Foutcode P0128. Wie heeft hier ervaring mee?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
OldHog
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 20.03.2023 - 13:02
Locatie: Zuid Holland

Goedendag,

Ik merkte een tijd geleden dat de motor temperatuur niet meer naar de 90 graden loopt (halverwege de wijzer) maar rond de 60 (1/4e van de wijzer) blijft hangen. Ik dacht eerst dat het te maken kon hebben met het weer. Het was rond de 10 graden en het regende. Niet extreem koud dus. Een paar dagen later ging het motorstoringslampje branden. Met een dongel heb ik de fout code kunnen achterhalen.

P0128.

Op dit forum heb ik weinig kunnen vinden wat deze code veroorzaakt en dus na wat Google komt daar dit uit:
P0128: Koelvloeistoftemperatuur onder limiet van de thermostaat

P0128: betekenis

Deze OBD2-code geeft aan dat de koelvloeistof niet snel genoeg opwarmt, oftewel: de motor bereikt zijn operationele temperatuur niet binnen een bepaald tijdsbestek. Voor de meeste ECU's geldt dat de temperatuur van de koelvloeistof 70°C bereikt binnen 15 minuten. Wanneer de motor de temperatuur niet bereikt of deze onder de 70°C daalt gedurende de werking, slaat de ECU dit op. De eerstvolgende keer dat de motor wordt gestart, geeft hij foutcode P0128 af.

P0128: Oorzaken

Er zijn twee hoofdoorzaken voor deze foutcode:

De thermostaat blijft open staan of opent zich voortijdig
De koelvloeistoftemperatuursensor of zijn bedrading is defect.

Mijn verbazing was enigszins groot daar in Mei van dit jaar de temperatuursensor en de thermostaat vervangen zijn daar de thermostaat eerder ook al een foutmelding gaf. Sindsdien is de auto probleem vrij half Europa doorgekruist.

De garage waar ik de auto gebracht heb kwamen in een ander menu van de Volvo uit op een foutcode (ik heb deze helaas niet opgeslagen maar begon met een A?) die volgens hun ook de P0128 zou kunnen veroorzaken en deze melding had te maken met de buitentemperatuur sensor, het druppeltje onder de buiten spiegel. Deze is nu ook vervangen maar de auto haalt nog steeds de 90 graden bij lange na niet, ook niet na een half uur stop start verkeer door de stad. Het is niet warm buiten maar met 9 graden en wat gespetter zou een motor toch warmer moeten worden dan 60 graden lijkt mij. Ik zit dus eigenlijk weer te wachten tot het storingslampje aan gaat, eerder kan/wilt mijn garage niet helpen.

- Zou een nieuwe thermostaat stuk kunnen zijn?
- Heeft iemand een ander idee wat het zou kunnen zijn?
- Is het het waard om een Volvo specialist hiernaar te laten kijken ipv een 'gewone' garage, omdat het misschien een Volvo dingetje is?
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Weet je of er een originele thermostaat is geplaatst of een plekmerk? Goedkopere merken geven vaker problemen.
Het beste is die thermostaat er weer uithalen en testen of die wel echt werkt... Misschien blijft ie gewoon openstaan. Maar als ze dat bij je garage al niet aangeven of snappen zou ik naar een andere toe gaan.

Volgens mij kan die temperatuurdruppel weinig doen aan de temperatuur van de motor. Vooral als ie open blijft staan.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27921
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

In combinatie met de klachten zou het mij niets verbazen dat de thermostaat wederom stuk is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jalu
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 06.03.2021 - 10:06

Van mijn vorige Volvo (een V70) weet ik dat het motormanagement wel info gebruikt van de buitentemperatuursensor.

Maar ik ga in dit geval mee met de vorige posters: ik zou die thermostaat opnieuw (laten) vervangen, het lijkt er echt op dat die open blijft staan en dan wordt juist bij dit soort niet al te warme weer de motor echt niet fatsoenlijk warm.
V60 Kinetic 1.6D2 my2013
V50 Momentum 2.4 my2005
V70 2.4 my2001
OldHog
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 20.03.2023 - 13:02
Locatie: Zuid Holland

Ja ik denk dat ik maandag ga bellen naar de garage met de mededeling om naar de thermostaat te kijken. Als deze nu al stuk is, zit er misschien nog iets van garantie op.

Ik merkte ook dat als ik stilsta bij een verkeerslicht, de temperatuur een beetje oploopt en zodra ik ga rijden deze weer terug zakt. Lijkt mij nog meer bewijs voor de thermostaat.

Thanks voor de antwoorden. Ik houd jullie allen op de hoogte, voor het geval er in de toekomst meerdere mensen met deze melding zijn.
OldHog
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 20.03.2023 - 13:02
Locatie: Zuid Holland

Vandaag, eindelijk, het probleem laten verhelpen. De thermostaat was inderdaad stuk en is dus onder garantie vervangen. De garagist was ook verbaasd dat de thermostaat maar 6 maanden en 5000 km meeging.

Wat ook bleek, is dat vorige keer aan de telefoon alleen de foutmelding was doorgekomen. Ze hebben toen dus niet gekeken naar het feit dat de motor niet warm werd, omdat ze alleen van de foutcode uitgingen. Ook die gaf aan dat het met de koelvloeistof en de thermostaat te maken had maar oké, het zei zo.

Beetje jammer van de 135 Euro die ik toen betaald heb voor de buitentemperatuur sensor maar goed. Weten we in ieder geval dat die nauwkeuriger is dan het KNMI.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”