Slecht starten/lopen 240

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ieder garage waar nog mensen rondlopen die ooit kontaktpunten hebben vervangen zou dat moeten kunnen.
Opvallend dat de ANWB/Wegenwacht in Frankrijk geen oorzaak kon vinden.

Ik zou richting ontsteking denken. Hoe is de vonk? Is die al getest met een losse bougie oid.
Vervang de bobine eens wanneer de vonk zwak is.

In de openingspost meld je dat het onderhoud aan de 240 goed is gedaan.
De toestand van de verdelerkap geeft mij reden om daar aan te twijfelen.
Dat staat los van het feit dat er zich nu iets voordoet dat de oorzaak is van de slecht draaiende motor.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Bass86
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.08.2022 - 22:36

Lambda sonde heb ik nog niet naar gekeken, is deze uit te meten (hoort de diagnose unit dit niet te doen)?

Ontsteking was ook mijn gedachte, daarom is dat voor het grootste deel uitgesloten/vervangen, van bobine t/m bougies.

Detail dat ik nog ben vergeten, dacht niet relevant want gerepareerd, maar wie weet.. Vierde bougie zat een klein beetje ‘los’ ivm een kapotte schroefdraad in de kop. Hier heb ik dit weekend een helicoil bus in gezet.

Ik begin zelf ook steeds meer te twijfelen aan de echtheid van de ‘boekhouding’ die ik erbij heb gekregen..
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Zo te lezen heb je alles gedaan wat kan worden verwacht bij deze storing.

Er zijn drie voorwaarden waaraan voldaan moet worden om een auto motor goed te laten lopen:

Brandstof, vuur (ontsteking) en compressie.

Wanneer die aanwezig zijn loopt de motor.
Op dit moment lijkt een compressiemeting zinvol.
Controleer ook de klepspeling, dat kan de oorzaak zijn.


Autotechniek is geen rocket science. Blijf rustig nadenken dan komt de oplossing dichterbij.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Compressie meten kan inderdaad nooit kwaad. Heb je al eens één voor één de bougiekappen losgetrokken als de motor slecht loopt? Als de (slechte) motorloop niet verandert bij het lostrekken van een bougiekap doet/deed die cilinder niet mee. Dat kan slechte compressie zijn, geen vonk of geen brandstof.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
B3rnard
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 06.08.2018 - 23:33

Bass, hier nog verder wat uitgekomen? Vind het sneu en interresant tegelijk. LMM is goed, maar de O2 sensor ook? Zit dan te denken aan ECU, al een goede geleend ergens en ingestoken? Ben trouwens een echte amateur, maar wel een inmiddels met een naaimachientje van een B230F. Zit dus meer gewoon hardop te denken. Code 1-1-1 is wel frappant hoor. Met die DTC module ook al de sensoren etc getest? Code 1-1-2 is ECU, echt goed geteld?
Verder, in-tank brandstof pomp al vervangen? Dat is vaak schrikken als je de bovenkant vd tank ziet.
Compressie meting misschien zinvol, als het lijkt alsof ze niet op alle 4 loopt?
Vacuum lek? Remmenreiniger erop en als het 'krachtiger' loopt dan toch ergens een miniscuul gaatje?
Gewoon hardop amateur denken, maar vind het zo jammer. Laat eens weten. Berend.
Ford Fiesta 1.25 PF-GL-08 '96 (R.I.P.)
Ford Fiesta 1.3 GN-RR-08 ' 98 Verkocht
Saab 9-3 Cabrio 2.0T XB-TX-30 '98 Verkocht, terug naar vorige eigenaar
Ford Fiesta ST150 TB-LS-04 '06 Verkocht
Volvo V70 T6 18-THF-5 '08 Verkocht
Volvo 245 74-RR-BL '91
Gebruikersavatar
B3rnard
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 06.08.2018 - 23:33

Had dus pagina 2/2 ook nog niet gelezen... : |
Ford Fiesta 1.25 PF-GL-08 '96 (R.I.P.)
Ford Fiesta 1.3 GN-RR-08 ' 98 Verkocht
Saab 9-3 Cabrio 2.0T XB-TX-30 '98 Verkocht, terug naar vorige eigenaar
Ford Fiesta ST150 TB-LS-04 '06 Verkocht
Volvo V70 T6 18-THF-5 '08 Verkocht
Volvo 245 74-RR-BL '91
markro
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 01.02.2006 - 12:45
Locatie: Velp (nb)

Autoservice Landerd in Zeeland heeft bij mij een vergelijkbare storing opgelost. Was een vervuilde stappenmotor!!
Bass86
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05.08.2022 - 22:36

Ik heb de 240 inmiddels naar een garage in de buurt gebracht, laatste update was dat hij niet voldoende brandstof krijgt (weer een ander verhaal dus, maar wel aannemelijk aangezien ontsteking al helemaal vervangen is).

Had zelf de kleppen nog willen controleren/stellen maar dat is toch iets meer werk (met speciaal gereedschap) dan bij mijn Land Rover 😅)

Even afwachten wat de garagist ontdekt, zal het hier nog even melden! In ieder geval bedankt voor het meedenken!!
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Brandstof is een van de drie componenten die nodig zijn om de motor goed te laten draaien.

Wanneer de garage gelijk heeft de ANWB/WW in Frankrijk niet z'n beste beurt gemaakt heeft.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
B3rnard
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 06.08.2018 - 23:33

Mmmm ben benieuwd! Zelf recent mijn brandstof pomp vervangen, niet een moeilijk klusje. Wel gelijk ook het filter, en zwarte plastic slangetje + banjo bolt vervangen (tussen pomp en filter). Is setje voor bij R&D, Scandix, etc.
Ook de in-tank (pre-)pomp vervangen? Ook daar makkelijke setjes voor, plug n play.

Brandstofdrukregelaar OK? Vacuum slang los, moet geen peut of benzinelucht van komen? Of wat ik doe, bij gebrek aan vacuum meter en echte skills, als ik maar enigzins vermoed dat het dat kan zijn, vervangen. Iets duurder, maar wel lekker.

Injector ringen, nog zo'n dingetje. Niet moeilijk, kan wel verschil maken.

Wil met plezier even de Service Manual LH2.4 sturen, met fault tracing. Doe dan even PB. Succes.
Ford Fiesta 1.25 PF-GL-08 '96 (R.I.P.)
Ford Fiesta 1.3 GN-RR-08 ' 98 Verkocht
Saab 9-3 Cabrio 2.0T XB-TX-30 '98 Verkocht, terug naar vorige eigenaar
Ford Fiesta ST150 TB-LS-04 '06 Verkocht
Volvo V70 T6 18-THF-5 '08 Verkocht
Volvo 245 74-RR-BL '91
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”