ZWEDEN

De rubriek waar je praat over (reizen naar en verblijf in) de Scandinavische landen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20687
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zal eens zoeken OGA. De site in ook in het Engels en dat is wel fijn gezien mijn kennis van de Zweedse taal.

@Martin, onze zoon komt met het vliegtuig naar Gotenburg en wij met de boot. Zou wel apart zijn als dat vliegtuig ... ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Mark, ik snap je vraag. Maar tot voor kort was de dreiging in Nederland hoger. Hoe ben je daarmee omgegaan?

Thanks OGA244 👍🏻
Msuidgeest schreef: 18.08.2023 - 20:09 Zal eens zoeken OGA. De site in ook in het Engels en dat is wel fijn gezien mijn kennis van de Zweedse taal.

@Martin, onze zoon komt met het vliegtuig naar Gotenburg en wij met de boot. Zou wel apart zijn als dat vliegtuig ... ...
Laten we daar vooral niet aan denken...
We maken er een grap over en dat mag natuurlijk.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20687
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

In Nederland voel ik mij niet bedreigd: ik vind mijzelf geen doelgroep van terroristen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Precis. En in Zweden is de dreiging minder...
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Urbexpeditie schreef: 18.08.2023 - 19:06 Nederlandse media roeptoetert te veel
Tja… het is zomer en dan is het voor veel media ‘komkommertijd’…. En “terreurdreiging” bekt lekker en trekt lezers….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

teebee schreef: 18.08.2023 - 18:32 Viel van de week ergens ‘midden in een TV programma’ dat ging over de oriëntatie van een stel op een vakantiewoning in Zweden.
Mijn conclusie was toch al snel: erg leuke huizen (understatement) voor ‘heel weinig’. Ok, nog wel een paar ton maar als je ziet wat je daar voor krijgt…
Wel een dingetje hoe het daar werkt met ‘vraagprijs’… dat is dus een soort van start bedrag waarna er (uiteraard) omhoog geboden kan worden.
Maar ik zag wel een paar plekken voorbij schuiven waar ik zo in wil trekken, ligging bosrijk en aan het water (al woon ik nu ook heerlijk aan het water :lol: echter bos is op afstand…)
Het "kopen" van een huis in Zweden wordt nu alleen maar moeilijker. Makelaars en Zweden zelf reageren nagenoeg niet meer op buitenlandse biedingen. Simpelweg omdat er veel zgn spookbiedingen zijn. En reageert men wel, dan laat de andere partij het vaak afweten.
Maar ook vanuit de (rechtse) politiek komen steeds meer signalen om het een halt toe te roepen. Reden is dat jongeren rondom dorpen en steden geen betaalbare woningen kunnen vinden omdat deze weggekocht worden door buitenlandse investeringsmaatschappijen die er een slaatje uit willen slaan.
Om hier momenteel een kans van slagen te hebben, heb je een Zweed persoonsnummer plus bank ID nodig.
Uiteraard zullen er wel enkele makelaars reageren. Maar je zal zien dat je op diverse makelaarwebsites tegenwoordig moet inloggen met bank ID om te kunnen bieden.

Wat betreft die "paar ton" dat zijn voornamelijk woningen rondom de grote steden in het zuiden. Småland staat er vol mee. Volgens mij wonen daar ook de meeste niet Zweden.
Nederlanders zijn goed in het kopen van een huis voor €45.000, verbouwen het naar eigen smaak (zeggen ze) voor €50.000 en na een jaar staat het vaak te koop voor €350.000. Die Zweden hier lachen zich kapot. En andere west Europesen zijn zo dom om het te kopen.

Overigens vermoed ik dat je het programma van 2012 hebt gezien. Dat is inmiddels niet actueel meer. In die 10 jaar is er hier een hoop veranderd.

Vakantiehuisjes gaat wel nog vrij makkelijk om te kopen. Maar let op.... Koop NOOIT van een Nederlander. Tenzij je uitgekleed en genaaid wilt worden!
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

teebee schreef: 18.08.2023 - 22:28
Urbexpeditie schreef: 18.08.2023 - 19:06 Nederlandse media roeptoetert te veel
Tja… het is zomer en dan is het voor veel media ‘komkommertijd’…. En “terreurdreiging” bekt lekker en trekt lezers….
Je moet wat 😁
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Urbexpeditie schreef: 18.08.2023 - 22:38
teebee schreef: 18.08.2023 - 18:32 Viel van de week ergens ‘midden in een TV programma’ dat ging over de oriëntatie van een stel op een vakantiewoning in Zweden.
Mijn conclusie was toch al snel: erg leuke huizen (understatement) voor ‘heel weinig’. Ok, nog wel een paar ton maar als je ziet wat je daar voor krijgt…
Wel een dingetje hoe het daar werkt met ‘vraagprijs’… dat is dus een soort van start bedrag waarna er (uiteraard) omhoog geboden kan worden.
Maar ik zag wel een paar plekken voorbij schuiven waar ik zo in wil trekken, ligging bosrijk en aan het water (al woon ik nu ook heerlijk aan het water :lol: echter bos is op afstand…)
Het "kopen" van een huis in Zweden wordt nu alleen maar moeilijker. Makelaars en Zweden zelf reageren nagenoeg niet meer op buitenlandse biedingen. Simpelweg omdat er veel zgn spookbiedingen zijn. En reageert men wel, dan laat de andere partij het vaak afweten.
Maar ook vanuit de (rechtse) politiek komen steeds meer signalen om het een halt toe te roepen. Reden is dat jongeren rondom dorpen en steden geen betaalbare woningen kunnen vinden omdat deze weggekocht worden door buitenlandse investeringsmaatschappijen die er een slaatje uit willen slaan.
Om hier momenteel een kans van slagen te hebben, heb je een Zweed persoonsnummer plus bank ID nodig.
Uiteraard zullen er wel enkele makelaars reageren. Maar je zal zien dat je op diverse makelaarwebsites tegenwoordig moet inloggen met bank ID om te kunnen bieden.

Wat betreft die "paar ton" dat zijn voornamelijk woningen rondom de grote steden in het zuiden. Småland staat er vol mee. Volgens mij wonen daar ook de meeste niet Zweden.
Nederlanders zijn goed in het kopen van een huis voor €45.000, verbouwen het naar eigen smaak (zeggen ze) voor €50.000 en na een jaar staat het vaak te koop voor €350.000. Die Zweden hier lachen zich kapot. En andere west Europesen zijn zo dom om het te kopen.

Overigens vermoed ik dat je het programma van 2012 hebt gezien. Dat is inmiddels niet actueel meer. In die 10 jaar is er hier een hoop veranderd.

Vakantiehuisjes gaat wel nog vrij makkelijk om te kopen. Maar let op.... Koop NOOIT van een Nederlander. Tenzij je uitgekleed en genaaid wilt worden!
Sterker nog… herhaling van 2010 (blijkt nu). Viel zoals gezegd ‘midden in het programma’ dus de datering was me ontgaan.
Was inderdaad in omgeving Småland.
Waren een 3 tal huizen waarvan er 2 al heel oud waren en fraai verbouwd/gerestaureerd. Had niet de indruk dat het origineel bouwvallen waren die ‘opgelapt’ waren en voor de hoofdprijs in de verkoop stonden. Hoe de biedingen afliepen, geen idee.
Maar duidelijk een situatie van toen die (en dat neem ik direct van je aan) blijkbaar nu een hele andere is.
Desalnietteplus zagen de plekjes er heel fraai uit; authentiek donkerrood, veranda, flink stuk grond, bos en grenzend aan water (meren).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20687
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dreiging of niet, maandagmorgen rijden we de boot af in Gotenburg. Inderdaad naar het nabijgelegen vliegveld om onze zoon op te halen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Nederlandse media roeptoetert te veel. ALS je het naadje van de kous wilt weten, kijk kan op de Zweedse overheidswebsite. Die weten meer dan de mensen hier op het forum. Op die betreffende website is alle betreffende informatie te vinden.
Er werd ook geroepen dat de grenscontroles verscherpt zijn en lang konden duren. Ik ben er afgelopen week nog geweest en moest alleen blazen (alcoholcontrole) bij de grens. Verder nog net zo als een paar weken daarvoor met mijn vakantie.
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De Deense grens valt wat soms tegen, aan de Zweedse bij Malmö staan vaak wel douaniers maar de controle is/lijkt er erg minimaal, mogelijk is de focus niet op gele nummerplaten..
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Kopen van huizen....Ach overal waar Hollanders komen zijn er onwetenden die de plaatselijke de huismarkt verzieken. Hollander koopt huis, knapt die inderdaad op en verkoopt weer aan Hollander en die viert er hoogstens vier weken vakantie per jaar.

Immers de locals gaan en kunnen never nooit niet echt geen Nederlandse prijzen betalen voor de huizen hier bij ons in niemandsland.
Hier in de berg staat een schuur leeg. 15x10 meter en lekkend dak; Lokale waarde max 7.5-10mille Komt er een Hollander en koopt die schuur, zonder electra, water aansluiting en septic tank voor 37 mille .

Het dorp heeft het in café er dagen over; Zegt de burgemeester van onze plaats (145 inwoners) "he wil jij als dit dorp blijft bestaan, hoe wil jij nog een huis kopen voor je kinderen? En als "toeristen"=(bijnaam niet continue ingezetenen dorp), dit komen doen wordt het hier een spookdorp....

Maar ja ik ben eerlijk, als ik ooit niet meer buitenaf kan wonen door ouderdom dan hoop ik ook een rijke Parisien of Hollander te vinden.....dat ook wel weer
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

In zuid Zweden overboden Denen soms wel met meer dan 100% om een huis te kopen, gaat zo'n huis later de verkoop weer in brengt het zelden meer dan de oorspronkelijke vraagprijs..
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Het is echt te belachelijk voor woorden.
Nu het in Zweden met de economie slechter gaat dalen de prijzen. Huizen van toeristen zijn nagenoeg onverkoopbaar geworden.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Vandaag iets typiskt Zweeds doen: Dragracing op de strip!
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dan zou aankoop door een "toerist" iig ook op dat front geld binnen brengen..

Huizen staan er vaak vele maanden te koop, veel langer dan in Nederland.
De belangstelling van de eigen bevolking is ook helemaal niet zo overweldigend..

"Toeristen" kunnen door voor hen tamelijk onhandige maatregelen ook erg lastig iets kopen, ook op Blocket is het stilaan onmogelijk gemaakt, je moet voor alles een zweeds bank id hebben, soms accepteert men uitsluitend swish, dat is ook niet voor "toeristen" beschikbaar..

Op dit moment heb je trouwens voor 1 euro bijna 12 kronen..
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20687
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Vakantie in Zweden: wederom blijkt de Alevi-camping in de verkoop te staan. Er is de laatste 2 jaar wel uitgebreid maar zo snel in de verkoop verbaast ons nogal.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Bron: Nieuwszender SVT

Vanmorgen werd Zweden opgeschrikt door een aardbeving in het gebied Stenungsund, wat ligt tussen Göteborg en de Noorse stad Oslo. Bij deze aardbeving vielen drie lichtgewonden.

1695457314.jpeg
1695456755.jpeg
1695456622.jpeg
De foto's tonen enorme verwoestingen op de E6 buiten Stenungsund. Volgens Johan Kleman, emeritus hoogleraar natuurlijke geografie en teledetectie is niet geheel onverwacht. - Dit komt niet als een donderslag bij heldere hemel, zegt hij over de ineenstorting.

- Je ziet dat de weg plotseling is afgesneden. Het betekent dat er iets onder is uitgegleden. Wat beweegt is de modder eronder, dat is altijd zo. In Zweden en Noorwegen gebeurt dit op plaatsen die wij mensen niet als hellingen waarnemen; een helling van een bepaalde graad is voldoende, zegt hij.

Vandaag of over 200 jaar

Volgens Johan Kleman heeft vooral Zuid-Zweden veel klei in de bodem. Het is een tienduizend jaar oud overblijfsel uit de ijstijd dat vroeg of laat zorgt voor modderstromen. Dit betekent niet dat het risico om getroffen te worden bijzonder hoog is. In de 20e eeuw hebben zich slechts een paar grotere aardverschuivingen voorgedaan.

Volgens Johan Kleman had de aardverschuiving in Stenungsund waarschijnlijk vroeg of laat plaatsgevonden, maar had het net zo goed nog eens 200 jaar kunnen duren. Een zware regenbui vergroot het risico meer dan wanneer de grond droog is.

- Ook bij eenvoudige sociale maatregelen kunnen modderstromen voorkomen. Je kunt drie tot vier meter modder weggraven om een ​​onderdoorgang onder een weg te maken. Het kan genoeg zijn om een ​​modderstroom te veroorzaken. Het hoeft geen catastrofale gebeurtenis te zijn die dit veroorzaakt; klei wordt na verloop van tijd zwakker, zegt hij.

Minder risico in Oost-Zweden

Het zijn vooral gebieden waar veel zout in de klei zit die bloot komen te liggen, namelijk dat de klei langzaam maar zeker zwakker wordt. Tijdens de ijstijd bestond de Oostzee uit zoet water, waardoor er in Oost-Zweden minder zout in de modder zit vergeleken met de westkust.

Volgens Kleman hebben de autoriteiten een goed beeld van hoe het land er in het gebied uitziet.

- Zolang alles werkt, doe je niets, anders zou je de hele samenleving voor een groot deel opnieuw moeten opbouwen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20687
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dit nieuws is hier en daar ook in de Nederlandse media te vinden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De E6 is een soort A1 qua verkeersintensiteit, voorlopig dicht is een tamelijk serieuze situatie en gaat grote problemen geven.
Plaats reactie

Terug naar “Naar Scandinavië”