Mogelijke vervanging XC70 voor V90 (CC), vragen

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bouma206
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 03.01.2006 - 22:16
Locatie: Alde Leie

Goedemorgen,
Nu zo’n 2,5 jaar naar volle tevreden de XC70 hebben gereden zijn we aan het oriënteren voor wat jongers. Onlangs proefritten gemaakt in zowel V90 als ook de XC90. Uiteindelijk nu wel de laatste uitgesloten vooral op maandlasten. Daarom de focus op V90 en bij voorkeur een CC.
Een aantal vragen daarbij:
- qua interieur kwamen we er bij de xc90 achter dat de inscription met napa leder verstelbare “wangen” heeft bij de rugsteun. Hiermee kun je e stoel smaller dan wel breder maken. Is dit een inscription dingetje of specifiek horende bij de napa lederen optie?
- wij waren op basis van kofferbak van de v90 eigenlijk een klein beetje afgehaakt gezien het verschil tussen onze huidige XC70 en dus de v90. Uiteindelijk lijkt dit qua hoogte volgens mij slechts een cm verschil te zijn maar door de schuin aflopende klep vertekent het beeld. Is dit zo of is de uitvoering met panorama dak nog lager? Ik kon dat uit de beschrijving welke ik gevonden had niet opmaken en had geen cm meegenomen
- wij gaan voor een diesel en in geval van een CC zijn de D5 uitvoeringen erg schaars en zie ik vooral veel D4 motoren. Wat is de ervaring met dit blok qua betrouwbaarheid? Waar zit het verschil tussen beide? Inhoud, boring, aantal turbo’s is gelijk dus motorisch lijken ze gebaseerd te zijn op dezelfde “hardware”.
Verder nog tips waar naar te kijken of op te letten?
Alvast dank voor jullie reactie. Vr gr Arend.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fryslân boppe!
Volvo 855 TDI
Volvo XC70 D5 mj 2002
Volvo V70 modeljaar 2005 d5
XC70 summum D5 mj2008
Audi A6 Allroad 2.7 proline
Volvo XC90 2.5T
Volvo XC70 D5 nordic+ mj2014
Volvo V90 CC D5 AWD Pro
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik heb het panodak op de V90 Inscription. Heb nog wel eens heimwee naar de koffer van de V70. Panodak lijkt mij niet lager te zijn, als het dat wel is, dan zal het niet veel zijn (bij openen schuift het voorste deel langs buiten over het vaste deel).

Heb een D4, en op 55K km geen enkel probleem en rijdt heerlijk en ook nog relatief zuinig (6,5 l/100km); maar goed, dit is natuurlijk ook nog geen kilometerstand waarbij je problemen verwacht. In mijn vorige V70 D4 op pakweg 120K km enkel terugroepactie i.v.m. ontluchting koelsysteem gehad, daarna probleempje met gescheurde EGR-koeler (vermoedelijk door slecht ontluchten na terugroepactie) maar onder coulance ontvangen. Auto heeft me nooit laten staan.

Een D5 AWD is ongetwijfeld nog fijner, maar je hebt ook een hoger verbruik. Persoonlijk zou ik daar niet zo om malen, maar met een D4 kom je ook bijzonder goed vooruit, zelfs op de Autobahn ben je zeker niet het kneusje. Polestar is natuurlijk een mogelijkheid als je het niet genoeg vind. Natuurlijk is een V90 gebouwd op kilometers vreten in alle comfort, en op dat punt excelleert hij ook.

Waar je in de V70 met louter FWD nog wel eens wat trekken in het stuur voelt bij accelereren (torque steer), is dat bij de V90 geheel afwezig, zelfs zonder AWD. Dus nog nooit tractieproblemen ondervonden. Heb wel de grote 20" wielen met Michelin PS4, dat helpt natuurlijk ook.

Dus als je geen D5 vindt, dan zou ik zeker een D4 nemen.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb een D5awd die waanzinnige bevalt.
Heb hem een polestar kuurtje gegeven waardoor hij nog lekkerder rijdt/schakelt.
Wellicht overbodig maar je kunt bij Mudde en Kok zo aangeven wat je zoekt en zij kunnen dan voor je gaan zoeken over de grens.
Ik heb een D4 in de V70 gehad met 181pk en 400nm maar de D5 is wel heel veel smeuïger in alles.
Altijd kracht en tractie en ivm het powerpulse systeem is hij direct bij de pinken.
Zou ik het nu over moeten doen…een V90 CC met D5 zou het dan worden, ik heb hem privé en ja hij lust een slok, doet 171€ per maand aan mrb maar elke dag een glimlach van oor tot oor.
Zet je hem trouwens in Eco stand en sukkel je met het verkeer mee dan haalt hij maar zo 950km op 1 tank.
Maar 400km op een tank lukt ook in Dld, de Duitse 3 pesten op het linker spoor🤓
Veel wijsheid!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Bouma206 schreef: 21.09.2022 - 11:16 - wij gaan voor een diesel en in geval van een CC zijn de D5 uitvoeringen erg schaars en zie ik vooral veel D4 motoren. Wat is de ervaring met dit blok qua betrouwbaarheid? Waar zit het verschil tussen beide? Inhoud, boring, aantal turbo’s is gelijk dus motorisch lijken ze gebaseerd te zijn op dezelfde “hardware”.
D5 heeft andere turbo.
D2/D3 hebben enkele turbo
D3AWD/D4 hebben dubbele turbo in lijn.
D5 heeft dubbele turbo in lijn, maar met VNT. Door die VNT turbo heeft de motor op lage toerentallen minder koppel, dat gat wordt opgevuld met een compressievat van uitlaatgassen waarvan af en toe het kraantje open gaat om bij lagere toerentallen de turbo harder te laten draaien dan dat deze op normale wijze zou doen.
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Lees even begin van mijn blog of de topic waar ik mijn zoektocht begon naar een opvolger voor mijn xc70. Ik dacht een jongere, laatste generatie xc te kopen, maar ben beland bij een CC. Soms kijk ik met heimwee terug naar de xc, zeker die iets praktischere koffer, maar de V90 CC is gewoon de volgende trap.
Gekocht met 157k op de teller, nu 13k verder waarvan 4k met de caravan deze maand naar Zweden. Wat een reisauto! D4, polestar. Al wat ik mis is het D5 geluid, maar in 6de versnelling met 2400toeren en de caravan klinkt hij ook wel fijn 😊
Oja, luchtvering. Wat zalig met een aanhanger.
Succes in je zoektocht
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
Bouma206
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 03.01.2006 - 22:16
Locatie: Alde Leie

Dank voor jullie reacties. Dat van muddekok wist ik niet.
Waar ik vooral nog benieuwd naar ben is de interieurvraag over de verstelbare rugsteun en dan specifiek de wangen welke naar binnen en buiten kunnen bewegen. Iemand die nog kan vertellen welke uitvoering deze optie kent?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fryslân boppe!
Volvo 855 TDI
Volvo XC70 D5 mj 2002
Volvo V70 modeljaar 2005 d5
XC70 summum D5 mj2008
Audi A6 Allroad 2.7 proline
Volvo XC90 2.5T
Volvo XC70 D5 nordic+ mj2014
Volvo V90 CC D5 AWD Pro
Gebruikersavatar
jkr
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 20.04.2017 - 23:05

De (elektrisch) verstelbare zijwangen zijn volgens mij bij de V90 onderdeel van de inscription plus line; dat zou dan betekenen dan wanneer de auto geperforeerd nappaleer heeft de wangen verstelbaar zijn.
Op https://volvocarstools.nl/prijslijsten/ kan je per bouwjaar opzoeken welke opties in welk pakket zitten.
Nb) mij valt het verschil in ruimte in de kofferbak tov de xc70 niet tegen. De v90 kan makkelijker tot aan de achterruit vol geladen worden; de omlijsting van de achterruit valt niet binnen de zijkanten van de laadruimte maar erachter; de bagage kan dus verder dan de zijkanten uitsteken. Hoop dat ik het zo duidelijk genoeg omschreven heb🙄
V90 CC ‘20 T5 pro polestar maple brown
XC70 '12 electric silver
Saab 9-3 se tid ‘06
Volvo 460 1.8i lpg ‘97
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

In de V90 CC heet de volste uitvoering ‘PRO’, vergelijkbaar met Inscription.
De Nappa leer stoelen zijn een optie, hebben vele verstel mogelijkheden zoals jij ook beschrijft.
Zeker doen! Op foto’s ook te herkennen aan de zit-verlenger.
Andere opties die fijn zijn: luchtvering, head-up display, 360 camera (het is een zeer forse auto) en uiteraard de standkachel (parkeer verwarming).

Ik kwam ook uit XC70, die hoekiger is wat soms fijn is, maar de V90CC is binnen een stuk langer - ook voor de passagiers.
De V90 rijdt wel een heel stuk strakker, staat echt weer op een hoger plan (logisch na ruim 8 jaar doorontwikkeling).
Succes met zoeken.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Z
PGV90 schreef: 28.09.2022 - 11:23Ik kwam ook uit XC70, die hoekiger is wat soms fijn is, maar de V90CC is binnen een stuk langer - ook voor de passagiers.
Klopt, de beenruimte voor de passagiers is een stuk groter !
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb hier een inscription, beide stoelen elektrisch verstelbaar met geheugen en idd verstelbare lende, rug en zitvlak verlengers.
Mijn vrouw en ik hebben verschillende standen in de stoel en been verlengers.
Sluit mij verder aan bij PGV90, ik heb alleen de luchtvering niet maar wel weer B&W sound, die luchtvering is wel aan te raden, zeker als je met caravan op pad gaat.
De V90 is std soepel/op comfort geveerd en ik ben mij na 4 jaar aan het oriënteren op progressieve dempers.
Die 360 camera gebruik ik elke dag in de parkeergarage.
Wanneer ik in mijn stoelstand rij dan hebben achter passagiers ruimte als in een SuperB
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik ben dan wel van een XC70 overgegaan naar een S90, niet V90 maar wat mij vooral enorm stoort aan de nieuwe generatie is het wel erg gevoelig interieur qua gebruikssporen, de zwarte delen naast het Sensus scherm, het dunne nappa leder, de aluminium inleg het is allemaal erg kras gevoelig.
Mijn auto heeft nu 45.000km en je ziet meer gebruikssporen dan mijn XC70 had met 200.000km

En dan het ergste van al is de 8 traps bak, bij gas los en weer gas erop twijfelt de bak bijna elke keer enkele tellen.
Dan was de 6 traps in de XC70 een pak aangenamer.
Verleden week met de Range Rover Velar van schoonpa gereden en die bak schakelt wel goed, maar de rest van de auto is dan weer een drama qua ergonomie.

Ergens diep van binnen mis ik mijn XC70 toch wel.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
medio
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:06
Locatie: Groningen

Ik sluit mij volledig aan bij de opmerkingen van BlackcurrantV70. Gebruikssporen heb je zomaar. Bouwkwaliteit is minder dan van V/XC70. Ik heb een auto met >180k km op de teller. Daarnaast verschillende storingen gehad (w.o. elektrische handrem en bediening op het stuur). Maar ik geniet anderzijds wel dagelijks van alle systemen (w.o. autopilot). Bowers & Wilkens is een genot. D4 is wel veel zuiniger dan een vijf cilinder maar het geluid van de motor is daarentegen niet om aan te horen (maar dal hebben veel nieuwere motoren). Motorisch heb ik geen problemen gehad (maar ook nooit met de 5-cilinders). D4 of D5?? Tja, een D4 kun je ook nog laten aanpassen. Ik vind een D4 snel en krachtig genoeg en heb geen behoefte aan extra PK's of koppel. Dit zal je zelf moeten gaan uitproberen.
Pechgevallen zul je altijd horen. Ik denk dat in de basis dit prima motoren zijn. Op hoge snelheid is de V90 veel stabieler dan een V/XC70. Perfect voor de autobahn. Alle automatische bakken van Volvo vind ik matig, zowel de 6 bak als de 8 bak van Aisin. Vormgeving van de huidige generatie auto's vind ik wel een heel stuk mooier. De zitpositie is ook anders (je kan veel lager zitten). Ik heb een Inscription uitvoering met instelbare wangen en stoelverlengers. Het kost ff om de juiste instelling te vinden maar dan zit je ook goed. Ik denk wel eens terug aan de eerdere V70's, maar ik zou uiteindelijk toch niet teruggaan. Deze auto's worden steeds ouder en meer gedateerd.
Ik zou het algemeen advies volgen: zoek een nette auto met een onderhoudshistorie en jouw gewenste uitrusting binnen jouw budget. En koop bij een vertrouwd adres. Er is genoeg keuze.
V90 D4 2016 GT8 Inscription
V70 D3 2014 GT6 met Volvotune naar 185pk
[V70 D3 2011
V60 D2 MY2014 automaat
V60 D2 MY2014
V70 D5 2008
V70 2.4D 2005
V70 D5 2002
V70 2.5D 1998
Gebruikersavatar
Bouma206
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 03.01.2006 - 22:16
Locatie: Alde Leie

Helder verhaal, dank voor de antwoorden. We gaan ondertussen ogen openhouden om ook zo weer tegen een mooie aan te lopen. De XC90 waarin we hadden proef gereden houdt toch nog wel een klein beetje bezig echter is dat meer gevoel dat verstand dingetje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fryslân boppe!
Volvo 855 TDI
Volvo XC70 D5 mj 2002
Volvo V70 modeljaar 2005 d5
XC70 summum D5 mj2008
Audi A6 Allroad 2.7 proline
Volvo XC90 2.5T
Volvo XC70 D5 nordic+ mj2014
Volvo V90 CC D5 AWD Pro
Gebruikersavatar
Berriezelf
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 01.05.2013 - 23:12

Binnenkort beschikbaar bij Henk Scholten Nijmegen de ex-auto van mijn collega:
V90CC D4 Ocean Race van 2018
1e eigenaar
BTW auto
Ca. 140000 km
TB-808-S
Neem even contact op met Erik Bark van Henk Scholten 024-3515253
Huidig:
S60 B4 R-Design 2021 Ice-White Solid

Voorheen:
V60 D4 BS Onyx Black + Scandinavian Line "Black Nose"
V40 D2 R-Design + BBP Ice-White Solid
V50 DrivE Sport 2009 Ice-White Solid
V50 1.6D Edition II 2009 Silver metallic
Gebruikersavatar
Bouma206
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 03.01.2006 - 22:16
Locatie: Alde Leie

Berriezelf schreef:Binnenkort beschikbaar bij Henk Scholten Nijmegen de ex-auto van mijn collega:
V90CC D4 Ocean Race van 2018
1e eigenaar
BTW auto
Ca. 140000 km
TB-808-S
Neem even contact op met Erik Bark van Henk Scholten 024-3515253
Dank voor dit bericht, inmiddels voorzien!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fryslân boppe!
Volvo 855 TDI
Volvo XC70 D5 mj 2002
Volvo V70 modeljaar 2005 d5
XC70 summum D5 mj2008
Audi A6 Allroad 2.7 proline
Volvo XC90 2.5T
Volvo XC70 D5 nordic+ mj2014
Volvo V90 CC D5 AWD Pro
Gebruikersavatar
Bouma206
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 03.01.2006 - 22:16
Locatie: Alde Leie

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fryslân boppe!
Volvo 855 TDI
Volvo XC70 D5 mj 2002
Volvo V70 modeljaar 2005 d5
XC70 summum D5 mj2008
Audi A6 Allroad 2.7 proline
Volvo XC90 2.5T
Volvo XC70 D5 nordic+ mj2014
Volvo V90 CC D5 AWD Pro
Gebruikersavatar
Bouma206
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 03.01.2006 - 22:16
Locatie: Alde Leie

Inmiddels voorzien van een V90 CC D5! Rest volgt via een aparte draad.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fryslân boppe!
Volvo 855 TDI
Volvo XC70 D5 mj 2002
Volvo V70 modeljaar 2005 d5
XC70 summum D5 mj2008
Audi A6 Allroad 2.7 proline
Volvo XC90 2.5T
Volvo XC70 D5 nordic+ mj2014
Volvo V90 CC D5 AWD Pro
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Heel fraai - gefeliciteerd!
(mooie foto's ook!)
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”