Koelingsprobleem

Plaats reactie
Craig NL
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07.03.2023 - 20:38

Hoi mensen.
Ik heb een probleem met mijn 2.4d uit 2009
Het lijkt erop dat de verwarming alleen koele lucht geeft, dus ik controleerde de normale dingen en merkte dat de onderste slang erg koel was. Dus grofweg heb ik de thermostaat en de behuizing vervangen, omdat ik vermoed dat deze nog steeds origineel zijn, en merkte ik dat de bovenste slang leeg was.
Nadat ik het apparaat had vervangen en een stuk was gaan rennen, was de bovenste slang nog steeds koel. De headertank was ook nog koud. Ik merkte ook dat er geen water door de ontluchtingsslang naar de headertank stroomde. Geen enkele beweging van water in de headertank.
Het is bijna alsof de waaier van de waterpomp is gevallen.
Om het even welke ideeën?


Hi people.
Got an issue on my 2.4d 2009
The heater seems to be only giving cool air so I checked normal things and noticed the bottom hose was very cool. So as a matter of coarse, I changed the thermostat and housing as I guess it is still original and noticed the top hose was empty.
After I changed the unit and went for a run, the top hose was still cool. The header tank was also still cold. I also noticed there was no water flow through the bleed hose to the header tank. No movement of water in the header tank whatsoever.
It is almost as if the impeller has fallen off the water pump.
Any ideas?
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Is je thermostaat niet kapot?
Als deze open blijft staan wordt de motor niet warm.
Wordt de bovenste radiatorslang wel goed warm / komt de motor op temperatuur?
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Thermostaat is vervangen volgens de tekst, kan het natuurlijk zijn dat de nieuwe ook niet goed functioneert
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Aad A
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 12.01.2007 - 00:23

Als het een waterpomp is met kunststof schoepenwiel is het niet ondenkbeeldig dat dat de boosdoener is.
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

fredhead schreef: 25.10.2023 - 21:43 Thermostaat is vervangen volgens de tekst, kan het natuurlijk zijn dat de nieuwe ook niet goed functioneert
Dat bedoelde ik ook, is de nieuwe goed en zit deze goed gemonteerd.
Met een kapotte waterpomp zou de motor veel te heet worden juist.

Als de motor een tijd stationair draait met de dop van het tankje komt er dan ook geen beweging in de koelvloeistof? Mogelijk lucht.
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Craig NL
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07.03.2023 - 20:38

Ik denk dat ik gewoon de waterpomp ga vervangen. In mijn ogen is het de enige optie. Het koelsysteem van deze auto is vrij eenvoudig. Ik kan tegelijkertijd de distributieriem vervangen, hoewel dit over 50.000 km niet echt nodig is. Ik was best wel benieuwd of er veelvoorkomende problemen waren met deze motor of koelsysteem voordat ik de pomp deed.

I think I am just going to replace the waterpump. In my mind, it is the only option. The cooling system is quite simple of this car. I can change the distribution belt at the same time although this is not really needed for another 50,000 km. I was quite curious if there were any common problems with this engine or cooling system before I did the pump.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”