Vorige week bij dalende temperatuur (2 graden boven nul) werkte de verwarming ineens minder. De meternaald bleef onderin liggen.
Geen lekkage ontdekt.
Graag maak ik jullie deelgenoot van mijn oplossing.
Ik heb een thermostaat met de juist specificatie (incl pakking)gehaald en een aantal slangenklemmen om de Volvo-klemmen (éénmalig gebruik) te vervangen.
Zet de verwarming op max (dit systeem bevat ook koelvloeistof)
Verwijder plastic dekplaat rondom motorkapslotvanger.
Eerst de onderste slang van de radiator losgnemen en de koelvloeistof in een bak of emmer laten lopen (chemisch afval). Dan bovenste koelslang aan radiator losnemen en in bak laten leeglopen.
Dan dunne slang boven radiator losnemen en in bak laten leeglopen.
Bovenste slang loskoppelen van thermostaathuis en schoonmaken.
Thermostaathuis losschroeven: 3 bouten met vulringen.
Thermostaat lostrekken, oude thermostaat samen met pakking eruit nemen . Het huis goed schoonmaken en pasvlak polijsten (niet krabben met een scherp voorwerp). Ook het pasvlak aan de motor reinigen en polijsten. Krassen veroorzaken lekkage.
Vervolgens de slangen naar het overdruktankje losnemen en het tankje van de ruitensproeiertank afschuiven (naar het motorblok toe)
Het tankje goed schoonmaken en terugplaatsen.
De waterslang in de thermostaatopening in het blok hangen en de waterkraan opendraaien en het blok spoelen tot er geen vuil water meer uitkomt. Ook de radiator spoelen van boven af.
Nieuwe thermostaat van bijgeleverde pakking voorzien en in huis plaatsen.
Dit geheel weer op de motor plaatsen en de bouten voorzichtig eerst met de hand aandraaien en vervolgens rondgaand steeds een stukje met een dop aandraaien. Vast is vast , maar ook niet teveel (Aluminiumblok is kwetsbaar)
Slangen weer aansluiten (met nieuwe klemmen) en het systeem weer vullen met water via de koelwatertank.
De bovenste kleine slang op de radiator even los laten hangen totdat er water uitkomt. Dan aansluiten en aandraaien.
Nu de motor starten en laten opwarmen. Aan de bovenste dikke slang
kun je voelen wanneer de thermostaat opent: hij wordt warm.
Motor goed laten doorlopen en warmdraaien.
Motor afzetten en het water uit het hele systeem weer aflaten.
Alle slangen , behalve de kleine slang op de radiator, weer aansluiten en aandraaien.
Nu het hele systeem vullen met koelvloeistof totdat het boven uit de radiator loopt. Nu deze slang weer aanbrengen en aanhalen.
Nu motor starten en verder vullen via de tank totdat het max streepje is bereikt. Motor goed warm laten lopen en evt. tankje bijvullen met koelvloeistof. Controleer de tempmeter op juiste werking
Aan de temperatuur in de auto voel je wel of het goed is, want de verwarming staat nog steeds op max.
Controleer of alle slangaansluitingen en het thermostaathuis droog blijven.
Zet afsluitdop op het tankje en draai goed aan.
Bevestig de plastic afdekkap boven de radiator.
Maak een proefrit met de verwarming op max. Dit is goed voor de ontluchting van het systeem.
Na terugkomst controleer opnieuw alle aansluitingen, open voorzichtig de dop van het tankje (met een doek erover, want de koelvloeistof is nu erg heet) en vul indien nodig nog een beetje bij.
Gespilde koelvloeistof met spons en doek verwijderen
John
Slechte verwarming opgelost (koelsysteem) 1994 440
Alles over de 440 / 460
Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ Berichten over de werking van Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Aanbiedingen van Sponsors
- ↳ FAQ over het forum
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 480
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2007
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2007
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- Volvo's in bedrijf
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips