Ventilatie V60 piept

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Ik zit met een vervelende piep in mijn dashboard. Het is de kachelmotor waar het lager er vanuit ligt. Net of een tsjirpende krekel of iemand met een fluitende neus in men dashboard zit. Had als een geprobeerd om wat WD40 op de motor te spuiten maar dat helpt niet echt. Dus wil ik een nieuwe kachelmotor gaan plaatsen voor ik uit men dak ga. Ik lijd aan misofonie en elk piepje of rammeltje laat mijn brein ontploffen. Maar ik zie dat je een speciale tool nodig hebt om de oude motor te kunnen de/monteren. Is deze echt nodig? Of kan je hem er ook op een andere manier in en uit wippen. Zijn er mensen die een tool hebben liggen die ze verkopen? Of weten jullie waar ik ze goedkoop kan krijgen. Ze zitten op internet allemaal rond de 50€

Afbeelding
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Klopt, hier hetzelfde probleem. Erg irritant.
Bij de dealer vragen ze voor het vervangen €1750,- all-in. Serieus geld.
Ik heb er ook eens naar gekeken. Er zijn legio opties, zelfs een voorbij zien komen waarbij de ze een gat slepen in het schutboord. ( erg apart als je het mij vraagt. )

Andere optie is demontage van je complete dashboard. Dus ik denk dat dit de meest slimme optie is. Als je klaar bent met de klus, kunnen we wat mij betreft de tool kostentechnisch delen zodat we er samen plezier van hebben.

Filmpje hier is voor een XC60, maar principe is hetzelfde.



Succes, en hoor het graag!
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroen 2CV6 Club Blue Celeste.1986

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Hier op momenten ook last ervan: wellicht een keer een forumdagje doen waarin we dit ‘en Group’ gaan oplossen. Maar voor mij werkt het trucje met de blower even maximaal zetten ook. Dan trekt het geluid weg en kan ik mijn dus ‘geluidloos’ vervolgen.
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Op zich valt het werk op zichzelf wel te doen. Dus heb er geen bang van. Een motor kost iets van een 75€ maar het is gewoon die tool die ook zoveel kost. Natuurlijk vervelend om maar 1 keer te gebruiken. Maar als het niet anders kan dan zal het zo moeten en verkoop ik hem daarna wel verder.
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Zou het het proberen waard zijn om bij de volvo dealer het originele onderdeel te halen en dan gelijk het tooltje in bruikleen mee te vragen? Wellicht zijn ze daar wel voor te porren. Als het echt te gortig wordt ga ik dat eens bij de dealer navragen, zitten hier toch om de hoek.
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Ik steek er geen originele motor meer in. Wagen is 10 jaar oud, 250000km..... Heb er het laatste jaar al te veel geld in gestoken (stuurhuis, stuurpomp, draagarmen, schokdempers, toplagers, temperatuursensor) Op het stuurhuis na gelukkig wel allemaal zelf gedaan. Maar er blijven steeds van die nieuwe prulletjes aan komen. Waar trek je de grens.... Maar steeds denk ik voor het geld dat ik hem herstel heb ik geen andere wagen.... Als je alles op telt natuurlijk kom ik toch al aardig ver hahaha. Maar ik rijd nog steeds graag met de V60. Dus zullen we deze kosten ook nog maar eens doen. Ik ga wel niet leuren bij de dealer voor die tool. Vind ik een beetje raar. Slik ik wel de pil van 50€. Die tool krijg ik wel verkocht achteraf
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Heb net de tool besteld . 47€ en dan nog 25€ verzending. Nu nog aan het kijken voor een kachelmotor. Maar denk dat ik er eentje van Magnetti Marelli ga nemen. Is niet de duurste en op zich ben ik altijd al vrij tevreden geweest over dat merk
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Toch maar een motor van NRF genomen. De stekker van die Magnetti Marelli zag er anders uit op de afbeelding. Dus om zeker te zijn en niet met de allergoedkoopste te zitten
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Sammmyvannorel schreef: 03.12.2023 - 15:43 Hier op momenten ook last ervan: wellicht een keer een forumdagje doen waarin we dit ‘en Group’ gaan oplossen. Maar voor mij werkt het trucje met de blower even maximaal zetten ook. Dan trekt het geluid weg en kan ik mijn dus ‘geluidloos’ vervolgen.
Goed idee! gedeelde smart is halve smart! ;-)
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroen 2CV6 Club Blue Celeste.1986

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Mijn onderdelen zijn binnen. Ik kan in het weekend aan de slag! De tool zet ik hier achteraf wel te koop

Afbeelding
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3008
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Jaren geleden het motortje bij de 850 ook vervangen.
I.p.v. zo'n tool had ik gewoon een hamer en spijker gebruikt. :)
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Mijn God!! Ik heb de ventilator vervangen in men dashboard.... Wat een hels karwei was me dat. Het filmpje klopt niet bepaald voor de V60. De passagierskant is identiek en de computers moet je op dezelfde manier demonteren als op het filmpje maar eens je de tellerbak verwijderd.... Dan kom je uit op een luchtkanaal datje doodleuk niet kan verwijderen omdat het aan het dashboard is gelijmd. Dus je kan je gehele dashboard eruit wippen. Ik kon met geen stokken aan de clip van de motor en aan de schroef waarmee de motor vast zit. Er staat ook geen filmpje op youtube hoe je je dashboard moet demonteren. Dus was het zoeken, zoeken en nog een zoeken. Op den duur had ik de rechtse kant van het dashboard los maar de linkse kant wilde maar niet lossen. Na véél zoeken uiteindelijk erachter gekomen dat er achter de gelijmde verluchtingsslang ook een moertje zat. Eens die los was sprong het dashboard los en kon ik het net genoeg naar voren trekken zodat ik met men handen tot aan de motor kon. Beetje priegelen om de schroeven los te krijgen. Gebruik van de Tool is zeker een must! Je krijgt hem er volgens mij anders met geen stokken uit. Normaal moet je dit ook met 2 personen doen maar ik ben er toch in geslaagd om op men eentje de clip van de motor in te duw en met de tool hem eruit te draaien. Daarna weer helemaal opbouwen en dat ging op zich best vlot. Uiteindelijk na 1,5 dag steekt de nieuwe motor er in. Leuk detail... het fluiten is nog steeds aanwezig ... Het lijkt minder maar ik hoor het nog steeds. Geen idee waar het dan vandaan kan komen het gaat echt mee met het toerental van de motor.

De tool voor de motor te demonteren kan je van me overkopen voor 40€ + verzendkosten. Stuur je mee maar een bericht of je reageert hier. Maar mispak je niet! Het is een hels karwei. De auto is echt rond de motor gebouwd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
kawazxr
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Zo dan dat is weleen hele flinke klus phoe wat een werk zeg, wel de complimenten voor je doorzetting wat een ravage geweest.
Wel heel erg pech dat het geluid nog aanwezig blijkt te zijn (wel iets minder) maar toch na al dit werk, hopelijk is het toch nog te traceren waar het dan werkelijk vandaan komt. Misschien resoneert er iets vanuit de motorruimte, omdat je aangeeft dat het met het toerental meegaat,
S60 T8 R-Design Hybride
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Het toerental van de ventilator bedoel ik hiermee. Morgenvroeg eens luisteren als ik naar het werk rijd. Hij had het heel erg als het koud was. Dus hopelijk is het weg of minder.
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
kawazxr
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Oké sorry verkeerd begrepen, maar is het inderdaad zo goed als weg morgenochtend (zal echt verdiend zijn na al je werk).
S60 T8 R-Design Hybride
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

De piep is wel verdwenen. Waarschijnlijk hoorde ik het nog omdat ik er echt op zat te luisteren. Maar nu net was hij stil tijdens het rijden. Waar ik wel de indruk van heb is dat nu de city safety (ledjes vooraan op het dashboard) later aan gaan. Ik moet precies al heel dicht op men voorganger rijden eer ze aan gaan op de kortste stand. Zou die terug geprogrammeerd moeten worden aangezien alle computers los zijn geweest? Of zit dit ook in men hoofd 😂. Het werkt overigens wel allemaal
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Allemachtig wat een karwei!! vandaar dat de dealer +€2200,- vroeg hiervoor! hier moet je een weekendje voor inlassen! :( denk dat ik het eerst maar met goede slot WD40 ga proberen, schijnt het goed te doen.
Top gedaan en chapeau voor je doorzettingsvermogen!!
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroen 2CV6 Club Blue Celeste.1986

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die WD40 moet op het asje van de kachelventilator komen, als je dan toch al moeite doet om daar bij te komen zou ik het ding gewoon vervangen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27666
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een hele operatie geweest, hulde voor je doorzettingsvermogen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”