Ik wil graag het trekgewicht van mijn 2013 D4 bij RDW laten aanpassen (keuring etc), hij is nu origineel 1600kg.
Ik zag dat een 150pk D3 handgeschakeld uit 2015 max trekgewicht van 1800kg heeft. Iemand enig idee waar het verschil bij >2015 versies zit? Betere handrem misschien of dergelijks?
Trekgewicht xc60 >2015 vs <2015
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20698
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Het trekgewicht wordt toch bepaald of je 5 keer in 5 minuten vanuit stilstand op kunt trekken op een helling van 12% ?
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Volgens Frank van de ANWB bepaald de fabrikant dat aan de hand van trekkracht vd motor, sterkte berekeningen van de componenten, de koelcapaciteit en andere testen.
Stel dus dat in de D3 een grotere radiator zit dan in de D4 dan kan dit al invloed hebben op het maximale trekgewicht.
Óf de D4 heeft een slag kleinere remschijven (want is in de massa een stuk goedkoper, en 90% vd klanten heeft genoeg aan 1600kg trekgewicht), dan heeft dit ook een negatieve invloed.
Stel dus dat in de D3 een grotere radiator zit dan in de D4 dan kan dit al invloed hebben op het maximale trekgewicht.
Óf de D4 heeft een slag kleinere remschijven (want is in de massa een stuk goedkoper, en 90% vd klanten heeft genoeg aan 1600kg trekgewicht), dan heeft dit ook een negatieve invloed.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
- AirBoxeRT
- 2nd Gear member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07
De fabrikant bepaald dit aan de hand van sterkteberekeningen, remmen, testen van componenten en koelsysteem. Daar kunnen natuurlijk tussen verschillende MY’s verschillen in zitten. Uiteindelijk gaat het om het totale treingewicht: auto+(geremde) aanhanger.
Ik wist niet dat je bij RDW het trekgewicht kon laten verhogen. Het kan inderdaad, er zit wel een keuring aan vast. Ben heel erg benieuwd waar ze dan naar kijken en hoe zij bepalen wat veilig is. En ook tot hoever je dan het trekgewicht kan laten ophogen. Waar ligt de grens?
Zou je ons op de hoogte kunnen houden van het ophogen van het trekgewicht? Ben oprecht geïnteresseerd als caravanrijder.
Ik wist niet dat je bij RDW het trekgewicht kon laten verhogen. Het kan inderdaad, er zit wel een keuring aan vast. Ben heel erg benieuwd waar ze dan naar kijken en hoe zij bepalen wat veilig is. En ook tot hoever je dan het trekgewicht kan laten ophogen. Waar ligt de grens?
Zou je ons op de hoogte kunnen houden van het ophogen van het trekgewicht? Ben oprecht geïnteresseerd als caravanrijder.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11.04.2022 - 22:36
Ik heb twee handgeschakelde varianten vergeleken, gewicht en vermogen zou nagenoeg hetzelfde moeten zijn, dus ik zat ook te denken het in de remschijven te vinden (ik vind overigens de remcapaciteit van mijn XC60 2013 niet indrukwekkend , dus zat te denken aan een remschijven/klauwen upgrade). Wat me verwondert is dat het facelift model in 2014 is geintroduceerd, dus ik had verwacht wanneer het remschijven zijn, dat deze in 2014 al in de nieuwe modellen zou zitten. Aangezien het verschil pas vanaf 2015 is, denk ik nu dat het gerelateerd is aan de motor in nieuwe modellen pas vanaf 2015. Aangezien het vermogen/koppel niet verschillen, denk ik dat het verschil mogelijk in de koppeling zit. Kogeldruk wordt soms weleens in een percentage van de aanhanger uitgedrukt, maar ik vermoed niet dat in 2015 er ineens zwaardere vering is gebruikt, scheelt ook maar een paar kilo.
Belangrijkste in de keuring is dat je met de aanhanger van 1800kg op een steile helling kan blijven staan en wegrijden. Ik gok dus op de handrem (schijven) of koppeling. Weet iemand iets van een verandering in modellen vanaf 2015? Tevens weet iemand iets van het upgraden van je remschijven/klauwen, heeft een T6 grotere dan de D4 of D5 bijvoorbeeld?
Belangrijkste in de keuring is dat je met de aanhanger van 1800kg op een steile helling kan blijven staan en wegrijden. Ik gok dus op de handrem (schijven) of koppeling. Weet iemand iets van een verandering in modellen vanaf 2015? Tevens weet iemand iets van het upgraden van je remschijven/klauwen, heeft een T6 grotere dan de D4 of D5 bijvoorbeeld?
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28.02.2023 - 21:31
Aangekoppelde aanhanger/caravan van dat gewicht heeft toch zijn eigen (oploop)rem?
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27657
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Klopt, maar op een helling kan het dus zijn dat je niets aan die rem hebt en als je begint met remmen doet die niet direct mee.
Tenminste, dat is mijn redenering waarmee ik ook volledig mis kan zitten.
Maar zo zie ik auto's die 3500 kilo aan de haak mogen hebben waarbij ik uit ervaring weet dat die minder prettig zijn met aanhanger dan mijn eigen auto die 2800 kilo mag hebben.
Tenminste, dat is mijn redenering waarmee ik ook volledig mis kan zitten.
Maar zo zie ik auto's die 3500 kilo aan de haak mogen hebben waarbij ik uit ervaring weet dat die minder prettig zijn met aanhanger dan mijn eigen auto die 2800 kilo mag hebben.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- AirBoxeRT
- 2nd Gear member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07
Die oplooprem werkt alleen bergafwaarts als je remt. Ik begrijp er een beetje uit dat het er juist omgaat om bergopwaarts vanuit stilstand weg te rijden op een helling van 5% en dat 5 keer. Bij wegrijden bergop werkt de oplooprem niet. Althans dat is mijn redenering. En dat lijkt me dan ook gelden voor blijven staan op de rem met 1800 kg achter de auto en dan met neusje bergopwaarts.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27657
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De oplooprem doet het inderdaad alleen bergafwaarts.
Anders wordt het zwaar trekken de hele tijd
Anders wordt het zwaar trekken de hele tijd
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11.04.2022 - 22:36
Ik begrijp dat dit voor sommige mensen onbekend terrein is, in Nederland zijn er niet veel bergen. Het is vergelijkbaar met als je de dijk oprijdt en je moet bijvoorbeeld voorrang verlenen. Geloof me, als de zware aanhanger aan de auto hangt op een steile helling,/dijkoprit, dan moet je spelen met de handrem omdat de oplooprem dan niks doet als je probeert de helling proef te doen (onderdeel rijexamen) om weg te rijden. Leuke oefening waar je met zware aanhanger je koppelingsplaten makkelijk mee om zeep kan helpen (als je geen ervaring hebt). Mocht het helpen, twee tips: Laat de koppeling langzaam opkomen zonder gas te geven, de Volvo gaat zelf gas geven om te zorgen dat de motor niet afslaat (oefening baart kunst). De goude regel is, liever vaak dat hij meerdere keren afslaat en je het opnieuw moet proberen, dan dat jezelf teveel gas bijgeeft en de koppelingsplaten helemaal opeet. Tweede tip in extreme gevallen waar de helling zo steil is, is om de auto met zware aanhanger langzaam achteruit te laten zakken waarbij je de auto dwars op de helling probeert te sturen. Wanneer je dwars op de helling de koppeling laat opkomen is het makkelijker wegrijden, zodra je de koppeling los hebt wederom de helling opsturen. Bij voorwielaandrijving lukt het zelfs al wanneer je de voorbanden dwars op de helling stuurt om langzaam de koppeling op te laten komen. Mocht dit iemand helpen! (nu terug naae het onderwerp gaat het hier dus vooral om handrem en koppeling bij de helling proef)
Zijn er mensen die een antwoord hebben op mijn vraag voor eventuele schijfremmen/klauwen upgrade die passen op mijn D4 2013 ?
En is misschien de D3 koppeling van modellen na 2015 verbeterd of dergelijks?
Zijn er mensen die een antwoord hebben op mijn vraag voor eventuele schijfremmen/klauwen upgrade die passen op mijn D4 2013 ?
En is misschien de D3 koppeling van modellen na 2015 verbeterd of dergelijks?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 738
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Er zit weinig logica in de maximale toegestane trekgewichten. Sommige V70 met een dieselmotor mogen 2000 kg meesleuren.
De meeste hebben als grens 1800 kg. Latere versies met een kleinere motor gaan niet verder dan 1600 kg.
Sommige XC70 mogen 2100 kg sleuren. De meeste gaan niet verder dan 1800kg, met zelfde motor, zelfde vermogen.
De RDW neemt bij het schouwen van een gebruikte auto met buitenlands kenteken de toegestane massa over van het buitenlandse kenteken.
De meeste hebben als grens 1800 kg. Latere versies met een kleinere motor gaan niet verder dan 1600 kg.
Sommige XC70 mogen 2100 kg sleuren. De meeste gaan niet verder dan 1800kg, met zelfde motor, zelfde vermogen.
De RDW neemt bij het schouwen van een gebruikte auto met buitenlands kenteken de toegestane massa over van het buitenlandse kenteken.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 738
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Eens met OGA. De RDW zal niet afwijken van de Europese typegoedkeuring.
Wil je wel die kant op dan is de kans groot dat je bij TNO terecht komt voor proeven die aantonen dat XC60 meer mag voortbewegen.
In dat geval is de aanschaf van een andere Volvo voordeliger.
Wil je wel die kant op dan is de kans groot dat je bij TNO terecht komt voor proeven die aantonen dat XC60 meer mag voortbewegen.
In dat geval is de aanschaf van een andere Volvo voordeliger.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38
-
- 4th Gear member
- Berichten: 738
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Daar komt nog bij dat ook de fabrikant van de trekhaak een verklaring moet afgeven dat de trekhaak geschikt is voor de grotere massa.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.