gaan oplossen. Ik wordt vandaag teruggebeld hoe wat de vervolgstappen zijn (Volvo NL heeft aangegeven dat de motor eerst uit elkaar moet om de schade vast te stellen).

Ik hou jullie op de hoogte. Voor nu bedankt.

@Hans Volvo dealer Apeldoorn
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11617
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Het is vooral een leer moment voor iedereen: zorg dat je alle rare dingen bij de dealer laat vast leggen. En dan checken of het echt in het systeem staat.

Ik had een compleet ander iets (vocht in de koplamp) wat ik meerdere keren tijdens de fabrieksgarantie gemeld had maar iedere keer "na navraag bij Volvo" als 'normaal' werd gezien. Uiteindelijk nadat garantie verlopen was werd het toch wel heel erg. Conclusie: nieuwe koplamp. Bleek dat dealer toch niet zo heel veel aan dossier opbouw had gedaan. Of ik (na coulance) toch nog maar even een kleine duizend euro wilde aftikken. Gelukkig had ik een redelijk aantal foto's gemaakt van het probleem, waardoor mijn rechtsbijstand verzekering het grootste deel hiervan betaald heeft.

Dealers zijn inderdaad onderbemand, en (naar mijn mening) teveel op de lease rijder gericht (waardoor het niemand boeit, want die betaalt wel). Maar als je dan als privé rijder in diezelfde molen terecht komt...
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
HarryvM
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21.12.2023 - 09:04

Nog even een update n.a.v. telefoongesprek met de garage. De motor dient volledig te worden vervangen. De kosten bedragen € 7.000. Morgen proefrit in XC60 en dan maar eens in overleg met de verkoper (ik denk niet dat hij de inruil geeft die al in mijn offerte staat:)). Ik moet de periode tot verwachte levering mei/juni nog zien te overbruggen.

Ik ben blij dat ik Volvo premium heb bijgekocht voor € 55. Gistermiddag telefoontje naar Volvo assistance gedaan dat mijn vervangende auto nog even verlengd moet worden. Tot 8 januari heb ik vervangend vervoer.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dat is toch wel serieus geld...

Heb je een idee wat de oorzaak is?
En wat is er allemaal beschadigd? Heeft het langer ermee doorrijden idd extra schade tot gevolg gehad?
Indien het mijn auto was geweest zou ik iig een echte specialist mee laten kijken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
HarryvM
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21.12.2023 - 09:04

Het is inderdaad serieus geld.

Oorzaak is mij niet meegedeeld. Ik heb natuurlijk (nogmaals) de vraag gesteld of doorrijden extra schade heeft gegeven. Hier krijg ik natuurlijk geen antwoord op. Allerlei vaagheden over dat er waarschijnlijk bij eerste keer olie bij vullen al schade was. Dan lijkt het met mijn boeren verstand duidelijk dat de schade groter is als je er nog 2.000 km mee gaat rijden. Maar zoals altijd in dit soort gevallen durft niemand echt zijn verantwoordelijkheid te pakken.

Iedere dealer smeekt om een 9 of 10. Zoals ik bij de aankoop van deze auto de verkoper al aangaf een 9 of 10 scoren bij verkoop is niet heel moeilijk. De 9 of 10 ga je verdienen op het moment dat het echt moeilijk wordt. Gelukkig ken ik genoeg bedrijven die dit nog wel waarmaken. De automobielbranche valt hier in ieder geval niet onder (en dat is niet alleen op basis van deze ervaring).

Eerst maar eens afwachten uit de proefrit en gesprek morgen komt.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Succes morgen iig.

Je drukt je diplomatiek uit in een situatie waar idd iedereen zijn verantwoordelijkheid dient te pakken.
Als dat morgen niet naar tevredenheid gebeurt is je rechtsbijstand inschakelen wellicht ook een optie.

Ik wil niet wantrouwend zijn maar een x bedrag teveel roepen met de gedachte dat bedrag als 'coulance' weg te kunnen geven is ook een bekende truc.
Haal er dus een onafhankelijk expert bij want je ervaringen hebben al laten zien dat dealers dat in sommige gevallen niet zijn. Totdat het veel geld gaat kosten.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..dit is inderdaad zeer serieus (geld)! De dealer heeft een aantal keren een foute diagnose gesteld en had je nooit moeten laten doorrijden en zeker niet herhaaldelijk. Ook zou de dealer moeten specificeren wat er aan de motor kapot is gegaan. Hoewel voor mij als leek niet duidelijk is of na de eerste keer de motor al de huidige schade heeft opgelopen, is een financiële schikking met de dealer zeker op z'n plaats.

Veel succes!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Afgaand op je uitleg lijkt het dat de dealer de signalen/symptomen bij het tweede bezoek (na een week) voor olie bijvullen misschien wat adequater had kunnen oppakken. Afgaand op je reis naar Berlijn lijkt de auto een olieverbruik van 1 liter op 500km te hebben (retourreis Berlijn 1.200km en er is 1.2 liter op ca 600 km bijgevuld) en dat is fors. Met dit verbruik in gedachten en wanneer dit olieverlies zo plotseling optreedt, er geen uitwendige olieverlies zichtbaar is, zijn er signalen van inwendige schade en lijkt mij doorrijden niet verstandig. Zonder diagnose ken je immers de oorzaak niet en kun je niet inschatten in welke mate doorrijden schadelijk is. Met voorgenoemde signalen is er m.i. echter wel een onaanvaardbaar risico genomen. Wat betreft de uiteindelijke kostenpost: Je kunt in feitelijke zin, zonder de oorzaak te kennen, niet uitsluiten, noch vaststellen dat doorrijden de schade verergerd heeft (gevolgschade). Uitgaande van de door jou genoemde uitleg, ben ik weliswaar van mening dat de garage haar verantwoordelijk niet helemaal voldoende heeft genomen (door jou gewoon met de auto op pad te sturen met het idee dat er niks zorgwekkends aan de hand is), maar zonder "bewijslast" heb je weinig handen om aanspraak te maken op financiële tegemoetkoming en mag je hooguit hopen op een vorm van enige "coulance/tegemoetkoming" vrees ik.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Als dat tegemoetkomen niet naar tevredenheid is kan je altijd hinten naar het laten uitvoeren van een second opinion en beoordelen op welke manier daar op gereageerd wordt.
Want op dit moment is éénoog koning in het land der blinden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Ik zou me er ook niet zonder meer bij neerleggen dat het een kansloze race is. Wanneer de oorzaak is vastgesteld, is het wellicht ook mogelijk om gevolgschade te duiden. Daarover zou je kunnen pogen met de dealer een afspraak te maken om dit in redelijkheid af te wikkelen. Je hebt het recht om de oorzaak te weten. Vraag is wel of je dat te weten komt. Bedrijven hebben nog wel eens de neiging om de waarheid in hun eigen voordeel uit te leggen. Een second opinion zou hier inderdaad meer inzicht in kunnen schaffen, maar in hoeverre je hiermee de noodzakelijke feiten boven tafel krijgt, vind ik lastig in te schatten. Daarnaast zou je je (met al je verzamelde info/feiten) door een juridisch specialist kunnen bijstaan/adviseren, mocht de dealer niet ontvankelijk zijn voor enige toenadering.
HarryvM
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21.12.2023 - 09:04

Bij deze nog een terugkoppeling van mijn gesprek na mijn proefrit in nieuwe XC60 hybrid. De verkoper (waar ik zeer te spreken over ben) wilde mij (vanuit marketing gebruikelijk) een voorstel laten doen. Ik had wel over verschillende scenario's nagedacht maar vond dat het initiatief bij hem vandaag moest komen.

De eerder afgegeven inruilprijs (€ 18.000) wordt verlaagd met € 4.000. Daarnaast wordt er vanaf januari een V60 beschikbaar gesteld tot moment levering (april/mei 2024) voor een bedrag van € 900 (inclusief btw). Deze auto moet nog voorzien worden van winterbanden aangezien ik minimaal 1 maal per maand richting Berlijn ga. Totaal van de maandelijkse kilometers bedraagt 3000. Aangezien het mij om de totale kosten onderaan de streep gaat ben ik thuis even aan het rekenen gegaan.

Totale kosten bij reparatie van de V60 plus aanschaf nieuwe XC60 bedragen € 56.663

Totale kosten bij inzetten vervangende auto en aanschaf nieuwe XC60 bedragen € 57.509 (na correctie van MRB en verzekering huidige V60).

Met deze verrekening vanmorgen terug gegaan naar de verkoper en voorstel gedaan om de offerte aan te houden van het inzetten van de vervangende auto met als extra 3 jaar fabrieksgarantie na de 2 jaar fabrieksgarantie. De kosten hiervoor bedragen € 1.795. Daarmee is er 5 jaar fabrieksgarantie tot 200.000km.

Alhoewel ik intern van mijn werkgever nog akkoord moet krijgen denk ik dat dit de oplossing gaat worden. Privé had ik er misschien meer strijd van gemaakt. Je ziet dat binnen de dealer iedereen zijn eigen broek moet ophouden. De werkplaats beweegt in het geheel niet mee. Ik hoop dat er intern wel één en ander wordt geëvalueerd om toekomstige klanten beter te behoeden voor deze ellende.

Iedereen die gereageerd heeft bedankt voor jullie bijdragen. Ik ga dit hoofdstuk afsluiten en 2024 met een leeg hoofd op dit punt beginnen :)
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Wat een verhaal, en wat een kl*te situatie. Fijn om te lezen dat jullie er toch nog met een aardig goed gevoel allebei uit gaan komen!
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Dank voor je uiteenzetting Harry en Suc6 met het vervolg.
Misschien, mocht je het van je dealer te horen, wat het probleem veroorzaakte het even te melden.
Dan kunnen misschien mensen hier voortijdig actie op onder nemen, mochten ze een zelfde situatie terecht komen.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”