Plug-in hybride, goed idee?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik overweeg om misschien volgend jaar een andere auto aanschaffen (geen zorgen, de XC70 blijft). Ik heb tot nu toe altijd diesel gereden vanwege de lange afstanden en hoge kilometrages die ik maak, zowel privé als zakelijk. Ook tijdens Corona heb ik gewoon 30k per jaar geklokt. Maar auto's met alleen verbrandingsmotoren, komen er steeds minder en nieuwe diesels worden in NL niet meer aangeboden, helaas.

Op de Skoda site staan de volgende 3 tips om met een plug-in hybride auto zuinig te rijden:
1. Grijp elke kans aan om te laden
2. Remmen voor extra actieradius
3. Doe kalm aan

https://www.skoda.nl/nieuws/3-tips-om-m ... te-rijden/

Ad 1. Zowel thuis als op het werk kan ik niet laden.
Ad 2. Ik rijd op dit moment vaak 80km enkele reis, zonder files, als ik 7 keer op de rem moet trappen is dat veel.
Ad 3. Veel 80 en 100km N wegen, dus dat lukt wel.

Dus eigenlijk kan ik 2 van de 3 tips niet opvolgen. Wat wordt het daadwerkelijk verbruik van een plug-in hybride zonder te laden? Ik herinner me een buurvrouw die een Volvo V60 plug-in hybride reed vanwege de bijtelling en niet laadde (dat vond ze teveel gedoe, gemak en comfort naar wens). Die haalde 1:12 op zijn best. Is het niet verstandiger om een 2e hands diesel met lage km stand uit Duitsland te importeren? Een mooie A4 of C-klasse bijvoorbeeld.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Als je niet kan opladen, of niet wil dan zal je er dus geen profijt van hebben. En het extra gewicht van de accu's dus alleen als ballast meezeulen.
Maar begrijp niet helemaal waarom je een andere diesel zou nemen naast je mooie XC diesel.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4636
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik sluit me aan bij AlmereV70: een PIH is zoals het woord zegt een Plug-IN-Hybrid, oftewel er zit een stekker aan en met een doel. Als je niet van plan bent te gaan laden (waarom kan dat thuis niet?) dan heeft een PIH geen enkele zin. C-klasse 300de (diesel PIH) van 2020 koop je in Duitsland voor rond de 25K (hier in NL ruim boven de 35) zag ik laatst, nog geen 200 euro rest BPM. Houd er wel rekening mee dat na 2025 de MRB verdubbelt t.o.v. nu (hoewel je het met onze overheid nooit weet natuurlijk). Een Mazda MX-30 wat voor woon-werk verkeer? Moet je alleen wel thuis gaan laden......
Verder ook de vraag van het waarom naar de XC? Ik zit mogelijk met hetzelfde: Wil de XC90 nog lang rijden en overweeg dus voor de zakelijke km's een auto voor erbij zodat het aantal km's voor de XC90 drastisch afneemt.

Overigens ben ik het met het advies van skoda nummer 2 niet eens: juist niet remmen maar laten uitrollen. Remmen kost energie, uitrollen is optimaal gebruik maken van kinetische energie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Volvo heeft in NL ook prima benzine mild hybrids B5 bijvoorbeeld, die zijn erg zuinig. Wat ook helpt is een V60 of V90 nemen ipv hun XC broertjes, de lager luchtweerstand maakt dat je meteen al zuiniger rijdt
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5648
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ik zou opzoek gaan naar een goed alternatief. Zoals Niels ook al aangeeft bijvoorbeeld een mild hybride. Daar zou je best ook wat verbruik betreft winst uit kunnen halen.
Gouwe schreef: 19.11.2023 - 09:40 Overigens ben ik het met het advies van skoda nummer 2 niet eens: juist niet remmen maar laten uitrollen. Remmen kost energie, uitrollen is optimaal gebruik maken van kinetische energie.
Je hebt hier deels gelijk in. Bij oudere systemen is dit inderdaad zo. Bij hybriden en EV's wordt zodra je gaat remmen de functie van de elektrische aandrijving omgekeerd. Dan werkt het als een grote dynamo. De energie welk je daarmee opwekt is vele malen hoger dan het kinetische verlies.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4636
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Urbexpeditie schreef: 19.11.2023 - 19:01 Je hebt hier deels gelijk in. Bij oudere systemen is dit inderdaad zo. Bij hybriden en EV's wordt zodra je gaat remmen de functie van de elektrische aandrijving omgekeerd. Dan werkt het als een grote dynamo. De energie welk je daarmee opwekt is vele malen hoger dan het kinetische verlies.
Het is heel simpel: elke energie omzetting (dus ook bij regeneratief remmen) levert een verlies aan energie op, je hebt nooit 100% rendement.
Elke keer als je moet remmen zet je kinetische energie om in elektrische energie en heb je dus verlies die je niet hebt met laten uitrollen.
En eens dat als er regeneratie zou zijn, het verlies nog groter zou zijn geweest.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Gouwe schreef: 19.11.2023 - 09:40 Houd er wel rekening mee dat na 2025 de MRB verdubbelt t.o.v. nu
Ja idd, dat wist ik niet. Even gezocht en hier staat het: https://www.carblogger.nl/autokosten/vr ... belasting/
Dan wordt elektrisch rijden ook nog wel een dingetje als je een EX90 pakt van 2800kg. lijkt me.

Mijn idee was: haar auto er uit, mijn XC70 doorschuiven naar haar en zakelijk iets anders en dan rijden zonder bijtelling. Die keer dat we beiden tegelijk privé moeten rijden, pak ik wel een van de Benzen. Maar zij vindt haar auto nog wel okay en is er aan gehecht. Dus we blijven nog even zo rijden.

Welke belastingconstructie reed jij ook alweer. Iets met kilometers declareren en wel BTW aftrekken toch?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4636
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

DB200 schreef: 19.11.2023 - 21:32 Welke belastingconstructie reed jij ook alweer. Iets met kilometers declareren en wel BTW aftrekken toch?
Kijk hier maar even: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... heden_auto . Simpel gezegd kun je voor zowel de IB als de BTW en dus geheel los van elkaar een keuze maken: zakelijk of privé.
Ik merk dat heel veel ondernemers deze regeling niet kennen en je leest het bijna ook nergens op een website waar de mogelijkheden worden beschreven.
Voor mij is deze gunstig: geen bijtelling van 25% over ruim 90K, afschrijving tot nu toe laag, idem kosten voor verzekering, onderhoud en brandstof en toch recht op BTW teruggave over het zakelijke gebruikersdeel. Bij mij ligt dat op zo'n 60-70%, dus van elke euro BTW betaalt de fiscus 60 tot 70 cent. Tevens kan ik 21 cent/km zakelijk declareren: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... eigen_auto
Reken vooral even goed uit of dit voor jou ook interessant is want dat is voor elke situatie anders en als ik kan helpen in het meerekenen dan hoor ik het wel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _priveauto

“Gebruikt u een auto die tot uw privévermogen behoort, ook voor zakelijke doeleinden? Of gebruikt een werknemer deze auto voor zakelijke doeleinden? Dan kunt u de btw over het onderhoud en gebruik aftrekken. U kunt de btw alleen aftrekken over het gedeelte dat voor belaste omzet wordt gebruikt. Over het gedeelte dat voor privédoeleinden kunt u geen btw aftrekken. Hierbij geldt woon-werkverkeer voor de btw als privégebruik.”

Hoe doe je dat dan administratief, betaal je de facturen vanuit de zaak?

Heb je een brandstofpas voor de BTW?

Wat heel erg leuk is. is dat je niet een kmadministratie hoeft bij te houden als je het op een andere manier kunt aantonen. Ik houd bij elke tankbeurt de kilometers bij, sinds jaar en dag, dus weet exact hoeveel totaal kilometers ik per jaar rijd.

Voor mij is de berekening alsvolgt;
Gedeclareerde km gedeeld door totaal aantal jaarlijkse kilometers is percentage btw teruggave. Alle gedeclareerde km zijn zakelijk in mijn geval aangezien locatie bedrijf en huisadres hetzelfde zijn. Ik heb dus geen woon-werkverkeer wat als privé kan worden aangemerkt.

Ik lees trouwens niets over wanneer deze systematiek mag ingaan, per kwartaal, vanaf oprichting, vanaf het moment dat je werknemer bent van je eigen BV? Enig idee?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4636
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk te antwoorden:
Ik boek en betaal alle facturen inderdaad zakelijk. Mijn accountant heeft een post aangemaakt waarbij over deze facturen het ex BTW bedrag automatisch wordt geboekt op opname privé en de BTW 100% als voorbelasting wordt afgetrokken. Als het een BTW auto is trek ik de betaalde BTW dus ook als voorbelasting af (uiteraard betaal je die (deels) terug bij verkoop). Aan het eind van het jaar verrekent de accountant het BTW privé gebruik middels een zogenaamde suppletie aangifte. Brandstof betaal ik per tankbeurt gewoon met mijn zakelijke bankpas. Ik heb geen brandstofpas.
Ik houd dus een kilometeradministratie bij om mijn zakelijke kilometers aan te tonen. Dit is dus enerzijds voor het verrekenen van de 21 cent en anderzijds voor het per jaar berekenen van de verhouding zakelijk / privé i.v.m. de verrekening BTW privé gebruik.
Voor de privé kilometers ben je niet verplicht om het adres e.d. op te geven, ik noteer in mijn rittenadministratie mijn privé ritten als volgt: datum, km-stand begin, km stand eind, afgelegde kilometers (het verschil tussen de vorige twee). Heb ik in een weekend zowel op zaterdag als zondag gereden, dan noteer ik beide dagen gezamenlijk op de zondag.
Het bijhouden van een administratie is op zich niet verplicht voor de BTW (je betaalt dan gewoon een forfaitaire toeslag van 2,7% over de catalogusprijs, of 1,5% in geval van een youngtimer volgens mij), maar als jij 100% zakelijk rijdt dan ben je echt een dief van je portemonnee. Uiteraard moet je wel een administratie bijhouden om je zakelijke kilometer declaratie te kunnen verantwoorden.
Woon-werkverkeer is voor de IB juist wel zakelijk en voor de BTW niet, en dat verschilt dan weer of je een BV hebt of ZZP'er bent (sorry ik verzin die regels niet). https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... priveauto/

Het zogenaamd etiketteren mag je in beginsel maar één keer per voertuig doen. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... iet%20voor.
De aanschaf van een nieuwe (tweedehands) auto is dus een prima gelegenheid voor het maken van die keuze.

NB! Of je deze keuzes zo ook hebt als eigenaar van een BV weet ik niet (ik ben ZZP'er). Laat je voorlichten door een goede accountant (en mijn ervaring is dat zelfs de gemiddelde boekhouder/accountant deze regels niet kent) of dit in jouw situatie ook een goede keuze is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Gouwe schreef: 21.11.2023 - 07:32 Laat je voorlichten door een goede accountant
Ga ik doen, bedankt.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”