Hallo,
Zojuist de trotse bezitter geworden van een zgan V60 twin engine. Nu moet ik dus een laadpaal.
Overwegingen:
- Liefst met vaste kabel aangezien ik liever niet met losse kabels wil zeulen.
- Auto staat op oprit 3 meter van de laadpaal plek
- Wil voorbereid zijn op de toekomst, dwz liefst een laadpaal met meer vermogen (3-fasen). Ik weet dat ik mijn aansluiting bij Stedin moet laten verzwaren van 1x32A naar 3x25A en dat er aanpassingen moeten komen in mijn meterkast.
Ik dacht aan de volgende laadpaal:
https://www.laadkabeldiscounter.nl/weba ... 22-kw.html
Waarom?
- Vaste kabel - lang genoeg
- 22 kW - dus klaar voor toekomst
- laadvermogen is instelbaar van 3,7 kW tot 22 kW. U kunt met dit laadstation zowel 1 fasig als 3 fasig laden.
Echter .... de Volvo-dealer wist mij te vertellen dat dit niet gaat werken, omdat er in de stekker van de losse Volvo kabel twee pinnen ontbreken, en in de stekker van deze laadpaal niet. Blijkbaar controleert de auto op aanwezigheid van deze 2 pinnen, en als ze er zijn denkt hij dat er 3-fasen geladen gaat worden, en werkt dan niet ...?
Weet iemand of dit klopt? Ben benieuwd naar jullie overwegingen en oplossingen.
Het lijkt me zo zonde om nu voor een 3.7 kW laadpaal te gaan en dan later de hele paal weer te moeten vervangen door een nieuwe met hoger laadvermogen.
3 fasen laadpaal voor V60 twin engine?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 23.11.2019 - 18:31
V60 T8 Twin Engine AWD, bouwjaar 2019, R-design
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 23.11.2019 - 18:31
Vandaag bij mijn eigen Volvo dealer nagevraagd, en zij zeggen dat het eenonzin verhaal is. Als het type stekker (Mennekes - type 2) goed is, dan zou het moeten werken volgens hen.
Niettemin meerdere meningen/gedachten welkom .... Krijg donderdag de electricien over de vloer, hem zal ik het ook vragen.
Niettemin meerdere meningen/gedachten welkom .... Krijg donderdag de electricien over de vloer, hem zal ik het ook vragen.
V60 T8 Twin Engine AWD, bouwjaar 2019, R-design
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1454
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
De auto en de laadpaal communiceren toch met elkaar, zal dan gaan laden wat de auto maximaal aan kan.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Je Twin Engine zal gewoon maar 1 van de 3 fasen gaan gebruiken voor het laden. Net als een publieke laadpaal.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
- Paul
- Top Gear member
- Berichten: 32870
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik heb hier 3 fase destijds gemaakt aangezien ik de mogelijkheid had in mijn meterkast. Met de V60 dus nooit gebruikt, maar wel als hier een Tesla stond van een vriendje van me. Nu krijg ik over 2 maanden een E-Golf dus blij dat ik destijds dit gedaan heb.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Heeft die E-Golf wel een 3 fasen lader?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4758
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Ik heb momenteel een EV-box, die volgens mij op 1-fase 3,7 Kw laadt. Zou hem graag ook upgraden naar een 3-fase lader door een aanpassing in de meterkast, omdat de kans groot is dat ik binnenkort ook full electric ga rijden. Maar tot die tijd moet hij wel de V60 Twin Engine nog kunnen laden. Dat zou dus geen probleem moeten zijn begrijp ik? Iemand een inschatting van kosten op 3-fase aan te leggen?
Henko, hoe is het bij jou afgelopen?
Henko, hoe is het bij jou afgelopen?
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 23.11.2019 - 18:31
Mijn meterkast is nu voorbereid voor 3 fasen. Dikkere kabel getrokken naar lasdpaal. Wacht nu op Stedin die flinke vertraging heeft om meter en zekeringen te vervangen. Dan nog - begreep ik vd elektricien- moet ik volgens hem tzt oppassen bij laden op te hoog vermogen tegelijkertijd met bv koken op inductie. Maar goed als Stedinnis geweest ben ik iig voorbereid.
V60 T8 Twin Engine AWD, bouwjaar 2019, R-design
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19533
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik moet het even navragen maar volgens mij is dat verhaal van je elektricien niet waar. Ik kom er op terug.
Enne Stedin langskomen? Dacht het niet. Die doen dit soort klusjes niet zelf.
Enne Stedin langskomen? Dacht het niet. Die doen dit soort klusjes niet zelf.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4103
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Dat kan je oplossen met een load balancer die voorrang geeft aan je "huisverbruik" zoals inductie, droogkast, wasmachine, vaatwasser. Is er voldoende vermogen beschikbaar, dan vloeit er weer meer naar de laadpaal. Zeker als je met hogere vermogens wil gaan laden, is dit een goede oplossing.henko.reuvekamp schreef: â16.01.2020 - 19:25Dan nog - begreep ik vd elektricien- moet ik volgens hem tzt oppassen bij laden op te hoog vermogen tegelijkertijd met bv koken op inductie. Maar goed als Stedinnis geweest ben ik iig voorbereid.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
- Locatie: Bathmen
Ik heb een EV box 3 fase 16A, dit gedaan om voor de toekomst klaar te zijn.
Zoals hierboven al beschreven, het apparaat ziet middels de stekker aansluiting hoe te laden en gaat dan bij mijn
XC60 T8 gewoon met 16A op 1 fase laden, 3,7 kW.
Ik heb verder gekozen voor een vaste kabel, zodat ik nooit kabels uit de auto hoef te halen, maar meteen de stekker van de muur kan halen en in pluggen. Is zo gebeurd.
Mocht een volgende BEV /PHEV (of voor gasten) wel met 3 fasen kunnen laden heb ik dus 11kW ter beschikking.
Met het oog op zonnepanelen had ik 3 fase nodig. Nog sneller laden acht ik voor thuis onnodig en duur omdat dan ook het vast tarief voor je aansluiting omhoog gaat.
Met 11 kW heb je is nachts dus in 8.15 uur een bijna lege XC40 P8 opgeladen, goed voor ongeveer 400 km (erg afhankelijk van soort gebruik, bron: https://ev-database.nl/auto/1188/Volvo- ... D-Recharge )
De auto hoeft niet continue te rijden, dan is laad snelheid thuis niet echt van belang.
Onderweg op vakantie is de mogelijkheid van snelladen voor een BEV wel van belang.
Voor een PHEV weer helemaal niet. Ik laadt nooit aan een publieke laadpaal. Dan maar een stukje op benzine als de accu leeg is. Is ook kwa kosten vaak niet interessant ivm een start tarief (meestal) en de hogere tarieven voor de stroom. Met de kleine accuâs van een PHEV dus niet interessant. Al helemaal niet als je de accu niet eens vol kan laden tijdens de duur dat je ergens geparkeerd staat.
Zoals hierboven al beschreven, het apparaat ziet middels de stekker aansluiting hoe te laden en gaat dan bij mijn
XC60 T8 gewoon met 16A op 1 fase laden, 3,7 kW.
Ik heb verder gekozen voor een vaste kabel, zodat ik nooit kabels uit de auto hoef te halen, maar meteen de stekker van de muur kan halen en in pluggen. Is zo gebeurd.
Mocht een volgende BEV /PHEV (of voor gasten) wel met 3 fasen kunnen laden heb ik dus 11kW ter beschikking.
Met het oog op zonnepanelen had ik 3 fase nodig. Nog sneller laden acht ik voor thuis onnodig en duur omdat dan ook het vast tarief voor je aansluiting omhoog gaat.
Met 11 kW heb je is nachts dus in 8.15 uur een bijna lege XC40 P8 opgeladen, goed voor ongeveer 400 km (erg afhankelijk van soort gebruik, bron: https://ev-database.nl/auto/1188/Volvo- ... D-Recharge )
De auto hoeft niet continue te rijden, dan is laad snelheid thuis niet echt van belang.
Onderweg op vakantie is de mogelijkheid van snelladen voor een BEV wel van belang.
Voor een PHEV weer helemaal niet. Ik laadt nooit aan een publieke laadpaal. Dan maar een stukje op benzine als de accu leeg is. Is ook kwa kosten vaak niet interessant ivm een start tarief (meestal) en de hogere tarieven voor de stroom. Met de kleine accuâs van een PHEV dus niet interessant. Al helemaal niet als je de accu niet eens vol kan laden tijdens de duur dat je ergens geparkeerd staat.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22â, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22â, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
- MacDeluxe
- 2nd Gear member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 15.10.2014 - 12:56
- Locatie: Gelderland
Ik heb net een P8 besteld. Dus nu ook op zoek naar een laadpaal voor thuis.
De dealer adviseerde me even te wachten met iets te nemen, omdat Volvo zelf ook iets aan het ontwikkelen is. Een totaalpakket met eigen laadpaal, maar ook meteen met een laadpas erbij. De details zijn niet bekend, maar hopelijk over een maand wel. Genoeg tijd, want de P8 wordt toch pas in Q4 geleverd.
De dealer adviseerde me even te wachten met iets te nemen, omdat Volvo zelf ook iets aan het ontwikkelen is. Een totaalpakket met eigen laadpaal, maar ook meteen met een laadpas erbij. De details zijn niet bekend, maar hopelijk over een maand wel. Genoeg tijd, want de P8 wordt toch pas in Q4 geleverd.
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 26.02.2020 - 08:01
- Locatie: Den Haag
Volg,
Ik ben ook benieuwd naar wat hier allemaal nog besproken gaat worden.
Sander
Ik ben ook benieuwd naar wat hier allemaal nog besproken gaat worden.
Sander
V60 PIH 2013 m2014
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 25.07.2022 - 21:58
- Locatie: Julianadorp
Zojuist bij ons vervangende EV- lader geĂŻnstalleerd.
Hadden eerst een New Motion 1 fase.
Na voorstel installateur nu EASEE ONE 3 fases. www.easee.com is een Noors product.
Ben ook heel benieuwd of er met 3 fases geladen gaat worden.
Lader heeft 2 stekkers, die in het laadstation kan geblokkeerd worden, of meegenomen worden. Dit wordt geregeld via de app. Ook opgenomen verbruik wordt geregistreerd...
Hebben deze lader omdat bij de oude de printplaat is doorgebrand
Hadden eerst een New Motion 1 fase.
Na voorstel installateur nu EASEE ONE 3 fases. www.easee.com is een Noors product.
Ben ook heel benieuwd of er met 3 fases geladen gaat worden.
Lader heeft 2 stekkers, die in het laadstation kan geblokkeerd worden, of meegenomen worden. Dit wordt geregeld via de app. Ook opgenomen verbruik wordt geregistreerd...
Hebben deze lader omdat bij de oude de printplaat is doorgebrand