Iemand een boom nodig ? Volvoverzamelaar Hans Blokzijl geeft z'n bomen weg.

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40664
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Iemand nog een mooie boom nodig? De Baarnse bomenkweker (en wij kennen he4m om z'n Volvocollectie) Hans Blokzijl geeft ze weg. Gratis en voor niks. „Ik heb liever dat ze ergens een mooi plekje krijgen en nog honderd jaar kunnen groeien dan dat ze hier de hakselaar in gaan.”
De Baarnse bomenman houdt ontzettend van bomen, maar je kan er ook te veel van hebben. In die situatie zit hij. „Ze staan te dicht op elkaar, dus dat kan niet zo blijven. Ik moet ze kwijt. Een bomenkwekerij is geen eindstation voor een boom. Het is een tijdelijke plek waar een jonge boom wordt verzorgd en opgroeit. In het Engels noemen ze een boomkwekerij ’tree nursery’ en in het Duits heet het een Baumschule. Een boomschool. Een plek waar de boom wordt voorbereid op zijn definitieve bestemming.”

Hans Blokzijl (70) is bomenkweker aan de Zandheuvelweg in Baarn, pal naast landgoed Groeneveld. Ooit was zijn Bomencentrum Nederland de grootste boomkwekerij van heel Europa, gemeten naar het aantal soorten dat hij op zijn kwekerij had. „De grote kwekerijen in Europa kwamen niet verder dan 400, 450. Wij hadden wel zeshonderd soorten staan.”

Tien- tot twaalfduizend
Die tijden zijn al weer een tijdje voorbij. Blokzijl is zich in de loop der jaren meer en meer gaan richten op het ’hosten’ van evenementen, meetings en congressen in zijn Jardin d’Hiverre en het Groene Paviljoen, de handel in bomen is langzaam maar zeker bijzaak geworden. „We verkopen nog steeds bomen, alleen niet meer in de aantallen van vroeger. Maar we hebben nog steeds zo’n tien- tot twaalfduizend bomen staan. Een stuk of vierhonderd verschillende soorten, schat ik. Twintig tot zestig jaar oud, van vijf tot wel zestien meter hoog. Geen sprietjes dus.”

Die dik tienduizend bomen gaat hij niet meer allemaal verkopen. En ze kunnen ook niet allemaal blijven. Ten eerste omdat ze meer ruimte nodig hebben om door te kunnen groeien - ze staan op de bomenakkers te dicht bij elkaar - en ten tweede omdat bomen op een bomenkwekerij om de vier, vijf jaar verplant moeten worden. ,,Als je dat niet hebt bijgehouden heeft verplanten geen zin meer. Dan groeit het wortelstelsel veel te groot. Als je een boom dan nog gaat verplaatsen... kansloos. Eigenlijk is zo'n boom dan al dood op het moment dat je hem uit de grond haalt."

Om de paar jaar verplant
De bomen die Blokzijl op zijn akkers heeft staan en nu gratis weggeeft zijn allemaal eens in de paar jaar verplant, verzorgd, gesnoeid en voorbereid op een plek elders, klaar om te verkassen naar een plek waar ze oud kunnen worden. ,,Ik kan ze hier niet meer allemaal houden en dan heb ik liever dat ze ergens op een mooie plek terecht komen waar ze nog zeker vijftig of honderd jaar kunnen groeien dan dat ik ze hier moeten kappen en in de hakselaar moet stoppen. Dus ik geef ze liever weg. What's in it for me? Nou, helemaal niks. Die tijden zijn geweest.”

Gemeenten en bedrijven die nu een buitenkansje denken te zien hebben pech, Blokzijl geeft zijn bomen alleen aan particulieren. Maar als die particulier een grote tuin heeft en een hele laan met bomen wil dan kan dat. ,,Voor de duidelijkheid: ik geef de bomen cadeau, het rooien en het transport is voor rekening van de klant. Dat kost nog steeds een aardig bedrag, bij een flinke boom heb je het over duizend tot drieduizend euro. Maar de boom zelf kost je dus niks. Ik denk dat je alles bij elkaar iets van vijftien tot twintig procent betaalt van wat je anders had moeten betalen.”

’Specialiteiten’
Blokzijl heeft uiteraard doorsnee bomen als eiken, beuken en lindes (,,Maar geen naaldbomen en ook geen fruitbomen”) maar hij onderscheidde zich juist in de ’specialiteiten’. „Bijzondere bomen. En die hebben we nog steeds. De amberboom bijvoorbeeld, de geelhoutboom, de chinese moerbei, de katsuraboom.” Waarna een kort college over die katsuraboom begint, want er zijn weinig dingen over bomen die niet bij bij de parate kennis van Hans Blokzijl horen: „In elk seizoen prachtig en vol kleur, de afgevallen blaadjes ruiken naar kandij, een van de eerste uitlopers in het voorjaar. Echt een prachtige boom.”

Particulieren die de bomen van Blokzijl een nieuw thuis willen en kunnen geven kunnen bellen met Bomencentrum Nederland: 035-6460200. Bezoek alleen op afspraak.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Hoe leuk is dit?
Mooi initiatief 👍🏻
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20696
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Inderdaad. Wel handig als je een beetje in de buurt woont.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

1000 tot 3000 euro alsnog, en dat is dan 20% van de normale prijs. Kost een beetje grote oude boom echt 5000 tot 15000?
Wel een prima actie overigens
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40664
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Henry82 schreef: 06.12.2023 - 17:36 1000 tot 3000 euro alsnog, en dat is dan 20% van de normale prijs. Kost een beetje grote oude boom echt 5000 tot 15000?
Wel een prima actie overigens
Arbeid en vervoer zijn duur.
En ja, hij heeft allemaal bijzondere bomen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27658
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi initiatief.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”