Nieuwe verkeersborden en digitaal vervolg met ISA

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Artikel uit de NRC van Arjen Schreuder op 13 augustus 2023 om 19:47.

Merkwaardig, denkt een automobilist bij het binnenrijden van Nieuw-Bergen, het grootste dorp van de Noord-Limburgse gemeente Bergen. Je ziet een bord dat het begin van de bebouwde kom markeert; dat vermeldt niet alleen de naam van de plaats maar toont ook een symbool voor stedelijk gebied – en zonder een bord dat je verbiedt harder dan vijftig kilometer per uur te rijden.

Wat betekent dit bord? Wettelijk gezien niet veel, volgens sommigen. De borden staan niet in het Nederlandse Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Hierin staat dat het begin van de bebouwde kom wordt aangeduid met het verkeersbord met de naam van de bebouwde kom en het einde van de bebouwde kom met hetzelfde bord mét een schuine rode lijn van de hoek rechtsboven naar de hoek linksonder van het bord. Dit bord toont iets anders.

Links: het nieuwe bord dat het begin van de bebouwde kom aangeeft, zonder vermelding van een maximum snelheid. Rechts: het nieuwe bord dat het einde van de bebouwde kom aangeeft.
Verkeersreglement

„Ik krijg wel eens vragen van politiemensen wat ze met die nieuwe borden aan moeten”, vertelt Gertjan Eg, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersborden Fabrikanten (VNVF). Hij stelt hun gerust: voor de handhaving maakt het volgens hem niets uit. „Formeel staat het bord niet zo in de RVV. Er staat een extra symbool bij het formele bord. Eigenlijk is het daarmee duidelijker.” Anderen zijn van de juridische houdbaarheid niet zeker. „Deze borden zijn niet rechtsgeldig”, zegt Sven Engelen, parttime buschauffeur en student civiele techniek. „Juridisch gezien mag je bij het ingaan van een bebouwde kom en het zien van het nieuwe bord gewoon met tachtig kilometer per uur doorrijden.”

Camera’s in auto’s herkennen bebouwde kom alleen door een symbool

De borden worden sinds twee jaar regelmatig geplaatst, als vervanging van de huidige komborden. Dat gebeurt behalve in Bergen onder meer in steden als Zaandam, Amersfoort en Boxmeer. „En volgende week gaan we in Hilversum onderzoeken hoe we dat het beste kunnen aanpakken”, zegt projectmanager Klaas Muniaerts van het bedrijf Via van Dalen, een „verkeerskundig totaaldienstverlener” die eerder ook zes van de achttien komborden in Amersfoort heeft vervangen. In andere steden staan nog steeds de gebruikelijke, in de wet vermelde komborden.

Het gevolg is een wirwar van borden, niet alleen door de verschillen tussen de steden, maar ook binnen de steden. Wie bijvoorbeeld Nieuw-Bergen weer uitrijdt, op dezelfde plaats als waar hij binnenrijdt, krijgt ineens weer het oude bord te zien. Het ministerie van Infrastructuur erkent het probleem. „Het klopt dat de variant waaraan het symbool van een skyline is toegevoegd, niet is opgenomen in het RVV 1990. Dat kan voor verwarring zorgen bij bestuurders”, aldus de woordvoerder van demissionair minister Harbers (Infrastructuur, VVD).
‘Nodig voor digitalisering’

Over nut en noodzaak van het nieuwe bord is geen discussie mogelijk, stellen de fabrikanten van verkeersborden. „Ze zijn wenselijk en noodzakelijk”, aldus voorzitter Eg van de fabrikantenvereniging. „Wij willen in Europa voorop lopen bij de digitalisering van verkeersborden. Dit is daar een voorbeeld van.” Nieuwe auto’s moeten volgens een Europese richtlijn sinds vorig jaar uitgerust zijn met een systeem dat de snelheid automatisch regelt, het zogenoemde Intelligent Speed Assistance (ISA).

De kaarten in de software van de auto’s bevatten informatie over waar je hoe hard mag rijden. Maar die informatie is niet altijd actueel en dus moeten auto’s ook worden uitgerust met camera’s die borden scannen. „En die camera’s zien de oude borden met alleen de naam van de kom als een straatnaam. Ze herkennen de bebouwde kom alleen door een symbool”, legt Gertjan Eg uit. En dus maakten de fabrikanten, in samenwerking met de auto-industrie én een werkgroep van het kenniscentrum CROW, een voorstel om het bestaande kom bord aan te vullen met een skyline. „Daar hebben we het bestaande bord voor gebruikt dat aan de grenzen van Nederland staat ter aanduiding van een bebouwde kom.”


Een suggestie voor zo’n nieuwe vormgeving van het bord stond ruim twee jaar geleden al in een publicatie van het CROW. Met als toelichting: „Die moet dan wel zijn vastgelegd in regelgeving.” Ruim twee jaar later worden er wel nieuwe borden geplaatst, maar staat er nog niets in de regels. Eg: „Wij hebben er bij het ministerie op aangedrongen dit bord op te nemen bij de eerstvolgende wijziging van het RVV. Dat is helaas nog steeds niet gebeurd.”

Hoe nu verder? Het ministerie verklaart het „belangrijk” te vinden „dat verkeersregels en verkeerstekens voor iedereen duidelijk zijn”. Een woordvoerder: „Daarom gaan we met wegbeheerders in overleg om gezamenlijk te bepalen hoe we met deze nieuwe varianten moeten omgaan.” De gemeente Bergen in Limburg laat weten zich „bewust” te zijn van „de ontwikkelingen rondom het nieuw type kombord”. Een woordvoerder: „We onderzoeken wat de wet- en regelgeving is rondom dit bord en afhankelijk van de uitkomsten daarvan ondernemen we al dan wel of geen actie.”

De gemeente Amersfoort „ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet”. Dat je ongestraft harder dan vijftig kilometer per uur in de bebouwde kom zou mogen rijden, klopt volgens een woordvoerder niet. „Het 50-kilometerbord plaatsen wij er altijd bij en dat heeft juridische status en dient gevolgd te worden”, aldus een woordvoerder.

Parttime buschauffeur Sven Engelen ziet het anders. „Het bord staat niet in de wet, dat blijft een feit. Bovendien vervalt zo’n 50-kilometerbord bij een volgende kruising.” En nog iets: wie de bebouwde kom verlaat, ziet op het nieuwe bord een streep staan door de afbeelding van de skyline, maar niet door de naam van de bebouwde kom. „Dat is onduidelijk voor de weggebruiker.”
Europese Unie

Het is overigens niet noodzakelijk dat er binnen de Europese Unie afspraken worden gemaakt over hoe het ontwerp er precies uit moet zien. Als een afbeelding van een skyline noodzakelijk is, dan hoeft die afbeelding niet overal identiek te zijn.

„Als het gaat over Europese regelgeving voor het herkennen van verkeersborden door voertuigen die uitgerust zijn met een ISA, wordt er ruimte gelaten aan lidstaten om aan te geven wat in hun land het verkeersteken is voor het binnenrijden van de bebouwde kom”, aldus de woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur.
EINDE ARTIKEL. EINDE ARTIKEL.
_______
Ik heb de definitie ISA even opgezocht:
Intelligent Speed Adaptation (ISA) is een systeem dat de snelheid van het voertuig vergelijkt met de snelheidslimiet of de gewenste snelheid. Het informeert of waarschuwt de bestuurder of grijpt zelf in als de bestuurder te hard rijdt.

Je kunt er op wachten dat er een tijd komt dat automatisch een boete wordt uitgeschreven bij overschrijden aangeven snelheid, daarnaast zou je dus op afstand auto s kunnen aansturen met snelheid en dus de files kunnen reguleren. Spannende ontwikkelingen....Wordt vervolgd dus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1004
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Met dat ISA is in het verleden bij ons in Tilburg al eens geëxperimenteerd volgens mij. Niets meer van gehoord eigenlijk, het lijkt me ook erg onwenselijk en gevaarlijk als je als bestuurder op die manier een maximum snelheid wordt opgedrongen . Ik kan me best voorstellen dat dat in bepaalde situaties ongewenst en gevaarlijk kan zijn.
Ik vrees dat er een tijd komt dat we niet eens meer zelf mogen rijden...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
adderoos
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44
Locatie: Gorinchem

Zou je gebruik maken van Google Navigatie dan gebeurd het ook al, de snelheid op navigatie scherm wordt gewijzigd aan hand van de positie.
Volvo XC60 T8
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20697
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het is volgens mij andersom: bord bebouwde kom betekent 50 per uur. Daar hoeft helemaal geen onderbord bij.

Je ziet vaker van zulke fouten. Een bord autoweg met onderbord 100. Waarom? Op een autoweg is 100 gewoon de maximumsnelheid dus geen onderbord nodig.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

In
Msuidgeest schreef: 14.08.2023 - 12:51 Het is volgens mij andersom: bord bebouwde kom betekent 50 per uur. Daar hoeft helemaal geen onderbord bij.

Je ziet vaker van zulke fouten. Een bord autoweg met onderbord 100. Waarom? Op een autoweg is 100 gewoon de maximumsnelheid dus geen onderbord nodig.
In het artikel staat juist dat getoonde borden niet juridisch verankert zijn dus bovenstaande houdt juridisch geen steek.

Verder weet ik van het rijden op een FH 540 Volvo Truck in 2017 dat er een programma in zit , gekoppeld aan de 16 versnellingsbak, die op geo locatie in de bergen de juiste versnelling koos en voortgang regelde. Als voorbeeld: vlak voor einde klim nam toerental al af omdat de kinetische energie al voldoende was om de top te ronden. Ging beter dan ik zelf kon doen..

Frits in de toekomst op de grote baan automatisch afstand en snelheid lijkt me heerlijk; ook veel minder files. Verandert de lange afstand in een soort autotrein.....toekomstmuziek die luider wordt :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Msuidgeest schreef: 14.08.2023 - 12:51 Het is volgens mij andersom: bord bebouwde kom betekent 50 per uur. Daar hoeft helemaal geen onderbord bij.

Je ziet vaker van zulke fouten. Een bord autoweg met onderbord 100. Waarom? Op een autoweg is 100 gewoon de maximumsnelheid dus geen onderbord nodig.
Het is ook een kwestie van gezond verstand gebruiken. De meeste bestuurders zitten al voor halfdood achter het stuur en kunnen schijnbaar niet meer zelf denken. Dat schijnt tegenwoordig hun auto te moeten doen.
Maar gelukkig is in Nederland het rechtssysteem nog zo helder dat een rechter zegt dat je als bestuurder nog altijd verantwoordelijk bent. Dan had je niet moeten instappen.

Dat hele ISA is leuk, als reminder. Maar het zal nooit zo ver komen dat systemen in dit soort situaties automatisch gaan ingrijpen. Simpelweg omdat een dergelijk systeem de situatie niet kan inschatten. En zo lang dit niet kan, gebeurt het ook niet. Daar zijn al diverse rechtzaken over geweest. En met succes!

Leuk artikel... Maar ik zou het aan de wc-rol hangen. Dan heeft het nog een nuttig doel 👍🏻
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1004
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Bover schreef: 14.08.2023 - 14:51 Frits in de toekomst op de grote baan automatisch afstand en snelheid lijkt me heerlijk; ook veel minder files. Verandert de lange afstand in een soort autotrein.....toekomstmuziek die luider wordt :)
Wat me wel makkelijk lijkt is, als de techniek ver genoeg is ontwikkeld, dat je dan voor je vakantie je bestemming invoert en lekker een dutje gaat doen.
Verder vind ik het nog véél te leuk om zelf te rijden :)
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Urb Dan zal die wc rol bij jou wel kamerbreed vol komen te hangen. Deze Vooruitgang is niet te stoppen.

Vliegtuigen vliegen al op A1 en vooral dichterbij de schepen varen en navigeren al autonoom. De Trekkers van landbouwers werken op de velden autonoom met GPS en data. Ect ect

En ja controle van de mens is hopelijk een blijvende parameter. Anders wordt het als wat Huxley schreef in “brave new world”
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Bover schreef: 14.08.2023 - 16:42 Urb Dan zal die wc rol bij jou wel kamerbreed vol komen te hangen. Deze Vooruitgang is niet te stoppen.

Vliegtuigen vliegen al op A1 en vooral dichterbij de schepen varen en navigeren al autonoom. De Trekkers van landbouwers werken op de velden autonoom met GPS en data. Ect ect

En ja controle van de mens is hopelijk een blijvende parameter. Anders wordt het als wat Huxley schreef in “brave new world”
Appels met peren vergelijken...
Je moet te veel in sprookjes geloven. De ontwikkeling is inderdaad erg ver. Maar lang niet zo ver dat onze en de paar generaties na ons dit gaan meemaken. Dus die wc-rol valt reuze mee.

Dat zijn gestuurde systemen welk nog steeds afhankelijk zijn van een menselijk ingrijpen en input. Zolang een systeem niet volledig waterdicht is, gaat dit ook niet gebeuren.
Zoek maar eens naar het verhaal over de automatisch gestuurde Tesla. Misschien snap je het dan.
In de meeste Europese landen en vooral steden is er veel te veel verkeer.
Mooi verhaal 👍🏻
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 905
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

In Duitsland is dit al jaren algemeen gebruik, bij binnenkomst van de bebouwde kom staan geen snelheidsborden van 50 km/h maar een geel rechthoekig bord met de plaatsnaam. Daar is het verder gebruikelijk dat de op een 100 km/h weg (buiten de bebouwde kom) de kruispunten 70 km/h zijn. Die 70 km/h bij naderen van een kruispunt staan er wel maar vaak geen einde 70 km/h na het kruispunt. Daar mag je aannemen dat 100 meter na het kruispunt weer 100 km/h geldt. Overigens leest mijn auto in Nederland de snelheid matrixborden boven de snelweg niet als er geen rode rand om staan, hetgeen hier vaak het geval is. Dat doen de Duitsers dan weer wel goed, daar zijn de snelheid matrixborden altijd rood omrand zoals dit hoort, dan leest mijn auto die ook perfect. Blijft maar lastig al die kleine verschillen die een behoorlijke impact hebben.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

urb eens dat we het oneens zijn. De politie hield in jouw tijd ook niet mogelijk 15 jaar geleden dat mobies crypto gekraakt zou worden. We laten het erbij...:)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”