v70r 2004 trillen/hobbel gevoel (alsof je over wegmarkering rijd)

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
errie96
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.09.2018 - 18:10

Sinds de aanschaf van de auto heb ik een gevoel dat de auto "hobbelt" (alsof je over markeringsstrepen heen rijd).
Veel onderdelen zijn door de vorige eigenaar al vervangen.
2021:
Draagarmen voorzijde
lager + rubbers veerpoot voorzijde
getande bus
baksteun
voorste motorsteun
achterste motosteun
bovenste motorsteun

eind 2022:
schokdempers voorzijde 4C
schokdemper achterzijde 4C
veerpoot rubber + lager


na aanschaf kwam ik erachter dat alle 4 de banden aan 1 zijde een platte kant hadden, hiervoor zijn er 4 nieuwe banden gemonteerd (hankook ventus S1 evo3). Dit verhielp het een klein beetje.
Na een tijdje te hebben gereden heb ik de banden nogmaals laten balanceren op een road force apparaat dit (kreeg ik als tip). Alles viel binnen de waardes en is niks gek te zien.

Nu heb ik recent rondom nieuwe remblokken en schijven gemonteerd, dit maakte geen verschil.

Het gekke is dat het gevoel alsof je over markerings strepen op de wegrijd niet veranderd bij snelheid (ofje nou 60, 80 of 100 rijd, blijft gelijk), toerental of ontkoppelde motor (in zijn neutraal tijden het rijden).
.Het gevoel is wel erger als de auto koud is 's ochtends. Helemaal de eerste paar km, zet ik de auto in 4c setting advanced dan stuitert en tril je de auto uit.

Dit zal voor mij suggeren dat het toch band/wiel combinatie... maar dezen zijn op 0 gebalanceerd en gechekt op verdere afwijkingen. Kan uitlijning ook zo'n gevoel veroorzaken?
iemand nog een tip om te checken? of iemand die mee wil kijken (Omgeving Assen, Drenthe)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27650
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zijn de wiellagers al eens gecontroleerd?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hoogteslag banden, een velg die een tik heeft gehad, idd wiellagers.
Rotonde Kloosterveen kende vroeger een gat naast het asfalt daar reed ik eens met een 18" velg doorheen die direct dat geluid gaf.
Dat bleek idd een velg te zijn die een hoogteslag had, laten richten bij Kuil in Engelbert en het was weer in orde.
Onbalans in het diff achter kan ook soms verdacht zijn, auto op de brug en dan laten draaien, het is dan heel makkelijk te horen/voelen.
Je hebt al een mooi rijtje en kosten gehad.
Wat heeft de V70 gelopen?
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Denk ook velgen , al eens een andere set geprobeerd ?
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4281
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ik zet in op achter diff van de auto. Die lagers willen wel eens defect gaan en dat kan leuke trillingen geven. Eventueel kan ook cardanas bijdragen aan trillingen

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Wat denk je van cuppen in de banden: ik heb dat zelf ook, eerst was het niet zichtbaar op de band, inmiddels wel, namelijk de binnenzijde begint harder weg te slijten. Ik heb ook van alles geprobeerd, maar de echte oplossing is nog niet gevonden, behalve voor 'cup arme banden' kiezen. Maar ik slijt eerst wel even mijn banden op, zal van de zomer wel aan de beurt zijn om wat anders te gaan kiezen.
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27658
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Lijkt toch het meest op een probleem van de velgen/ banden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
errie96
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.09.2018 - 18:10

eigenlijk mag ik de combinatie velg/band wel uitsluiten na het uitlijnen op een geavanceerd apparaat (hunter road force). de bekijkt hoogteslag end.
Hoe zijn de wiellager/wielnaven te controleren? kan ik de naven controleren dmv een meetklok?

Waar ik deze week wel achter kwam is dat het linker voorwiel aanzienlijk stukje warmer wordt dan de overige banden. Velgen hadden geen temperatuur verschil. Zou het dan wellicht uitlijning kunnen zijn? Ook al zou je zeggen dat je zoiets meer in het stuur zou moeten voelen. Auto gaat ook gewoon rechtdoor en trekt niet...
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”