Op zoek naar een V60 phev

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Fingie
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 30.06.2016 - 13:16

Na een aantal jaar gereden te hebben in een V40, verschillende V70's en nu een Lynk&Co 01 ben ik nu op zoek naar een nieuwe auto. De L&C wordt steeds duurder, en het serviceniveau neemt af waardoor deze te duur wordt voor wat het bied.

Ik kijk nu naar een V60 plug-in hybride. De afstanden die wij met de auto afleggen zijn over het algemeen klein. Met de L&C rijden wij voornamelijk elektrisch. We rijden sporadisch op benzine. En opladen kunnen wij goedkoop thuis en gratis op het werk. Vandaar deze keuze.

Ik zie een goed en (beter) betaalbaar aanbod bij onze oosterburen (kijk alleen bij dealers en aanbod met Volvo Selekt). Ik kijk daar nu naar de T6/T8 met uitrustingsniveau Inscription uit ~2020. Ik zie namelijk dat in ieder geval deels 2021 bv Intellisafe Pro niet beschikbaar was en vind dat soort systemen fijn om beschikbaar te hebben. Ook omdat mij laatste auto's t/m de V40 dit ook hadden. Stukje gewenning. Verder hebben we weinig voorkeuren. Trekhaak is handig, maar kan ook achteraf. Open dak is fijn, maar heb in alle auto's met een open dak problemen daarmee gehad, dus twijfel daarover. Ik zie dat deze auto een voorverwarming heeft op elektra, is dat vergelijkbaar met een standkachel op brandstof zoals ik in vorige auto's had? Kan deze ook koelen in de zomer en, moet hiervoor de auto aan de stroom hangen (net als de L&C nu)? Dat wordt mij niet helemaal duidelijk.

Zijn er specifieke zaken om op te letten qua auto of uitrusting? Zit er in rijervaring groot verschil tussen de T6 en T8? Het gaat mij niet om het vermogen van de auto zelf, meer om weggedrag bij normaal rijden. Overige tips zijn ook welkom.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ondertussen is er op het forum het nodige over geschreven, kijk onder andere eens in dit topic waar deels dezelfde vraag wordt gesteld: viewtopic.php?t=93602
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Fingie
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 30.06.2016 - 13:16

Dat topic had ik inderdaad, net als veel andere, al gelezen maar gaat vooral over wel/niet hybride of benzine en keuze voor motor. Die keuze heb ik al gemaakt. Het wordt een hybride en t6 of t8 is mij om het even. Grootste deel van de tijd rij ik toch door de stad of sta ik voor een stoplicht.

Dat, en de andere topics, beantwoorden niet echt mijn vragen over rijgedrag bij normaal gebruik (ga niet met zware aanhangers rijden ofzo) of over specifieke aandachtspunten, uitrusting of werking van bv de.voorverwarming.
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

De parkeerverwarming is elektrisch en benzine.
Mijn ervaring tot nu toe is zodra ingeplugd elektrisch.
Zonder stekker ook elektrisch en als accu leeg is op benzine.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Hokkie
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 03.12.2023 - 08:44

Heel herkenbaar allemaal. Volgende week halen wij onze Volvo V60 R-Design T8 uit 2020 🎊. Momenteel rijden wij een V40 T3.

Enige onzekerheid die wij hebben is de ERAD en afname capaciteit accu. Dit in relatie tot eventuele herstelkosten. Maar goed… ergens moet je er ook maar op vertrouwen. Maar een goede testrit, onderhoudsgeschiedenis/ terugroepacties onderzoeken, historie uitvragen en kopen bij een Volvo dealer (Volvo select) helpt zeker.
KFT
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 12.07.2017 - 06:48

Almerev70 schreef: 13.12.2023 - 22:23 De parkeerverwarming is elektrisch en benzine.
Mijn ervaring tot nu toe is zodra ingeplugd elektrisch.
Zonder stekker ook elektrisch en als accu leeg is op benzine.
Vanaf modeljaar 2022 is de parkeerverwarming alleen nog maar electrisch.
KFT
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 12.07.2017 - 06:48

Fingie schreef: 13.12.2023 - 16:19 Ik zie dat deze auto een voorverwarming heeft op elektra, is dat vergelijkbaar met een standkachel op brandstof zoals ik in vorige auto's had? Kan deze ook koelen in de zomer en, moet hiervoor de auto aan de stroom hangen (net als de L&C nu)? Dat wordt mij niet helemaal duidelijk.
Parkeerverwarming is vergelijkbaar, je hoeft niet aan het stroom te hangen om het te kunnen gebruiken. Vanaf MY 2022 alleen nog maar electrisch dus met een lege(re) accu werkt het niet meer als je niet aan het stroom hangt. Voorverwarmen in de winter kost ongeveer 5 km aan range. Koelen werkt ook, hoeft daarvoor ook niet aan het stroom te hangen.
Fingie
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 30.06.2016 - 13:16

Dank voor de reacties. Intussen heb ik een goed uitgeruste t8 uit 2020 gezien bij een volvo dealer. Historie is bekend en technische staat is (volgens dealer) ook goed. De auto krijgt sowieso nog een onderhoudsbeurt en heeft/krijgt een geldige hu/au keuring. Ook export kenteken kunnen ze voor mij regelen.

In afwachting van een uitvraag obv VIN bij een NL dealer, wil ik nu gaan plannen om daarheen te gaan en een proefrit te maken. Hoop dat als deze bevalt het niet lang duurt voordat alles geregeld is om hem mee te kunnen nemen. Wil eigenlijk maar 1x die kant op gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”