Ik merkte een tijd geleden dat de motor temperatuur niet meer naar de 90 graden loopt (halverwege de wijzer) maar rond de 60 (1/4e van de wijzer) blijft hangen. Ik dacht eerst dat het te maken kon hebben met het weer. Het was rond de 10 graden en het regende. Niet extreem koud dus. Een paar dagen later ging het motorstoringslampje branden. Met een dongel heb ik de fout code kunnen achterhalen.
P0128.
Op dit forum heb ik weinig kunnen vinden wat deze code veroorzaakt en dus na wat Google komt daar dit uit:
P0128: Koelvloeistoftemperatuur onder limiet van de thermostaat
P0128: betekenis
Deze OBD2-code geeft aan dat de koelvloeistof niet snel genoeg opwarmt, oftewel: de motor bereikt zijn operationele temperatuur niet binnen een bepaald tijdsbestek. Voor de meeste ECU's geldt dat de temperatuur van de koelvloeistof 70°C bereikt binnen 15 minuten. Wanneer de motor de temperatuur niet bereikt of deze onder de 70°C daalt gedurende de werking, slaat de ECU dit op. De eerstvolgende keer dat de motor wordt gestart, geeft hij foutcode P0128 af.
P0128: Oorzaken
Er zijn twee hoofdoorzaken voor deze foutcode:
De thermostaat blijft open staan of opent zich voortijdig
De koelvloeistoftemperatuursensor of zijn bedrading is defect.
Mijn verbazing was enigszins groot daar in Mei van dit jaar de temperatuursensor en de thermostaat vervangen zijn daar de thermostaat eerder ook al een foutmelding gaf. Sindsdien is de auto probleem vrij half Europa doorgekruist.
De garage waar ik de auto gebracht heb kwamen in een ander menu van de Volvo uit op een foutcode (ik heb deze helaas niet opgeslagen maar begon met een A?) die volgens hun ook de P0128 zou kunnen veroorzaken en deze melding had te maken met de buitentemperatuur sensor, het druppeltje onder de buiten spiegel. Deze is nu ook vervangen maar de auto haalt nog steeds de 90 graden bij lange na niet, ook niet na een half uur stop start verkeer door de stad. Het is niet warm buiten maar met 9 graden en wat gespetter zou een motor toch warmer moeten worden dan 60 graden lijkt mij. Ik zit dus eigenlijk weer te wachten tot het storingslampje aan gaat, eerder kan/wilt mijn garage niet helpen.
- Zou een nieuwe thermostaat stuk kunnen zijn?
- Heeft iemand een ander idee wat het zou kunnen zijn?
- Is het het waard om een Volvo specialist hiernaar te laten kijken ipv een 'gewone' garage, omdat het misschien een Volvo dingetje is?