Maar om maar weer eens ON TOPIC te sturen
Ik vind de EX90 een beetje tegenvallen qua design.
Hij lijkt me te veel op de XC90 en er is niets spannends aan. Geen nieuw model dus, en daar had ik wel een beetje op gehoopt.
Het lijkt er op alsof de ontwerpers in Zweden hebben afgesproken dat de grote SUV voor Volvo de saaie en voor Polestar de wat spannender versie zal zijn.
De buitenkant vind ik ronduit saai op wat gimmicks na.
De binnenkant daarentegen bevalt me wel. Lekker strak Scandinavisch Design met zo weinig mogelijk afleiding.
Het feit dat hij in de VS gebouwd gaat worden duidt er op dat het, net als de XC90 een auto voor die markt is. Grote auto die daar zelfs nog tot de kleinere SUV's geteld wordt.
En ik ben benieuwd naar de volgende nieuwe Volvo.
VOLVO EX90: veiligste Volvo ooit en tot 600 km bereik
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41611
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41611
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Dit is het plaatje dat we ooit voorgeschoteld kregen als zijnde de toekomstige modellenlijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3233
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Mooi, tijdloos design; niet teveel fratsen maar toch enige frivoliteit.
Maar wat een gewicht.... Het is 300 kg meer dan een iX, een auto met een vergelijkbaar accupakket.
En kost ook een boel centjes maar de (toekomsttige) prijzen zijn wel in lijn met de concurrentie.
Iedereen die het hier over prijzen heeft heeft vroeger ook nooit een nieuwe XC90 kunnen kopen.
Maar wat een gewicht.... Het is 300 kg meer dan een iX, een auto met een vergelijkbaar accupakket.
En kost ook een boel centjes maar de (toekomsttige) prijzen zijn wel in lijn met de concurrentie.
Iedereen die het hier over prijzen heeft heeft vroeger ook nooit een nieuwe XC90 kunnen kopen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 22033
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Als dat gewicht van 2800 kg inderdaad klopt is een C-rijbewijs wel haast nodig.
Ik vraag mij af wat een Rolls Royce gaat wegen indien zij met een EV komen ...
Ik vraag mij af wat een Rolls Royce gaat wegen indien zij met een EV komen ...
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures/
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2711
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
De EX60 hebben ze gosteren ook al heel even laten zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7180
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Ik zou een 3D sticker overwegen voor op die dichte grill. Kan daar maar niet aan wennen…..
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19992
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Hij is wel (heel) veel kleiner, er wordt in Autoweek gesproken over een EX20 https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=91105
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- lint
- Top Gear member
- Berichten: 30255
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Tamelijk duistere foto
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- lint
- Top Gear member
- Berichten: 30255
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3473
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Ik heb de commentaar-sectie van Autoweek eens doorgelezen. De teneur is hier ongeveer zoals op het forum: enkelen spreekt dit aan, de meerderheid heeft er wel wat aan op te merken.
Als je er goed over nadenkt is de EX90 een contradictio-in-terminis. Bedoeld om milieuvriendelijk te zijn vanwege nul uitstoot. In werkelijkheid een majeure aanslag op de planeet vanwege het grondstoffengebruik bij productie en de productie van vervuilende microplastics tijdens het rijden vanwege het bizarre gewicht. De BMW i3 uit 2014 is vanwege zijn relatief lage gewicht en hoge aandeel gerecyclede materialen een schoolvoorbeeld van hoe het m.i. wel moet om de omslag naar CO2 reductie echt groen te maken.
Microplastics wordt een groot probleem.
Onderzoek: autobanden grootste bron van microplastics https://www.autovisie.nl/nieuws/onderzo ... oplastics/
Enkele citaten uit dit artikel:
"Met de komst van meer zware auto’s met grotere banden, door de populariteit van SUV’s en meer – zware – elektrische auto’s zullen banden harder slijten." "Over de schadelijkheid van microplastics is op dit moment nog onvoldoende bekend, maar volgens TNO is het op basis van het gezondheidseffect van andere kleine deeltjes zoals fijnstof wel verstandig om uit voorzorg de vorming van microplastics zoveel mogelijk te voorkomen."
Volgens mij betekent dit advies van TNO dat als je weet dat een hoog gewicht bijdraagt aan de vorming van microplastics, je er alles aan zult moeten doen om dit gewicht te beperken. Hier de link naar het TNO onderzoek voor meer details: https://www.tno.nl/nl/newsroom/2022/11/ ... pakkingen/
Op de Volvo website valt te lezen:
Duurzaamheid is voor Volvo Cars net zo belangrijk als veiligheid. We werken toe naar een klimaatneutrale bedrijfsvoering, omarmen de circulaire economie en ondernemen verantwoord. Zo helpen we onze wereld te beschermen en dragen we bij aan een betere samenleving.
Met de beste wil van de wereld kan ik de EX90 niet duurzaam noemen.
Maar misschien dat iemand van VCNL meeleest en mij duidelijk kan maken dat ik het verkeerd zie. Ik laat me graag voorlichten.
Als je er goed over nadenkt is de EX90 een contradictio-in-terminis. Bedoeld om milieuvriendelijk te zijn vanwege nul uitstoot. In werkelijkheid een majeure aanslag op de planeet vanwege het grondstoffengebruik bij productie en de productie van vervuilende microplastics tijdens het rijden vanwege het bizarre gewicht. De BMW i3 uit 2014 is vanwege zijn relatief lage gewicht en hoge aandeel gerecyclede materialen een schoolvoorbeeld van hoe het m.i. wel moet om de omslag naar CO2 reductie echt groen te maken.
Microplastics wordt een groot probleem.
Onderzoek: autobanden grootste bron van microplastics https://www.autovisie.nl/nieuws/onderzo ... oplastics/
Enkele citaten uit dit artikel:
"Met de komst van meer zware auto’s met grotere banden, door de populariteit van SUV’s en meer – zware – elektrische auto’s zullen banden harder slijten." "Over de schadelijkheid van microplastics is op dit moment nog onvoldoende bekend, maar volgens TNO is het op basis van het gezondheidseffect van andere kleine deeltjes zoals fijnstof wel verstandig om uit voorzorg de vorming van microplastics zoveel mogelijk te voorkomen."
Volgens mij betekent dit advies van TNO dat als je weet dat een hoog gewicht bijdraagt aan de vorming van microplastics, je er alles aan zult moeten doen om dit gewicht te beperken. Hier de link naar het TNO onderzoek voor meer details: https://www.tno.nl/nl/newsroom/2022/11/ ... pakkingen/
Op de Volvo website valt te lezen:
Duurzaamheid is voor Volvo Cars net zo belangrijk als veiligheid. We werken toe naar een klimaatneutrale bedrijfsvoering, omarmen de circulaire economie en ondernemen verantwoord. Zo helpen we onze wereld te beschermen en dragen we bij aan een betere samenleving.
Met de beste wil van de wereld kan ik de EX90 niet duurzaam noemen.
Maar misschien dat iemand van VCNL meeleest en mij duidelijk kan maken dat ik het verkeerd zie. Ik laat me graag voorlichten.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 4th Gear member
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Dat gewicht is inderdaad absurd zeker wanneer je er van uit kunt gaan dat de auto het grootste deel van de tijd alleen de bestuurder vervoert. 2800 kg om 100 kg nuttige last te vervoeren. Zelfs Rolls-Royce slaagt er in dat met minder massa te doen.
Hoe je het ook wendt of keert die 2800 kg moeten iedere keer in beweging gezet worden in stads en file verkeer. Dat leidt tot een astronomisch verbruik. Dit is alleen al om die reden een milieu onvriendelijk ontwerp. Het grote aandeel microplastics dat gegenereerd wordt tijdens het rijden doet de rest.
Ben wel benieuwd hoe Volvo dit ontwerp het label milieuvriendelijk denkt te geven.
Hoe je het ook wendt of keert die 2800 kg moeten iedere keer in beweging gezet worden in stads en file verkeer. Dat leidt tot een astronomisch verbruik. Dit is alleen al om die reden een milieu onvriendelijk ontwerp. Het grote aandeel microplastics dat gegenereerd wordt tijdens het rijden doet de rest.
Ben wel benieuwd hoe Volvo dit ontwerp het label milieuvriendelijk denkt te geven.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 04.12.2013 - 20:37
Los van de milieuvriendelijkheid van deze kolos wil ik niet weten wat er gebeurt als door 2800kg geraakt wordt bij een botsing. Dat ding is dus niet zo veilig voor auto's en mensen eromheen.
2024 Volvo V90 T6 (350pk) – Onyx black (717)
2006 Volvo V70 2.4 (170pk) – Thunder grey (455)
2019 Volvo V60 T6 (340pk) – Savile grey (492)
1999 Volvo V40 1.8 (115pk) – Forest green (240)
2006 Volvo V70 2.4 (170pk) – Thunder grey (455)
2019 Volvo V60 T6 (340pk) – Savile grey (492)
1999 Volvo V40 1.8 (115pk) – Forest green (240)
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19992
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Los van het gewicht en de (voor)oordelen daarover. Volvo heeft zoveel veiligheid ingebouwd de EX90 veroorzaakt geen aanrijding meer. En klapt niet meer zomaar ergens op.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13964
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
ik snap eigenlijk niet zo goed de presentatie van dit model van Volvo: ouder platform, hoog gewicht en al wat genoemd hierboven ....welke strategie zou daar aan ten grondslag liggen?
Volvo zou de reacties kunnen voorzien lijkt me...
Volvo zou de reacties kunnen voorzien lijkt me...
BLOG: [viewtopic.php?t=83680&start=5860]]. Leven in France (auto) verhalen van de Franse campagne.
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3233
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Ouder platform, wat bedoel je?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13964
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
sorry dat had ik beter moeten schrijven: ik meen geen nieuw platform en model
BLOG: [viewtopic.php?t=83680&start=5860]]. Leven in France (auto) verhalen van de Franse campagne.
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3233
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Nou ja, ook dat is niet geheel correct...
Wel een nieuw platform (nl. van Polestar 3) en een behouden carrosserie met gelijkenis met de huidige XC90.
Wel een nieuw platform (nl. van Polestar 3) en een behouden carrosserie met gelijkenis met de huidige XC90.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Edgecrusher
- 4th Gear member
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24
Wat dacht je van alle fijnstof wat zo'n kolos nog veroorzaakt met stoppen en optrekken in het stadsverkeer.WillyWortel2 schreef: ↑10.11.2022 - 21:20 Dat gewicht is inderdaad absurd zeker wanneer je er van uit kunt gaan dat de auto het grootste deel van de tijd alleen de bestuurder vervoert. 2800 kg om 100 kg nuttige last te vervoeren. Zelfs Rolls-Royce slaagt er in dat met minder massa te doen.
Hoe je het ook wendt of keert die 2800 kg moeten iedere keer in beweging gezet worden in stads en file verkeer. Dat leidt tot een astronomisch verbruik. Dit is alleen al om die reden een milieu onvriendelijk ontwerp. Het grote aandeel microplastics dat gegenereerd wordt tijdens het rijden doet de rest.
Ben wel benieuwd hoe Volvo dit ontwerp het label milieuvriendelijk denkt te geven.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5561
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dank voor het plaatsen van het filmpje. Ook al heeft de EX90 veel overeenkomst met de XC90, het is werkelijk een schitterende Volvo.
Het enige wat ik persoonlijk minder fraai vind, is het enorm grote infoscherm, zoals bij Tesla en de Ford Mustang E. (En 2800kg )
Het enige wat ik persoonlijk minder fraai vind, is het enorm grote infoscherm, zoals bij Tesla en de Ford Mustang E. (En 2800kg )
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)