Kraken en ....

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Hans Eilander schreef: 03.10.2023 - 12:08 Bij mij was het kraken in pakweg een half jaar verdwenen.
Jij hebt het steeds over het kraken/knarsen van de remblokken. Waar het hier om gaat is het kraken van de vering. Dat ontstaat na enige tijd (2 tot 3 jaar) en niet in het begin.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5322
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 04.10.2023 - 19:30 Jij hebt het steeds over het kraken/knarsen van de remblokken. Waar het hier om gaat is het kraken van de vering. Dat ontstaat na enige tijd (2 tot 3 jaar) en niet in het begin.
Kan zijn . Ik vind het moeilijk te beoordelen, (van achter het stuur) wat en waar het precies kraakt. Feit is, dat mijn XC40 nu zijn 4e jaar ingaat, dus ik ben benieuwd wat er zoal op me af komt. Je zou, wat betreft die remblokken, best gelijk kunnen hebben... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Het geknars van de remblokken heb ik ook nog steeds. Het is dus nu alsof ik een Renault uit 1985 rijd. Geknars en gekraak. De auto rijdt verder heerlijk maar qua bouwkwaliteit vond ik mijn V40 uit 2016 een stuk beter.
Ik hoor het de CEO van Geely nog zeggen bij de overname van Volvo: “nu kunnen we de onderdelen goedkoper maken, in China”
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5322
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 04.10.2023 - 22:29 Ik hoor het de CEO van Geely nog zeggen, bij de overname van Volvo: “nu kunnen we de onderdelen goedkoper maken, in China”
Dat zal wel (wat die goedkopere onderdelen betreft) maar dat is niet terug te vinden, in de prijzen die Volvo bij nieuwe auto,s hanteert. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27762
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Uit China of niet, de auto's hebben nog altijd te voldoen aan dezelfde kwaliteitseisen binnen Volvo.
Wat dat betreft is dit dus een complete dooddoener.

Mochten het inderdaad de remblokken zijn, wissel ze om voor andere en dan is dat probleem ontzettend simpel opgelost.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5322
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

fredhead schreef: 05.10.2023 - 10:28 Uit China of niet, de auto's hebben nog altijd te voldoen aan dezelfde kwaliteitseisen binnen Volvo. Wat dat betreft is dit dus een complete dooddoener.
Er wordt niet getwijfeld aan de kwaliteitseisen die Volvo stelt aan Chinese onderdelen. Het gaat hier over het feit; wanneer onderdelen in China goedkoper worden geproduceerd, dit merkbaar moet zijn aan de prijzen van hun producten in Nederland. Want dan krijg je nóg meer mensen in een Volvo. En dat is mijns inziens niet het geval. ;)
Overigens, heb ik een kraakvrije prima XC40.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

fredhead schreef: 05.10.2023 - 10:28 Uit China of niet, de auto's hebben nog altijd te voldoen aan dezelfde kwaliteitseisen binnen Volvo.
Als nieuwe remblokken ongelooflijk knarsen en toplagers van de schokbrekers na ongeveer 2 jaar gaan kraken is er gewoon een kwaliteitsissue. Als het bij een enkeling gebeurde kun je nog denken aan specifieke omstandigheden, maar deze klachten zijn gewoon erkend.
En ja, ik kan het probleem met de remblokken oplossen door ze zelf te vervangen maar bij een auto van 47.000 Euro hoort dat gewoon niet zo te zijn. Dan hoor je gewoon stille remmen te hebben.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27762
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik heb op mijn laatste S60 toplagers van IPD gehad, 2 keer zo duur en 4 keer zo snel versleten als de orginele.
Die dingen maakt Volvo niet zelf net als de remblokken, die koopt men elders in en als er een slecht exemplaar tussen zit kan men daar geen vooruitziende blik op hebben.
Helemaal met je eens dat het een auto is uit het duurdere segment en je dit niet verwacht maar het gebeurd helaas bij ieder merk.
Lijkt me dat dit in goed overleg met een dealer ook keurig opgelost kan worden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

fredhead schreef: 05.10.2023 - 19:08 Die dingen maakt Volvo niet zelf net als de remblokken, die koopt men elders in en als er een slecht exemplaar tussen zit kan men daar geen vooruitziende blik op hebben.
Het gaat niet om een slecht exemplaar. Het is een structureel probleem bij alle exemplaren. En dat Volvo ze niet zelf maakt, daar heb ik als klant natuurlijk geen boodschap aan.
Ik ben bang dat het niet opgelost gaat worden. De auto is drie jaar oud en dan moet je sterk in je schoenen staan om het nog als coulance-regeling opgelost te krijgen ook al erkent men dat het aan de kwaliteit van de onderdelen ligt. T.a.v. de remblokken zei men gewoon: "Tsja, dat hebben ze allemaal".
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27762
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dan zou ik Volvo Nederland aanschrijven want als ze het allemaal hebben dan moet dit dus bekend zijn.
Wellicht krijg je dan meer voor elkaar.

Ik ga er voor het gemak vanuit dat je dit al wel tussendoor bij je dealer hebt gemeld.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dit topic nog eens doorgenomen.
Ben benieuwd of het opgelost is gebleven voor Topic Starter Arjen. (dus geen terugkerende klacht)

Zelf had ik er ook last van, zoals ik in dit topic eerder aangaf.
Opgelost door de dealer in (tweedehands) garantie-tijd: voorpoten geheel eruit, ingevet en nieuwe lagers bovenin wat het gekraak bij het sturen veroorzaakte.

En ja bij een enkele felle-drempel, vooral in een bocht, hoor je nog wel eens een 'drempel-kraak'.
Afhankelijk van het weerbeeld (kou of regen etc) en net gestart of al even onderweg.
Niet hinderlijk onder het mom "krakende wagens......" (ook al heeft dat spreekwoord niets met auto's te maken).
En: dit is mijn 5e Volvo en niet eentje was kraakvrij.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

fredhead schreef: 05.10.2023 - 21:32 Dan zou ik Volvo Nederland aanschrijven want als ze het allemaal hebben dan moet dit dus bekend zijn.
Het is ook bekend. Daarm vroeg ik in dit topic of er al meer bekend was over de oplossing. UIteraar dheb ik het bij de dealer gemeld maar die is altijd heel voorzichtig in het doen van uitspraken. Zodra die erkent dat iets een bekend probleem is ontstaat er een risico op claims en coulance-regelingen. Die erkennen in principe niets en zeggen altijd dat ze het gaan bespreken met de importeur.
Gebruikersavatar
arjen
4th Gear member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21.11.2005 - 18:56
Locatie: Leiderdorp

Nog even een antwoord op of de klacht opgelost was. Dat weet ik niet omdat wij de auto medio eind 2021 omgeruild hebben voor een S60.
Buiten feit dat de xc40 verder een prima auto is, is de s60 toch wel van andere orde. Rijd er nu 2 jaar in en nog geen kraakje bij deze.
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
-----------
13e S60 B3 Inscription 2021
14e Hyundai i10 2018
Plaats reactie

Terug naar “XC40”