Brandstofverbruik ineens hoger

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
peter076
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02.02.2019 - 15:16
Locatie: Breda

Sinds een week of 2 is het brandstofverbruik van mijn V40 D2 ineens merkbaar hoger.
Voorheen haalde ik op het zelfde traject met de zelfde rijstel makkelijk 4.7L / 100km.
Nu met met veel moeite rond de 5.5

Het is niet extreem of zo maar het valt me op dat het ineens is.
Iemand hier een verklaring voor?
Gebruikersavatar
DaveyvdB
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 08.11.2018 - 16:45

Ruiken het motorcompartiment en de uitlaatgassen veel naar brandstof? Zou kunnen dat er een injector stuk is waardoor de brandstof niet goed meer wordt ingespoten. Verbruik kan hierdoor toenemen omdat er meer brandstof nodig is om dezelfde snelheid te halen.
2016 Volvo v60 T3 2016 R-design by Obbe
2014 Volvo v40 T2 2014 Rood
2014 Ford Fiësta Titanium 2014 Rood
2000 Volkswagen Polo 6N2 2000 Groen met een bullbar en verstralers
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Hoe lang is het traject wat afgelegd wordt?? Banden spanning? Verstopt luchtfilter?
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
peter076
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02.02.2019 - 15:16
Locatie: Breda

Hij heeft een paar dagen geleden een grote beurt gehad bij de dealer, waarmee o.a. het luchtfilter vervangen zijn en de bandenspanning gecontroleerd is.
Hier heb ik ook even op gewacht voordat ik er wat achter begon te zoeken.
Maar het is nog steeds opvallend hoger dan normaal.

Ik rij dagelijks zo'n 75km heen en 75km terug van m'n werk.
Per dag haal ik met prive km er bij bijna 200km.

Heb inderdaad zelf ook aan een injector gedacht, ik zal eens ruiken vandaag of er iets is dat opvalt.
Bedankt!
Gebruikersavatar
Migaddo
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 29.06.2010 - 21:31
Locatie: Amsterdam

Hebben ze ook een SW update gedaan? bij mij was het ook direct na een grote beurt opgevallen, hier heb ik een melding over gemaakt bij de dealer, ik zou het nog even aanzien.
Bij mij is het overigens een D4 190PK
dennisvos1993
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 15.07.2018 - 16:57

Brandstofverbruik is natuurlijk ook sterk afhankelijk van externe factoren, zoals het weer. Ik zeg niet dat dit bij jou nu de afgelopen weken direct het geval is, maar bijvoorbeeld de laatste week waait het vrij stevig en regent het ook hard. Dit zorgt best wel voor een aanzienlijke stijging van het verbruik. Kan misschien ook zijn dat de auto wat vaker het roetfilter aan het redeneren is? Dan stijgt het verbruik (tijdelijk) ook aanzienlijk.
Gebruikersavatar
Casey
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48

Ik dacht in eerste instantie ook aan regenereren. Maar TS meldt dat het 'enkele weken' al hoger is, en rijdt 200 km per dag. Dan kom je m.i. iedere week wel 1 a 2 keer in de regeneratie terecht. En zou dat dus geen verschil met ervoor mogen aangeven.
Zou idd de dealer vragen wat ze gedaan hebben.
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
peter076
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02.02.2019 - 15:16
Locatie: Breda

Het ruikt ook niet overmatig naar brandstof.
Nou het was al voor dat hij naar de dealer was gegaan maar ik wilde er toen nog niets over zeggen omdat ik het idee had dat het misschien minder zou zijn na de beurt (was nogal een flinke).
Maar er is niets veranderd.

Logisch natuurlijk dat met heftig weer het brandstof verbruik hoger kan liggen maar ik merkte het zelfde met rustig weer, op een nagenoeg lege weg waar ik continue op CC kon rijden.
Nogmaals, het is niet exorbitant hoog maar het valt wel op.
Ik duik er nog even in, bedankt voor het mee denken tot zo ver!
woudst956
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 13.07.2022 - 12:49

Migaddo schreef: 07.03.2019 - 19:52 Hebben ze ook een SW update gedaan? bij mij was het ook direct na een grote beurt opgevallen, hier heb ik een melding over gemaakt bij de dealer, ik zou het nog even aanzien.
Bij mij is het overigens een D4 190PK
Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke oplossing... Mijn D4 190 is ook ineens van gemiddeld 5,6 naar 6,6 gegaan terwijl wij hele lange afstanden rijden (700km)
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Bij kouder weer zien we vaak een hoger verbruik door o.a. het energie gebruik van: achterruitverwarming, voorruit en spiegelverwarming, kachelventilator, airco voor ontwaseming, stoelverwarming etc.

Ook heeft diesel bij kouder weer een lagere calorische waarde dus geeft dat een hoger verbruik doordat de brandstof iets minder efficient ontbrandt.

De brandstof heeft dus een lagere verbrandingswaarde dan normaal en zorgt ervoor dat de motor iets minder efficiënt draait.
De vluchtigere brandstof is nodig omdat de lucht bij kouder weer dikker is en de verbranding daardoor moeilijker tot stand komt.
Injectie van de auto corrigeert voor de luchtdichtheid, dus vandaar dat het verbruik omhoog gaat.

Bovendien voert de koude lucht meer warmte af van radiatoren en andere onderdelen van de motor.
Daardoor wordt bij kouder weer meer energie omgezet in warmte dan in voortbeweging.
Daarbij: de weg is bij kouder weer viezer (kouder), waardoor er meer rolweerstand is.
Gemiddeld verbruikt een auto daardoor 5 procent meer energie in de winter.
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En heb je toevallig ook een standkachel / extra verwarming (en staat die aangevinkt)?
Zie voorbeeld: https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... e801effa58
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
woudst956
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 13.07.2022 - 12:49

Dus van 5,7 naar 6,7 is verklaarbaar? Ik dacht aan wiellagers of injectoren oid die vies zijn? Wij rijden 60000 per jaar.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27643
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kort gezegd: ja.

Een kapot wiellager had je op andere manieren wel gemerkt als dit aan de hand is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V40”