Anti skid XC90 ! HELP

S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

A.s. maandag gaat de auto eerst op de brug en loop ik onderstaande schema's na.

https://xemodex.com/us/diagnostic-flow-charts/

Ik heb vooralsnog uitsluitend de zekeringen gecontroleerd.
Met het nalopen vd schema's hoop ik meer duidelijkheid te krijgen in een eventuele oorzaak.
Laatst gewijzigd door S.Brouwer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Succes!

Overigens heb je geen brug nodig om de cem door te meten.
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

Poika schreef: Succes!

Overigens heb je geen brug nodig om de cem door te meten.
Ik zal mij hier ook nog even verder in verdiepen!
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Tja toch wel lastig. Als je op de code gaat zoeken, heeft men zowel problemen met de dem en bcm. Ik kom nergens de cem tegen met deze codes.

Ik denk dat je aardig op het goeie pad al zat.

Kan overigens geen kwaad even spanningen te meten vanuit de cem. Dat is een simpele controle. Overigens kan je de spanningen ook even meten op de dem en bcm. Dan weet je iniedergeval zeker dat die computers prik hebben om te kunnen werken.

Werkt de awd nog wel?
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

Poika schreef: Tja toch wel lastig. Als je op de code gaat zoeken, heeft men zowel problemen met de dem en bcm. Ik kom nergens de cem tegen met deze codes.

Ik denk dat je aardig op het goeie pad al zat.

Kan overigens geen kwaad even spanningen te meten vanuit de cem. Dat is een simpele controle. Overigens kan je de spanningen ook even meten op de dem en bcm. Dan weet je iniedergeval zeker dat die computers prik hebben om te kunnen werken.

Werkt de awd nog wel?
Heb je ook info beschikbaar waar/hoe de cem en bcm doorgemeten kunnen worden?
Dan loop ik beide even na. Voor de dem heb ik wel het schema gevonden.

En de awd werkt niet.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

https://www.matthewsvolvosite.com/downl ... pdf#page28

Even hier doorspitten.

Je kan beginnen met de zekeringen te meten met een multimeter in de cem.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

En hoe gaat t ermee?
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

Poika schreef: En hoe gaat t ermee?
Ben op dit moment nog aan de verkeerde kant vd grens. Helaas geen gereedschap of iets bij mij om te kunnen meten.
Maandag kan ik weer verder!
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

Ondertussen en paar stappen verder.

De dem had ik direct opgestuurd ter reparatie.
Deze bleek niet defect maar is wel aangepakt en de zwakke punten zijn er nu uit.

Ook verder gegaan met het doormeten van de pomp en rem.
Pomp doet het goed.
Op de rem uitsluitend 12v op zekering 5 en 0v op zekering 17.

Dit zou aan het rma1 relais moeten liggen heb ik begrepen en deze heb ik gezocht.
Maar nu lijkt deze er helemaal niet in te zitten. Wat ook het niet functioneren van de awd zou verklaren....

Met zeer veel hulp van Frans. Ets1.nl ben ik hier achtergekomen.
Ik haal een zelfde deze week nog uit de cem of haal een nieuwe dan kan ik weer verder uitproberen.
Morgen is de dem weer terug, dan kan die er eerst weer in.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Of toch de cem zelf stuk.

Frans is inderdaad handig, die heeft pas voor ons ook een cem gerepareerd.

Maar zo te horen gaat het je helemaal lukken!
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

Ondertussen de dem en het relais gemonteerd. Na het plaatsen vh relais had ik weer 12v op de benodigde zekeringen tbv de awd.
Resultaat is dan ook een weer werkende awd en verdwenen anti skid melding.

Waarom het relais er ooit uit gehaald is, werkelijk geen idee.
Ik heb de auto recent zo gekocht en zal er ook waarschijnlijk niet meer achterkomen.
Er zijn geen afwijkingen naar voren gekomen na het plaatsen vh relais dus voor mij is het verder afgehandeld!
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Super nieuws! En een goedkope fix uiteindelijk! Goed gedaan.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Vandaag met een XC90 bezig. Wat denkje. ANTI-SKID melding.

Geen communicatie met DEM

Zie foto...... de dem.

Water ingekomen. Hopelijk kan Frans hem repareren, maar ik denk van niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

En? Is het nog gelukt deze te repareren?
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Frans heeft inderdaad zijn kunstje weer goed laten zien.

Toevallig vandaag gemonteerd, en werkt weer als vanouds.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Helaas toch niet gehouden.

Compleet doorgebrand.

Nu een ander bij Rima besteld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VOLVObibi
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 14.08.2022 - 13:15
Locatie: Amsterdam

Ik heb ook een anti-skid melding die ik binnenkort ga aanpakken. Zal de hypothesen die hier de revue passeren toetsen en verslag doen. De relais oplossing lijkt mij het mooiste.

@S.Brouwer: hoe ziet die relais eruit voor de DEM?

Ik hoorde ook over de volgende zaken waaraan het kan schorten:

1. Stuurhoeksensor
2. ABS sensoren
3. ABS module
4. Giersensor onder de passagiersstoel die defect geraakt bij lekkages (dak/parafan/ruit/airco).
5. DEM module
6. Relais DEM module
7. Firmware DEM module moet corresponderen met firmware van het MY van de DEM, niet van de wagen
8. BCM
9. CEM
10. ......


Wordt wel een projectje denk ik zo....
XC90 V8 2005
S80 T6 Executive 2003
V40 2016
VOLVObibi
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 14.08.2022 - 13:15
Locatie: Amsterdam

36 pins connector naast de zekeringen interieur.
XC90 V8 2005
S80 T6 Executive 2003
V40 2016
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”